۱۱ اسفند ۱۳۹۵ ۱۵:۱۳
کد خبر: ۷۲۶۸۹
danielblake

اکران مستند «من، دنیل بلیک»، به همت انجمن علمی_دانشجویی تعاون و رفاه اجتماعی ظهر دیروز، سه‌شنبه، 10 اسفندماه در سالن مطهری دانشکده علوم اجتماعی برگزار شد.


به گزارش عطنا، این مستند، روایت دنیل بلیک، پیرمرد نجار 59 ساله‌ای است که پس از نجات یافتن از حمله قلبی تصمیم می‌گیرد، دست از کار کردن بر دارد و برای گرفتن حقوق از خدمات اجتماعی کشور انگلستان اقدام کند. اما بعد از مدتی دنیل بلیک متوجه می‌شود که سیستم خدمات اجتماعی او را واجد شرایط به حساب نیاورده است.


این اتفاق باعث می‌شود که او وارد مرحله جدیدی از زندگی خود بشود و سعی در پیدا کردن کار جدیدی بکند. خط سیر این مستند زمانی شروع می‌شود که وی علی رغم عدم توانایی در اداره زندگی خود، سعی در کمک به یک خانواده تنهای دیگر می‌کند.



مستند که سعی در به چالش کشیدن نظام خدمات اجتماعی بریتانیا دارد در لوای یک روایت ساده، به معضلات جامعه انگلستان، از جمله بروکراسی و مدیریت ضعیف، خود خواهی مسئولان، و فقر می‌پردازد.


اثر کن لوچ، نشان‌دهنده تضاد طبقاتی است که در این جامعه ریشه دارد و همچون خوره به جان شهروندان این کشور افتاده است، این در حالی است که کشور انگلستان به عنوان یک کشور صنعتی از ثروت فراوانی است برخوردار است.


این تمرکز ثروت در دست اقشار اقلیت جامعه، کن لوچ، کارگردان آسیب‌شناس و چشم بینای درد‌های انگلستان را بر این داشت تا به ساخت مستندی از جنس فقر و تضاد طبقانی و ناکارآمدی نهاد‌های تاثیر گذار رفاه اجتماعی بپردازد.


کن لوچ که بیش از ۵۰ فیلم در کارنامه خود دارد، امسال با فیلم «من، دنیل بلیک» برای سیزدهمین بار، در بخش رقابت برای بهترین فیلم جشنواره کن شرکت کرد و توانست نخل طلای جشنواره فیلم کن 2016 را دریافت کند.


وی 10 سال پیش به خاطر فیلم «بادی که ساقه‌های جو را تکان‌ می‌دهد» اولین بار این جایزه نخل طلای کن را از آن خود کرده بود.



گفتنی است انجمن علمی_دانشجویی تعاون و رفاه اجتماعی مدتی‌ است که اقدام به اکران و بررسی فیلم‌های خارجی با مضمون اجتماعی می‌کند و ازجمله هفته گذشته فیلم «هیولای پول» را برای دانشجویان به نمایش گذاشت.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار