۲۳ بهمن ۱۳۹۵ ۱۴:۲۵
کد خبر: ۶۸۵۱۳
vahid-motamednezhad

fazaye-majazi-net-shabake-cyberspace


اینکه هر روز در بستر اجتماع شاهد نمایش پدیده های از قبیل کولبر و پلاسکو هستیم، حاصل ارتباط سریع و بدون مانعی است که در فضای مجازی به صدا درآمده و از این طریق هیچ راه گریزی از جانب سیاست‌ورزان و سیاست‌مداران نیست و ثمره آن همان حضور میلیونی افراد جامعه در استقبال از پیامدهای گوناگون آن است.


به گزارش عطنا به نقل از روزنامه شرق، در کنار خیلی از پدیده‌های اجتماعی امروزی که در سایه شبکه‌ها و رسانه‌های مستقیم و رودررو به ظهور می‌رسند، پدیده «کولبر» نیز جدا از سایر پدیده‌ها نمی‌تواند در زیر خاک یا برف مدفون شود و به‌ناچار راه خود را در مسیر آگاهی می‌یابد. اگر امروز صحبت از «کولبر» است و دیروز «حادثه پلاسکو» و نظیر آن در بسیاری از مکان‌ها و فضاهای دیگر، بسته به «هوشیاری اجتماعی» است که به انحاي گوناگون در کالبد اجتماع سر درآورده و تأثیر خود را بر فضای بسته گذاشته است. اینکه هر روز در بستر اجتماع شاهد نمایش این‌گونه از پدیده‌ها هستیم، حاصل ارتباط سریع و بدون مانعی است که در فضای مجازی به صدا درآمده و از این طریق هیچ راه گریزی از جانب سیاست‌ورزان و سیاست‌مداران نیست و ثمره آن همان حضور میلیونی افراد جامعه در استقبال از پیامدهای گوناگون آن است.  بپذیریم که جامعه ایرانی امروزه در کنار سایر جوامع از پنجره واقع‌بینی به بسیاری از اتفاق‌های طبیعی و غیرطبیعی به کیاست می‌نگرد و لحظه‌ای از وقوع آن غافل نمی‌ماند.  زمانی که پدیده‌ای خواه اجتماعی، خواه سیاسی رخ می‌دهد و علت آن به دلایلی بر کسی روشن نیست، از آن به‌عنوان «مجهول‌ اتفاق» یاد می‌کنند که این نظریه غالبا در جوامع توسعه‌نیافته معمول بوده و اکثرا با پیامدهای خاصی همراه است.  پدیده‌ای مانند «کولبر» و «حادثه پلاسکو» در واقع موضوعي است که دولت و شهرداری را در محک آزمایش قرار داده و پس از آگاهی از آن و ریشه‌یابی این‌گونه حوادث می‌تواند در هم‌گرایی «جامعه و سیاست» موفق باشد و فاصله‌ها را از هر حیث کمتر کند.  معمولا در جوامع پیشرفته هنگام وقوع چنین رویدادهایی، «هم‌اندیشی» راهکاری است که به انسجام و اهتمام همگانی ختم می‌شود و موجب تقویت و استحکام پایه‌های دولت است. در واقع در این جوامع دولت‌ها از چنین فرصت‌هایی که اتفاق‌ها و پدیده‌های اجتماعی در اختیار آنان قرار می‌دهد، به بهترین نحو در تکمیل و تعمیر بدنه خویش استفاده می‌کنند و راه را برای بروز اندیشه‌های بنیادی و اصلاحی می‌گشایند.
در آن سوی این واقعیت‌های سیاسی نیز دولت‌هایی وجود دارند که به فرصت‌سوزی شهرت داشته و از کمترین نصیبی در بهره‌برداری از این قبیل پدیده‌ها در ایجاد فضای سیاسی در بهینه‌سازی مسائل اجتماع و سیاست بی‌بهره‌ هستند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار