۱۰ بهمن ۱۳۹۵ ۰۵:۵۱
کد خبر: ۶۶۹۶۰
dr mohamadreza vigheh (6)

عطنا- با تاسیس معاونت توسعه و مدیریت منابع دانشگاه‌ علامه طباطبائی در پاییز امسال، ابهامات زیادی در مورد سرانجام فعالیت‌های عمرانی دانشگاه، دلایل ادغام معاونت عمرانی با معاون اداری و مالی، نحوه فعالیت‌های مالی دانشگاه، پروژه‌های عمرانی و میزان بودجه و زمان اختصاص‌یافته به آنها به‌وجود آمد. همچنین برای بسیاری از دانشجویان، نحوه فعالیت امور اداری و مالی دانشگاه که اکنون نام معاونت توسعه و مدیریت منابع به خود گرفته جای سوال داشت. در این گفت‌وگو دکتر محمدرضا ویژه، معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه علامه طباطبائی در فضایی صمیمی به سوالات عطنا پاسخ داده و از جزئیات ریز و درشت فعالیت‌های عمرانی، مالی و اداری دانشگاه علامه می‌گوید، نجیب، هوشمند، نکته‌بین و منضبط است، به عنوان یک مدیر حقوق‌دان که متولد مونیخ است و دکترای خود را از فرانسه هم گرفته، شخصیتی متناقض‌نما دارد، در یک کلام نمونه‌ای است از انسانی خوش‌مشرب اما جدی.


*آقای ویژه، چرا معاونت اداری و مالی و معاونت عمرانی دانشگاه علامه طباطبائی با همدیگر ادغام شدند؟ و  این ادغام تاکنون چه دست‌آوردهایی برای دانشگاه داشته است؟


دانشگاه علامه طباطبائی تنها دانشگاهی بود که معاونت عمرانی داشت. بنا به شرایطی که در دانشگاه علامه طباطبائی وجود داشت از ابتدا این‌طور تشخیص دادند که دانشگاه یک معاونت جداگانه‌ای، تحت عنوان معاونت عمرانی، داشته باشد. منطق آن هم این بود که دانشگاه علامه نسبت به دانشگاه‌های دیگر، به لحاظ ساختاری، پراکنده است و در یک پردیس دانشگاهی متمرکز نیست. پردیس مرکزی این دانشگاه سال 84 افتتاح شد. چیزی حدود 11 سال پیش و فقط دانشکده‌های حقوق و علوم سیاسی، روان‌شناسی و سازمان مرکزی را در بر می‌گرفت. به دلیل وجود این پراکندگی، اولین برنامه‌ای که رؤسای مختلف دانشگاه به دنبال آن بودند، متمرکز شدن دانشگاه در یک فضای مشخص، یا مانند دانشگاه تهران که پردیس مرکزی و پردیس فنی دارد، در چند فضای مشخص بود.


از این رو، مسئولان و رؤسای دانشگاه در آن زمان به این نتیجه رسیدند که به دلیل حجم بالای فعالیت‌های عمرانی، این دانشگاه در کنار سایر معاونت‌ها، به معاونت عمرانی نیاز دارد. ضمن‌آنکه تنها دانشگاه کشور که معاونتی تحت عنوان معاونت عمرانی داشت، دانشگاه علامه طباطبائی بود. به دلیل وضعیت خاص دانشگاه علامه طباطبائی، وجود معاونت عمرانی در دانشگاه از مواردی بود که همیشه احساس می‌شد.


از ابتدای تشکیل این معاونت، به‌خصوص در سه سال اخیر، ارتباط ویژه‌ای میان معاونت عمرانی و معاونت اداری و مالی وجود داشت. معمولا معاونت اداری و مالی، پشتیبانی و حمایت از کلیه امور دانشگاه در معاونت‌های مختلف را از جمله فراهم‌آوردن امکانات و تجهیزات لازم و همچنین وسایل مورد نیاز نیروهای اداری، اعضای هیئت علمی و دانشجویان را بر عهده دارد. طبیعتاً برای معاونت عمرانی نیز به همین صورت بود.


اما پس از مدتی وجود این دو معاونت در کنار هم باعث ایجاد فاصله‌ای میان انجام پروژه‌ها، پرداخت صورت‌وضعیت‌ها و قراردادهای منعقده شد بود. برای مثال، ما در معاونت اداری و مالی قراردادی را منعقد می‌کردیم؛ اما نظارت بر قرارداد از نظر مالی بر عهدۀ معاونت اداری و مالی بود اما نظارت فنی بر عهده معاونت عمرانی! به این شکل نه تنها فاصله‌ای میان مباحث فنی و مالی به وجود می‌آمد، بلکه دور از ذهن نبود در خیلی از موارد مثل پرداخت‌ها و ... معاونت اداری و مالی و معاونت عمرانی اختلاف‌نظر پیدا کنند. چون به هر حال دیدگاه‌ها متفاوت بود. حدود شش‌ماه بعد از حضور در معاونت اداری و مالی، متوجه وجود چنین مشکلی شدم.


*یعنی پس از مدتی وجود معاونت عمرانی مانعی در انجام کارهای معاونت اداری و مالی بود؟ و به دلیل اختلاف‌های پیش آمده، این دو معاونت با هم ادغام شدند؟


خیر. موضوعی که مطرح کردم، به معنای وجود اختلاف بنیادی بین این دو نبود. ایده ادغام کردن این دو معاونت فقط برای تسهیل هر چه بیشتر در امور انجام شد. حتی می‌توانم بگویم که بیشترین تعامل در زمان مدیریت من و دکتر کارگر، بین این دو معاونت صورت گرفت. رئیس دانشگاه نیز بر این موضوع تاکید داشتند. ضمن‌آنکه، ما ارتباط نزدیک و صمیمی هم خارج از محیط کار با هم داشتیم که این امر اختلاف‌های اداری را کاهش می‌داد. اما در هر حال، اختلاف‌نظر وجود داشت و میان دو معاونت فاصله جدی احساس می‌شد. به همین دلیل، رئیس دانشگاه، مهرماه امسال به این نتیجه رسیدند که دانشگاه به ادغام این دو معاونت نیاز دارد.


از این رو، در ابتدا به صورت موقت عملکرد رویه جدید مورد آزمایش قرارگرفت. به این ترتیب از مهرماه با حکم دکتر سلیمی، سرپرستی معاونت عمرانی هم‌زمان با مدیریت معاونت اداری و مالی، برعهده من گذاشته شد و دیدیم که سرعت کارها و هماهنگی‌ها بیشتر شد و در نتیجه در پرداخت‌ها نیز عملکرد بهتری صورت گرفت. پس از آن، رئیس دانشگاه به این نتیجه رسیدند که بهتر است این دو معاونت با همدیگر ادغام شوند که با مصوبه هیئت امنای دانشگاه در 13 دی‌ماه امسال، این اتفاق رخ داد و «معاونت توسعه و مدیریت منابع» را تشکیل دادند.


از سوی دیگر، الزامی از طرف وزارت علوم وجود دارد که تا حد امکان، تشکیلات دانشگاه را کوچک کنیم که با ادغام دو معاونت به دنبال یک تشکیلات کوچک، چابک و پویا هستیم. یعنی تشکیلاتی سبک با تعداد نفرات کم و در عین حال با هماهنگی کامل که پویایی لازم را برای امور عمرانی دانشگاه داشته باشد.


در اینجا می‌خواهم از آقای کارگر، معاون سابق عمرانی دانشگاه تشکر کنم که در طول مدت خدمت خود زحمات بسیاری کشیدند.


* فعالیت معاونت توسعه و مدیریت منابع، متشکل از چه بخش‌هایی است؟


این معاونت در حال حاضر، پنج مدیریت دارد که چهار مدیریت آن از قبل وجود داشته و شامل مدیریت امور اداری، مدیریت برنامه، بودجه و تحول سازمانی، مدیریت امور مالی و مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات است. اخیراً هم، مدیریت فنی و عمرانی به عنوان پنجمین مدیریت به این مجموعه اضافه شد.


همچنین، مدیریت املاک که به صورت مستقیم زیر نظر مدیریت کل تاسیس خواهد شد، جزء دیگری از این مجموعه است. مدیریت فنی و عمرانی بدون تغییر در معاونت عمرانی، همان ساختار را حفظ کرده است و همچنان دارای دو اداره است. اما ما شاهد دو تغییر هستیم؛ یکی به لحاظ کارکرد که به هر حال با ادغام این دو معاونت زیر نظر یک معاونت موجب شد تا کارها سریع‌تر پیش رود و دوم اینکه هماهنگی امور فنی و مالی به سطح مطلوب برسد.




ادعای افزودن هر روز 6 مترمربع به فضای دانشگاه درست است


dr mohamadreza vigheh (5)


*اخیرا رئیس دانشگاه اعلام کردندکه به ازای هر روز شش متر مربع به فضای دانشگاه افزوده شده است. آیا این عدد واقعا محقق شده است؟


اینکه هر روز شش متر مربع به فضای دانشگاه اضافه شده واقعا درست است. به نظر من عملکرد عمرانی دانشگاه در زمان تصدی آقای سلیمی یکی از کارنامه‌های درخشان دانشگاه است. تلاش ما این است که یک فضای مطلوب برای استفاده استادان، اعضای هیئت علمی، کارکنان و دانشجویان فراهم شود که فکر می‌کنم در این زمینه بسیار موفق عمل کرده‌ایم.




رئیس دانشگاه به دنبال راه‌اندازی مرکز رشد علوم انسانی بودند و همانطور که می‌دانیم، مراکز رشد علمی در اغلب زمینه‌های علمی و در همه دانشگاه‌های کشور وجود دارند اما در حوزۀ علوم انسانی هیچ مرکز رشدی فعالیت نمی‌کند.



* بعد از ادغام معاونت عمرانی با معاونت اداری و مالی، وضعیت پروژه‌های عمرانی دانشگاه چگونه است؟


دانشکده مدیریت و حسابداری و دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی که سال گذشته افتتاح شدند، پروژه‌های بزرگی بودند که بهره‌برداری شدند. اما در کنار آن‌ها پروژه‌های کوچک‌تری نیز قرار داشت؛ مثلا وقتی دانشکده مدیریت به پردیس مرکزی دانشگاه منتقل و دانشکده روان‌شناسی افتتاح شد، باید دانشکده جدید علوم ارتباطات تجهیز می‌شد و لازم بود که بازسازی و نوسازی در آن صورت گیرد، و چون تعداد دانشجویان افزایش یافته بود، نیاز به ساخت رستوران دانشجویی هم داشتیم و با تلاش همکاران معاونت دانشجویی و معاونت عمرانی یک طبقه به رستوران دانشجویی اضافه شد که کار بزرگی از دید مهندسی بود. همچنین از این فضای ایجاد شده برای برخی از نشست‌ها نیز استفاده می‌شود. در عین حال، تجمیع خوابگاه‌های دانشجویی و بازسازی و نوسازی آن‌ها که بخش عمرانی آن با همکاری معاونت عمرانی سابق صورت گرفت، کار برجسته‌ای بود که انجام شد. همۀ این پروژه‌ها نتیجه تلاش همکاران قبل از بنده بوده است.


پروژه‌هایی مثل رستوران استادان و کارکنان، قبل از تصدی من در معاونت اداری و مالی افتتاح شده بودند. اما، جز آنها، پروژه‌هایی هم بودند که در زمان ادغام این دو معاونت شروع شدند و یا از قبل آغاز شده بودند و تکمیل شده و به بهره‌برداری رسیدند.


*در مورد جزئیات هرکدام از پروژه‌هایی که در زمان ادغام معاونت عمرانی با معاونت اداری مالی ادامه پیدا کرده و یا شروع شدند، توضیح دهید.



پردیس خودگردان


بعد از این که در معاونت اداری و مالی مشغول به کار شدم با همکاری معاونت عمرانی، کارهایی را به انجام رساندیم که نخستین پروژه، پردیس شماره دو، واقع در توانیر بود که پیش‌تر دانشکدۀ مدیریت و حسابداری در آن ساختمان واقع بود و برای اینکه پردیس خودگردان به آنجا منتقل شود، نیاز به بازسازی داشت. از این جهت، بازسازی گسترده و سازنده‌ای در آنجا انجام شد که تقریبا بهمن‌ماه سال گذشته کارهای آن به اتمام رسید و اکنون محیط مناسبی برای دانشجویان پردیس خودگردان دانشگاه فراهم شده است.



سوله ورزشی دانشکده تربیت بدنی


در کنار این مجموعه از کارها از سال 74 که پروژه دانشکده تریبت بدنی دانشگاه شروع شده بود، پروژه‌های عمرانی این مجموعه که امروز از آن به عنوان پردیس شماره سه یاد می‌کنیم، همچنان ادامه دارد. یکی از این عملیات‌ها در زمان تصدی من در مدیریت مالی و اداری، پروژه ساخت زمین ورزشی مناسب و اختصاصی برای دانشکده تربیت بدنی بود. ما با در اختیار داشتن زمینی با مساحت تقریبی پنج هزار و 500 متر مربع در این پردیس، اقدام به برگزاری مناقصه در سال 94 کردیم. در نیمۀ دوم همان سال این پروژه را پس از مناقصه جهت آغاز عملیات به پیمانکار واگذار کردیم. در حال حاضر اسکلت‌بندی آن به اتمام رسیده و بخشی از کارهای تاسیساتی هم انجام شده است و تاکنون نیز پیشرفت خوبی داشته است. به صورتی که تصور می‌کنیم تا پایان سال آینده کار به اتمام برسد. این پروژه، پروژۀ بزرگی است با کاربری‌های مختلف که شامل مجموعه ورزشی روباز شامل زمین فوتسال، هندبال، تنیس و پیست دو و میدانی است که چمن‌کاری نیز خواهد شد و تا چهل روز دیگر افتتاح می‌شود. به هر حال، در شان دانشکده تربیت بدنی دانشگاه ما نیست که زمین ورزشی مناسب نداشته باشد.


پروژۀ دیگر این دانشکده، بازسازی سوله ورزشی در پردیس شماره سه است که ما در ابتدا با یک ساختمان انبارمانند و غیرقابل استفاده‌ای روبه‌رو بودیم که پس از بررسی و مطالعه‌های معاونت عمرانی روی این ساختمان، عملیات بازسازی آن آغاز شد و تقریبا مردادماه امسال بود که ساخت‌وساز آن به پایان رسید که می‌توانم بگویم این سوله دوباره ساخته شد.




مرکز رشد علوم انسانی


پروژۀ دیگری که در شهریورماه امسال و تقریبا همزمان با دورۀ سرپرستی من به عنوان معاونت عمرانی کلید زده شد، مرکز رشد دانشگاه علامه طباطبائی بود. از مدت‌ها پیش، رئیس دانشگاه به دنبال راه‌اندازی مرکز رشد علوم انسانی بودند و همانطور که می‌دانیم، مراکز رشد علمی در اغلب زمینه‌های علمی و در همه دانشگاه‌های کشور وجود دارند اما در حوزۀ علوم انسانی هیچ مرکز رشدی فعالیت نمی‌کند. این یک ایدۀ نوآورانه بود که نیاز به فراهم کردن محل مناسبی داشت که بتوان فعالیت‌های علوم انسانی را در آن انجام داد و به این ترتیب مراکز و شرکت‌های مربوط به فعالیت‌های علوم انسانی و مراکز رشد دیگر در آن مستقر شوند.


دانشگاه علامه طباطبائی خوابگاهی به نام «شهید ارشاد» در تقاطع آفریقا و حقانی داشت که پس از بررسی، تصمیم بر آن شد تا با ایجاد تغییرات و بازسازی ساختمان خوابگاه آن را به مرکز رشد علوم انسانی تغییرکاربری دهیم. این پروژه با حدود دو هزار و 300 متر مربع مساحت، قبلا آغاز شده بود و کار بر روی آن از شهریورماه با سرعت بیشتری ادامه پیدا کرد و در حال حاضر اقدامات بازسازی و تعمیر این مکان تقریبا به اتمام رسیده و برای دهه فجر افتتاح خواهد شد.




مرکز کارآفرینی


در مورد پروژه‌های دیگری که از قبل وجود داشت، باید بگویم که پروژه‌های کوچکی هم مثل بازسازی مرکز کارآفرینی داشتیم. این مرکز برای دانشگاه اهمیت بسیار داشت چراکه نسل سوم دانشگاه‌ها، دانشگاه‌های کارآفرین هستند. دانشگاه علامه طباطبائی نیز تمرکز ویژه‌ای بر کارآفرینی و اشتغال دانشجویان بخصوص پس از فارغ‌التحصیلی دارد. تلاش ما این بوده است که این کار را با دوره‌های مهارت‌افزایی انجام دهیم و یکی از نقاط قوتی ما، مرکز کارآفرینی و هدایت شغلی دانشگاه است. بازسازی و تجهیز این مرکز که کار خود را زیر نظر معاونت پژوهشی انجام می‌دهد به عهدۀ ما بود. در حال حاضر، عملیات بازسازی آن و نیز اضافه شدن یک طبقه به مجموعه سابق انجام شده است و تجهیز آن هم در طول هفته‌های آینده انجام می‌شود تا در دهه‌فجر امسال به بهره‌برداری برسد.




مجموعه مسجد دانشگاه


مجموعۀ دیگری که به محض ورود به دانشگاه برای همگان قابل ملاحظه است، مجموع، مسجد دانشگاه است. پروژۀ مسجد از زمان ریاست قبلی دانشگاه، پایه‌گذاری و کارهایی در خصوص آن انجام شد. ولی در دوره جدید تصمیم گرفته شد که از این مجموعه استفاده‌های بیشتری شود. یعنی به یک مجموعه فرهنگی-عبادی تبدیل شود و برای رسیدن به این هدف، چهار قسمت به این مجموعه اضافه شد که شامل گالری موزه دانشگاه، دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری، معاونت فرهنگی و اجتماعی و درمانگاه است.


دانشگاه ما فاقد درمانگاه مناسب است. چیزی که تمام دانشگاه‌های سطح یک از آن برخوردار هستند. از حدود یک ماه پیش با اتمام پروژۀ درمانگاه، عملیات ساخت‌وساز هر چهار بخش جدید اضافه شده به مجموعه مسجد دانشگاه به اتمام رسیده است و به زودی در دهه فجر همگی افتتاح خواهند شد.


از سوی دیگر در مجموعه فرهنگی- عبادی مسجد دانشگاه، میان گالری موزه و دفتر نهاد مقام معظم رهبری، راه‌رویی گسترده و فضایی سربسته با طراحی و معماری اسلامی ایجاد کرده‌ایم که می‌تواند محوطه‌ای برای برگزاری نمایشگاه‌های متنوع دانشگاه باشد. این فضا می‌تواند جایگزین مناسبی باشد برای برگزاری نمایشگاه‌هایی که در حال حاضر در محوطه آزاد دانشگاه برپا می‌شوند. به این ترتیب، ما دو فضای نمایشگاهی در اختیار داریم؛ یکی فضای گالری موزه دانشگاه و دیگری این راهرو نمایشگاهی که کاربری آن بیشتر است. زیرا وقتی دانشجویان برای اقامه نماز به مسجد می‌آیند از فضای فرهنگی که در آنجا وجود دارد هم می‌توانند استفاده کنند.


عملیات ساخت و ساز محوطه جلوی مسجد را هم شروع کرده‌ایم که نهایتا تا سه هفته آینده به اتمام می‌رسد.


همچنین، سعی کردیم تا جایی که می‌توانیم از فضای مسجد استفاده کنیم. فضای محوطۀ مجموعه فرهنگی مسجد چیزی حدود هفت هزار متر مربع است. براساس طراحی و معماری اسلامی روی آن کاشی‌کاری و منقس کاری صورت گرفته است و اگر نتوان گفت بهترین مسجد دانشگاهی تمام کشور است، اما به جرئت می‌توان گفت که یکی از بهترین‌های آن‌ها است. من بیشتر مساجد دانشگاه‌ها را دیده‌ام و مسجدی به این اندازه و با این دقت از نظر فضای معماری ندیده‌ام. ضمن‌آنکه از نظر مساحت قابل مقایسه با مسجد دانشگاه تهران است. در مجموع سعی کردیم کاری که انجام می‌دهیم در شأن دانشگاه علامه طباطبائی که در آن علوم انسانی و علوم اسلامی تدریس می‌شود، باشد.




کتابخانه مرکزی


کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه دیگر پروژه‌ای است که پیش از ورود من به معاونت عمرانی مراحل ساخت آن شروع شده بود و سعی ما بر سرعت بخشیدن به این پروژه بود اما، در هر حال، پروژۀ بسیار بزرگی با حدود 6800 متر مربع مساحت است که شامل مخزن کتاب، ساختمان اداری و سالن‌های مطالعه است.


دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان تنها دانشگاه علوم انسانی، کتابخانه‌ای مرکزی، که در شان یک دانشگاه سطح علوم انسانی باشد، نداشت. در ساختمان دانشگاه واقع در چهارراه لشکر کتابخانۀ مرکزی وجود داشت که به دلیل عدم دسترسی مناسب، همه دانشجویان امکان استفاده از آن را نداشتند. به همین دلیل تصمیم بر ایجاد کتابخانه مرکزی دانشگاه با یک فضای باز گرفته شد و با آینده‌نگری، ساختمان کتابخانه به گونه‌ای طراحی و اجرا شد که به دلیل افزایش اعضای هیئت علمی، کارکنان و دانشجویان در آینده دانشگاه، از پیش فضای لازم را تدارک دیده باشیم.


پیش‌بینی ما این است که این پروژه حداکثر تا پایان امسال به پایان می‌رسد اما، چون در کارهای عمرانی نمی‌توان زمان دقیق اتمام کار را تعیین کرد درنتیجه، این زمان هم نمی‌تواند قطعی باشد. هر چند تمام تلاش ما بر این استوار است که حتی پیش از اسفندماه این عملیات را به اتمام برسانیم.


ضمن اینکه عملیات محوطه‌سازی کتابخانه مرکزی را نیز شروع کردیم و در نظر داریم تا خیابانی بین دانشکده روان‌شناسی و کتابخانه مرکزی ایجاد می‌کنیم تا اتومبیل‌ها از آنجا تردد کنند و وارد فضای دانشگاه نشوند.


کتابخانه مرکزی دارای دو ضلع است که روبه‌روی مقبره شهدا قرار می‌گیرد و به صورتی واقع شده که با ورود به دانشگاه این دو ضلع روبه‌روی چشم خواهند بود. برای محوطه جلوی آن هم چمن‌کاری و کاشت بوته‌های کوچک گیاهان درنظرگرفته شده است. نظر رئیس دانشگاه بر این است که فضای مرکزی دانشگاه کاملا سبز باشد یعنی محوطه مسجد، فضای جلوی کتابخانه مرکزی و دو ضلع روبه‌روی آن، پشت کتابخانه مرکزی و دانشکده مدیریت که در مرکز هستند.




«مدیریت سبز» در اولویت معماری دانشگاه علامه


vijeh-03


* آیا در ساخت مجموعه مسجد و کتابخانه مرکزی دانشگاه، با معماری متفاوت این مجموعه‌ها مواجه هستیم؟


بله. ما دقت کردیم مسجد و کتابخانه مرکزی دانشگاه معماری خاص و نوینیداشته باشند و استادندارهای قابل قبولی هم در آن استفاده شده است. فکر می‌کنم که این مجموعه چهرۀ دانشگاه ما را کاملا تغییر خواهد داد که تا اینجا نیز تا حدی این موضوع مشهود است اما، پس از افتتاح آنها کاملا این چهره تغییر می‌کند و این مجموعه ها می‌توانند به عنوان نمادی از دانشگاه علامه بازتعریف شوند.


* پروژه‌های بزرگی در دانشگاه علامه در دهه فجر افتتاح خواهد شد. آیا برنامه خاصی برای این افتتاحیه‌ها دارید؟


ما معمولا کارها را انجام داده و تحویل می‌دهیم و به رئیس دانشگاه اعلام می‌کنیم. باقی مسائل مثل افتتاح کردن با ما نیست بلکه بر عهده ریاست دانشگاه است.




حجم و دسترسی به اینترنت دانشجویان مصوبه شورای فناروی دانشگاه است و ما مجری آن هستیم. البته این امر می‌تواند مورد بازنگری قرار گیرد ولی فعلا هیچ مسئله‌ای وجود ندارد.



*آیا برای پارک خودروهای مجموعه دانشگاه، معاونت اداری مالی تدبیری اندیشیده است که چهره و نمای دانشگاه به پارکینگ خودروها بدل نشود؟


بله. قطعا. یک طرح ساماندهی در این مورد وجود دارد که بسیار مورد تایید و تاکید رئیس دانشگاه است. این طرح شامل هدایت اتومبیل‌هاست به گونه‌ای که بتوانیم پارکینگ‌هایی در شمال دانشکده روان‌شناسی و شمال کتابخانه مرکزی ایجاد کنیم. به این صورت که اتومبیل‌ها از شمال دانشگاه وارد شوند، در کنار کتابخانه مرکزی و دانشکده روان‌شناسی پارک شوند و سپس در هنگام خروج از دانشگاه، از در جنوبی خارج شوند. یعنی فضای میانی دانشگاه برای تردد عابران پیاده باقی بماند. این موضوعی است که از اهمیت زیست‌محیطی برخودار است.


همان‌طور که می‌دانیم یکی از اهداف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین دانشگاه علامه طباطبائی، «مدیریت سبز» دانشگاه است. مسائل مربوط به محیط زیست برای ما اهمیت بسیاری دارد.


* جز این مورد فعالیت دیگری هم در رابطه با بحث مدیریت سبز در دانشگاه انجام شده است؟


ما الان تقریبا سه ماه است که با ابلاغ وزارت علوم شورای راهبردی مدیریت سبز را در دانشگاه تشکیل داده‌ایم و دو کمیته در زیر مجموعه این شورا ایجاد کرده‌ایم: کمیته ساماندهی الگوی مصرف و کمیته فرهنگی و آموزشی. دانشگاه علامه بیلان قابل توجهی در زمینه مدیریت سبز دارد که در این زمینه بسیار هم مورد توجه وزارت علوم است.


«کمیته ساماندهی الگوی مصرف» کارهای بسیاری در خصوص ساماندهی انرژی در دانشگاه انجام داده است، به‌گونه‌ای که با کنترل مصرف سوخت و انرژی تاسیسات دانشگاه، بتوانیم به سوی استفاده بهینه از انرژی پیش برویم. دیگر فعالیت این کمیته، ساماندهی اقلام مصرفی وسایل اداری است. و مهم‌ترین فعالیت این کمیته طراحی ساختمان‌ها و تاسیسات دانشگاه به‌گونه‌ای است که تجهیرات و وسایل در جهت کنترل میزان مصرف انرژی و نیز کاهش آلودگی باشد. در این راستا، در طراحی پروژه‌های آینده و فعلی تمامی ساختمان‌ها به گونه‌ای عمل کردیم که همۀ آنها «ساختمان سبز» هستند.


کمیته دوم، با نام «کمیته آموزشی و فرهنگی» در دو بخش تعمیر و نگهداری و نیز آموزشی فعال شده است. کلاس‌های آموزشی برای کارکنان، استادان و دانشجویان و برای کارکنان دانشگاه به عنوان آموزش ضمن خدمت برگزار می‌شوند.


* جابه‌جایی و انتقال ساختمان معاونت دانشجویی به چه صورتی انجام شد؟


پروژه‌ای که پیش از این در اداره مالی و اکنون در معاونت توسعه و مدیریت منابع ادامه می‌دهیم، گسترش مکانی پردیس شماره یک دانشگاه علامه در دهکده است. به این منظور، ما از سمت شمال، غرب و جنوب امکان گسترش پردیس مرکزی را نداریم و تنها جایی که می‌توانیم پردیس را گسترش دهیم به سمت شرق یعنی ورود به ساختمان‌های شهرک دهکده المپیک است. پیش از ورود من به معاونت اداری مالی به صورت پراکنده واحدهایی از ساکنان خریداری شده بود و استفاده می‌شدند. با ورود به این معاونت و بررسی در مورد واحدهای خریداری شده به این نتیجه رسیدیم که واحدهایی که به صورت تکی خریداری شدند، کارایی چندانی برای دانشگاه ندارند و تصمیم بر آن شد که از این پس، خرید واحدها به صورت بلوکی انجام شود.


در سال‌های گذشته، با مطالعه و بررسی‌هایی که در منطقه انجام دادیم، دریافتیم که بلوک‌های 24 و 25 مناسب‌ترین مکان برای استقرار معاونت دانشجویی هستند. به همین دلیل، این ساختمان‌ها با همین هدف خریداری شدند. عملیات بازسازی این دو ساختمان تقریبا از تیرماه شروع شد و تا اوایل مهرماه به پایان رسید. البته کار بر روی نمای ساختمان‌ها هنوز باقی مانده است که تا دهه فجر به اتمام می‌رسد.


همچنین پروژه‌ ساختمان گل نرگس در خوابگاه سلامت از این دست بود. معاونت دانشجویی با همکاری و زیر نظر معاونت عمرانی یکی از ساختمان‌های خوابگاه‌های دانشجویی به نام گل نرگس را تغییر کاربری داد. به این ترتیب که با خرید و تجهیز وسایل آن توسط معاونت توسعه و مدیریت منابع مجموعه، در حال حاضر، مورد استفاده دانشجویان است. این مجموعه شامل قرائت‌خانه، بوفه، کلاس‌هایی برای برپایی کارگاه‌های آموزشی، سالن نشست‌ها و... است و من فکر می‌کنم این ساختمان کمک بسیار خوبی به معاونت دانشجویی در خوابگاه‌ها است.


*میزان اعتبار کل پروژه‌های عمرانی چقدر شده است؟ مخصوصا پروژه‌هایی مثل مسجد دانشگاه علامه که در دهه فجر افتتاح می‌شوند.


به دلیل اینکه اعتبار هر پروژه‌ای جداگانه بررسی می‌شود، مبلغ هر یک به طور مشخص  در خاطرم نیست و نمی‌توانم رقم دقیقی به شما بگویم.




اینترنت اکانتی مصوبه شورای فناوری دانشگاه است


dr mohamadreza vigheh (3)


*شما چهار مدیریت دیگر به‌جز مدیریت عمرانی دارید. اگر امکان دارد گزارش عملکردی در مورد آنها هم بیان کنید. همچنین، خبری به دست ما رسید مبنی بر اینکه مدیریت مالی دانشگاه علامه توانست جزو دستگاه‌های برتر کشور شود در این زمینه هم توضیح دهید. 


ما در زمینه مدیریت امور مالی نشان ملی برتر پاسخ‌گویی مالی را گرفتیم و از همین جا به همکارانم تبریک می‌گویم. این افتخار بزرگی برای دانشگاه علامه است. این نشان ملی در میان تمام دستگاه‌های اجرایی به دانشگاه علامه رسید، نه فقط از میان دانشگاه‌ها. سال 95 همکاران ما در مدیریت امور مالی موفق شدند که حسابدرای تعهدی را ایجاد کنند. دانشگاه ما جزو معدود دانشگاه‌هایی است که توانست این سامانه را به طور کامل در دانشگاه پیاده کند.  از این جهت، مدیریت امور مالی ما همیشه مورد تقدیر وزارت خانه بوده است. خوشحال هستیم که توانستیم وضعیت مناسبی از نظر امور مالی به وجود بیاوریم و تا آنجا که امکان دارد پاسخگوی همکاران باشیم. به همان صورت که ما می‌توانیم پروژه‌های عمرانی در این سطح که در هیچ دانشگاهی سابقه نداشته است به انجام برسانیم، در کنار همکاران مدیریت فنی و عمرانی خود همکاران مدیریت امور مالی و مدیریت برنامه و بودجه و تحول سازمانی هم در این موضوع موثر بودند. به نحوی که بدون پشتیبانی آنها، قطعا مدیریت فنی عمرانی هم نمی‌توانست کارهای خود را به درستی پیش ببرد.


از نظر بودجه ما توانستیم ساختار مناسبی را برای بودجه‌ای که در اختیار داشتیم در نظر بگیریم. هر چند میزان بودجه، تحت اختیار ما نیست و ما هنوز هم مشغول رایزنی هستیم که بتوانیم بودجه دانشگاه را افزایش بدهیم. از نظر داخل دانشگاه هم تخصیص بودجه به واحدهای مختلف، ما چیزی کم نگذاشتیم و تا آنجا که توانستیم پشتیبانی لازم را انجام دادیم. البته، مدیریت بهینه، مدیریتی است که میان انتظارات نامحدود و منابع محدود بتواند توازنی برقرار کند. قطعا ما نمی‌توانیم همه انتظارات را برآورده کنیم، منابع ما هم نامحدود نیست اما، سعی کردیم تا حد امکان درمورد منابع و تخصیص آن به واحدهای مختلف دانشگاه مدیریت کنیم.


در مورد مدیریت برنامه بودجه اولین بار ما برنامه‌ریزی را در دانشگاه به صورت سیستماتیک پیاده کردیم. برنامه‌ریزی از قسمت‌هایی بود که در معاونت مالی و اداری سابق به طور عمده مغفول مانده  بود. ما برای اولین بار طرحی را ارائه دادیم و در هیئت رئیسه محترم دانشگاه تصویب شد و آن ایجاد شورای برنامه ریزی دانشگاه بود تا بتوانیم میان برنامه‌های قسمت‌های مختلف دانشگاه هماهنگی ایجاد کنیم. امسال سند راهبری دانشگاه در هیئت امنا تصویب شد. بر مبنای این سند راهبردی، ما برنامه‌های دانشگاه را پیاده می‌کنیم. از نظر تشکیلاتی کارهای معمول انجام شده است. طرح جامع تشکیلات دانشگاه در حال تکمیل شدن است که از اقدامات مهمی است که انجام دادیم.


همان‌طور که می‌دانیم، ما، تنها مسئولیت آموزش ضمن خدمت کارکنان غیر هیئت علمی دانشگاه را بر عهده داریم. اعضای هیئت علمی بر عهدۀ معاونت آموزشی و دفتر نهاد مقام معظم رهبری است و آموزش دانشجویان هم برعهده معاونت دانشجویی و معاونت فرهنگی و اجتماعی. ولی، در زمینه آموزش ضمن خدمت کارکنان ما پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشتیم و کلاس‌ها جهش چشم‌گیری داشتند و توانستیم بسیاری از مسائلی که در سطوح مختلف کارکنان و مدیران مطرح است، با آموزش ضمن خدمت تا حدی پر کنیم.


موفقیت بزرگ ما در مدیریت امور اداری این بود که خیلی از سامانه‌ها را به کار گرفتیم. در مورد احکام، وضعیت اداری کارکنان، سامانه حضور و غیاب، تشکیل کمیته خرید، ساماندهی خرید اقلام و تجهیزات سرمایه‌ای برای دانشگاه ... در مدیریت امور اداری یک موفقیت بزرگ بود. برای مثال، اگر دانشگده علوم ارتباطات خواسته‌ای جهت خرید دارد، این خواسته در کمیتۀ خرید مطرح می‌شود، تصویب می‌شود و سپس به آنها ابلاغ می‌شود که «کمیته خرید تشکیل شد، با تقاضای شما موافقت شد، نام کارپرداز فلانی است و در فلان تاریخ خرید شما انجام می‌شود». این قدم بسیار بزرگی در جهت ساماندهی بود . درست است که ممکن است از نظر مالی بخواهیم اولویت‌بندی کنیم و یا کارها عقب بیفتد اما به هر حال نوع و شیوه کار بسیار مطمئن بود.


در زمینه مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات هم ما در کنار شورای فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه فعالیت بسیار خوبی داشتیم. انجام پروژه‌های زیرساخت ، 42:53 که در دانشکده‌ها و خوابگاه‌های مختلف اجرا شد بسیار مهم بود. سایت دانشگاه به روز شد، خود سایت عطنا به همین صورت که همه اینها با کمک مرکز فناروی اطلاعات و ارتباطات انجام شد. در حال حاضر می‌توانیم بگوییم که خوابگاه‌های ما از نظر دسترسی به اینترنت در وضعیت مطلوبی قرار دارند. نمی‌گوییم که وضعیت ایده‌عال ما است اما وضعیت مطلوبی است. سیستمی است که در مرکز فناوری اطلاعات پیاده کردند که بلافاصله بتوان هر اشکالی را تعقیب کرد. دیروز در خوابگاه‌های مطهری اینترنت قطع شده بود و به فاصله یک ساعت و نیم مشکل برطرف شد و اینترنت وصل شد. یعنی خیلی سریع از مشکل باخبر می‌شویم و در جهت رفع آن اقدام می‌کنیم. مدیریت‌های زیرمجموعه معاونت ما به هر حال سیستم مطلوب ما نیست اما در حال حرکت به سمت مطلوب هستیم. یعنی، جهت حرکت را درست اتخاذ کرده ایم و این نکته مثبتی است.


*به نظرمن بحث انضباط مدیریت مالی از این نظر به خود شما مربوط می‌شود، چون زمانی که شما در دانشکده ارتباطات در سمت استاد دانشگاه بودید و از آنجا که تجربه شاگردی شما را هم دارم، یادم هست شما همیشه روی بحث انضباط تاکید داشتید، فکر می‌کنم بخشی از آن به این موضوع باز می‌گردد. برای مثال از مدیریت آقای مرتضایی فر در امور اداری راضی هستید؟


بله. از دید من همه مدیران ما در زیرمجموعه‌های معاونت بهترین مدیرهایی هستند که من با آنها کار کرده ام.


*من دوران مدیریت امور دانشجویی آقای مرتضایی فر، مدیر امور اداری فعلی دانشگاه، مسئول یکی از خوابگاه ها بودم و به یاد دارم که او هم روی مسئله انضباط بسیار حساس بود، اکنون وضعیت چطور است؟


نظم در امور، مسئله بسیار مهمی است. معیار ما در معاونت توسعه و مدیریت منابع، قانون است و لاغیر. هیچ تفاوتی هم برای ما ندارد. من همیشه به مدیران خودم هم می‌گویم که اگر کسی از طرف من آمد و درخواست چیزی را از زبان من از شما داشت بدانید که حتما دروغ می‌گوید! چون معتقد هستم که اگر درخواستی وجود داشته باشد باید به عنوان مدیر ابلاغ کنم و هرگز شخصی برخورد نمی‌کنم و خوشبختانه تا آنجایی که ممکن است مدیران ما هم به همین صورت هستند. مدیرانی بسیار خلاق وکوشا که زمان خود را به صورت تمام وقت در اختیار دانشگاه قرار می‌دهند. برای مثال، در حل مشکل اینترنت خوابگاه شهید مطهری که به تازگی رخ داد با دو نفر از مدیران، اقایان صدری و پورروستایی، تا زمان حل کامل مشکل از طریق تماس تلفنی و پیام رسان تلگرام، دائم در ارتباط بودیم و به طور کلی، در مورد تاسیسات خوابگاه‌ها به صورت آنلاین بررسی می‌کنیم که در جریان رخدادها و مشکلات باشیم و این افراد واقعا به صورت 24 ساعته در خدمت دانشگاه هستند.


* آیا خود شما موافق نحو‌ۀ استفاده کنونی از اینترنت دانشجویان هستید؟ یعنی برای هر کسی اکانت مشخصی تعریف شود؟


از نظر فنی، من اطلاعات دقیق ندارم اما، این موضوع مصوبه شورای فناوری دانشگاه است و ما که مجری این برنامه هستیم، باید قانون را اجرا کنیم. از طرف دیگر، به نظر من این حجم استفاده برای دانشجویان کم نیست. مگر این که شما بخواهید استفاده‌هایی از قبیل دانلود فیلم داشته باشید که دراین حالت بله. حجم در نظر گرفته شده کم خواهد بود.


*در حال حاضر میزان حجم اینترنت دانشجویان در سه مقطع به ترتیب 6، 8 و 10 گیگ است. آیا هیچ وقت نظر سنجی در میان دانشجویان انجام شده است تا میزان رضایت دانشجویان دیده شود؟


این موضوع مصوبه شورای فناوری دانشگاه است و ما حق دخالتی در این میزان نداشته‌ایم. می‌توانند مورد بازنگری قرار بدهند که از دید ما هیچ مسئله‌ای ندارد. یعنی، مرکز فناوری دانشگاه و معاونت توسعه مدیریت و منابع مشکلی با کم و زیاد شدن ندارد و ما تابع مصوبات دانشگاه هستیم.


اما، چون سیاست گذاری در این زمینه به عهدۀ شورای فناروی دانشگاه است درنتیجه، ما هم تابع سیاست گذاری دانشگاه هستیم. اما، آنچه که وجود دارد را اجرا می‌کنیم.




آیا دانشکده‌های داخل شهر به دهکده منتقل می‌شوند؟


vijeh-01


*از طرح جامع دانشگاه نام بردید. اگر درست به خاطر داشته باشم، تمرکز طرح جامع دانشگاه بر روی سه پردیس دانشگاه علامه بود؛ پردیس مرکزی واقع در دهکده المپیک، پردیس خودگردان و پردیس تربیت بدنی. این طرح جامع در مورد دانشکده‌های دیگر همچون دانشکده علوم اجتماعی، اقتصاد و ادبیات چه تکلیفی مشخص می‌کند؟ یعنی، آیا این دانشکده‌ها در مکان فعلی خود باقی می‌مانند یا به پردیس مرکزی انتقال پیدا می‌کنند؟


پروژه‌هایی که ما در حال حاضر برنامه ساخت آنها را داریم، ساخت یک یا دو دانشکده در ضلع شمالی مسجد است که در حال حاضر مشغول انجام کارهای مناقصه آن هستیم و پس از برگزاری این مناقصه کار آن شروع می‌شود. یعنی، در حال حاضر برای این پروژه دست نگه داشته‌ایم تا پروژه‌های دیگر قدری پیش بروند، سپس ساخت دانشکده‌ها و کار بازسازی سه بلوک چسبیده به دانشگاه، بلوک‌های 31، 32 و 33 را، هم در برنامه‌کاری خود مد نظر داریم. یعنی پس از بازسازی بلوک‌های خریداری شده که امسال انجام شد، این سه بلوک را بهم وصل می‌کنیم و یک دانشکده ایجاد می‌کنیم.


اما این که دقیقا چه دانشکده‌ای و به چه صورتی و در چه زمانی بیاید، در تصمیم ما نیست.


* آیا در طرح جامع دانشکدۀ ادبیات و اقتصاد در مکان فعلی خود باقی می‌مانند؟


قاعدتا چون این دو ساختمان علاوه براینکه ساختمان‌های خوبی هستند، برند ما نیز هستند، اگر این ساختمان‌ها را از دست ندهیم، بهتر است.


*آیا برنامه‌ای برای تجمیع دیگر ساختمان‌های دانشگاه که به صورت پراکنده در سطح شهر هستند مثلا،بعضی خوابگاه‌ها وجود دارد؟


بله. برنامه وجود دارد اما این کار زمان‌بر است. چون به مطالعه دقیق نیاز دارد. ما نباید کاری بدون مطالعه انجام دهیم و بعد از انجام کار به بررسی و مطالعه بپردازیم. در خیلی از مکان‌ها ما می‌توانیم خوابگاه‌ها و دیگر ساختمان‌های پراکنده را تجمیع کنیم. اما، باید در نظر داشته باشیم که حتی کار خرید بلوک کنار دانشگاه هم کار ساده‌ای نیست و زمان بر است. از زمانی که من آمدم حدود پنچ الی شش بلوک خریده‌ام اما کار بسیار سخت است.




ادغام معاونت دانشجویی و فرهنگی به لحاظ تشکیلاتی قدم مثبتی است و در نهایت خود رئیس دانشگاه تشخیص می‌دهند این ادغام به ضرر یا به نفع دانشگاه است



خیلی سخت است که این را بقبولانیم که ما یک دستگاه دولتی با محدودیت بودجه و خرید هستیم. خرج داریم و مثل یک بنگاه نیستیم. به گونه‌ای مذاکره کنیم که منافع دانشگاه آسیب ندیده و آنها هم به منفعت خصوصی خودشان برسند.


درک کنند که ما در دانشگاه منابع محدودی داریم و نمی‌توانیم هرگونه که می‌خواهیم عمل کنیم. طبعا باید با توجه به شرایط عمل کنیم و در چارچوب ضوابط و مقرارات، آنها را خریداری کنیم.




بیشترین بودجه برای امور دانشجویان و خوابگاه‌ها


vijeh-02-


* آیا وضیعت بودجه کشور و بودجه انقباضی و بحث‌های مالی در روند کلی دانشگاه تأثیرگذار بوده است؟


سه بحث اینجا مطرح می‌شود. یکی روند بودجه کل کشور است که باید درک کنیم که الان درآمدهای کشور کم شده است و ما باید به نوعی انقباضی عمل کنیم و از هزینه‌های زائد کم کنیم. دوم مسئله دانشگاه‌ها است که بودجه آنها کاهش پیدا کرده است. سوم دانشگاه‌های سطح یک است که کمترین رشد را در میان آنها داشته‌ایم. البته این مشکل همه دانشگاه‌های کشور است اما، مشکل برای ما بیشتر نمود پیدا می‌کند، چون، یک دانشگاه در حال توسعه هستیم. مثلا با دانشگاه تهران قابل مقایسه نیستیم و تلاش ما این بوده است که انقباضی بودن را از قسمت‌هایی که خیلی ضروری است کم کنیم نه قسمت‌های ضروری. تا لطمه‌ای به توسعه دانشگاه وارد نشود. ما اولویت‌های مشخصی در این زمینه داریم. اولویت رئیس محترم دانشگاه و کل دانشگاه بحث‌های دانشجویی است. در معاونت مدیریت و توسعه منابع هم به همین صورت است. اولویت اول ما این است که بیشترین بودجه را برای تجهیز خوابگاه‌ها داده‌ایم. قاطع می‌گویم معاونت دانشجویی زحمات زیادی کشیدند و پشتیبانی کافی را انجام دادیم تا دستشان باز باشد تا آن طوری می‌خواهند خوابگاه‌ها را تجهیز کنند. اینترنت خوابگاه‌ها در سطح مطلوب ما نیست ولی، با توجه به امکانات‌مان وضعیت دستررسی به اینرتنت در خوابگاه‌ها را گسترش می‌دهیم. بعضی بخشی دست ما نیست و برخی دست مخابرات است. ما کارهایی دست شرکت مخابرات داریم از جمله اینکه فیبر کشیده و هنوز هم ادامه دارد. تا آنجایی که ممکن است فشار می‌آوریم ولی، همه آنها دست ما نیست. بخشی از تجهیزات ما بستگی به شبکه زیرساخت و پسیو (قطعاتی که به برق متصل نمی‌شوند و در تولید، هدایت و یا تقویت سیگنال‌ها نقشی ندارند، و در حقیقت فعالیتی ندارند، در اصطلاح « نافعال » یا Passive گفته میشود. مثل کابل و داکت و  در مقابل مفهوم اکتیو...) دارد. پسیو را من یک جا نمی‌توانیم انجام دهیم. اولین مرحله خوابگاه‌ها و بعد هم رستوارنها بودند و ما هیچ‌گاه از کیفیت غذا کم نگذاشتیم. یک سری اولویت‌ها را مشخص کردیم که فضا را گسترش دهیم و فضا را بهتر کنیم همراه با اولویت‌های دانشجویی. بعد هم برای رفاه اساتید و رفاه کارکنان خودمان اولویت‌بندی کردیم و برخی که اولویت نبود برای مراحل بعد قرار دادیم. سعی کردیم منابع را مدیریت کنیم، چه منابع انسانی و چه مالی، بر اساس اسمی که بر روی ما گذاشته اند.




برای ادغام معاونت‌های دانشجویی و فرهنگی، رئیس دانشگاه تصمیم می‌گیرد


dr mohamadreza vigheh (9)


*در مورد احتمال ادغام دو معاونت دانشجویی و فرهنگی_اجتماعی نظر شما چیست و نقش آن را در استراتژی انجام ماموریت‌ها چگونه می‌بینید؟


به لحاظ ماموریت‌ها، صلاحیت من نیست که در مورد آن اظهار نظر کنم. به لحاظ تشکیلاتی می‌گویم. تشکیلات هر چه کوچک‌تر باشد و خورد‌تر و جمع و جور‌تر، چابک‌تر می‌شود. شما از کارکنان کمتری استفاده می‌کنید و اهداف را بهتر و در نتیجه بیشتر به سمت جلو حرکت می‌دهید. هر چقدر تشکیلات گسترده، و بخش‌های مختلف بیشتری داشته باشد، جمع و جور کردن و هدایت آن به سمت مشخص، سخت‌تر است. به لحاظ تشکیلاتی اگر این ادغام شود خیلی خوب است. اما، بستگی به مسئول دستگاه اجرایی و رئیس دانشگاه دارد و همچنین، بستگی به تستی دارد که آیا مثبت است یا منفی؟ با این ادغام دیدیم که سرعت پروژه‌ها خیلی زیادتر شد. سرعت کارهای مالی آنها زیادتر شد و اختلاف نظر بین مدیریت دو معاونت معنی ندارد و در نهایت، همگرایی خیلی زیادتر شد. افزایش سرعت مشهود است. بودجه بهتر و هماهنگی بیشتر و تاثیر مثبت. در معاونت دانشجویی و فرهنگی و اجتماعی هم به همین صورت است. هزینه کمتر و تشکیلات کوچیکتر و کارهایی که می‌خواهید انجام دهید یکی می‌شود و کاری که شما می‌خواهید در یک خوابگاه دانشجویی انجام دهید، اگر یک مجموعه انجام دهد در مقایسه با دو مجموعه هم نفرات کمتر هست و هم هزینه کمتر و احتمالا تاثیرگذاری بیشتر است. به لحاظ تشکیلاتی قدم مثبتی است و در نهایت خود رئیس دانشگاه تشخیص دهند این ادغام به ضرر یا به نفع و هر کدام بیشتر آن را انتخاب کنیم.


* در زمینه تکریم ارباب رجوع چه تدابیری اندیشیده‌اید؟


یک قسمت‌هایی از امور آموزش و پژوهش و دانشجویی متولی خاص خود را داشته و خودشان نظارت می‌کنند که به چه صورت انجام شود. یک قسمت هم مربوط به ماست که مربوط به کارکنان دانشگاه است که سعی می‌کنیم با آموزش ضمن خدمت آن را پر کنیم و دوره‌هایی را بگذاریم که کارکنان را آموزش داده که با مراجعه‌کنندگان چطور برخورد کنند. سیستم ارزشیابی کارکنان قسمتی دارد که در آن لحاظ شده و امتیاز‌بندی خاصی برای ارتباط با ارباب رجوع در نظر گرفته شده و با این امتیاز در ارتقا کارکنان و مراحل مختلف کاری تاثیرگذار است. در عین حال، ما دو قسمت را در کنار آن داریم. هیئت رسیدگی به تخلفات اداری که توهین به ارباب رجوع و برخورد با او تخلف اداری محسوب می‌شود.


* نحوه فعالیت کارگروه سلامت اداری دانشگاه علامه چگونه است؟


بد نیست اشاره کنم به چهار ماه قبل. از ابتدای مهرماه در دانشگاه کارگروه ارتقای سلامت اداری و قسمت‌های مختلف دانشگاه مثل حراست، معاون فرهنگی و اجتماعی و رئیس هیئت رسیدگی به تخلفات اداری و معاونت توسعه و منابع انسانی فعالیت می‌کند. البته محل آن نزد ما است اما، کارگروه مستقل است که بخش‌های مختلف دانشگاه را از لحاظ سلامت اداری، از هر نظر، رصد می‌کند و گزارشی به لحاظ سلامت اداری و مالی، اخلاق اداری و حرفه‌‌ای و همه این موارد که به چه صورت بوده و چه اشکالاتی داشته خدمت رئیس دانشگاه ارسال می شود و دکتر سلیمی از دفتر نظارت و ارزیابی و هر جایی که صلاح بدانند پیگیری می‌کنند.


برای مثال، اگر دانشجویی برای شهریه به مالی مراجعه کند، اگر پاسخگویی درخور نداشته باشد به این قسمت مراجعه می‌کند و خود من شخصا پیگیری می‌کنم.


*نحوه پایان نامه کارشناسی ارشد و مبلغ جریمه و جزئیات آن به چه شکل است؟


این رقم ثابت و مصوبه هیئت امنا است و از دانشجو گرفته می‌شود. دانشجو سنوات مجازی در طول ترم دارد که می‌تواند درس بخواند. کارشناسی ارشد اگر پروپزال را به موقع تصویب کرده باشد پنج ترم می‌شود و بقیه سنوات غیرمجاز است . در این زمینه کمیسیون موارد خاص و تمدید سنوات موافقت می‌کند و مجاز بشمارند، یا در مورادی مثل مرخصی زایمان، بیماری و موراد خاص جریمه‌ای تعلق نمی‌گیرد.


همچنین اگر سنوات غیرمجاز باشد، در آن صورت، مبلغ جریمه مطابق مصوبه هیئت امنا و قانون محاسبه خواهد شد. البته این زمینه وجود دارد که اگر دانشجویی مشکل خاصی، مثلا مالی، داشت، تخفیف‌هایی در نظر گرفته ‌شود و اصل بر این نیست که دانشجو به صورت اتوماتیک‌وار جریمه را پرداخت کند. در وضعیت خاص تخفیف اعمال می‌شود.




نباید همه راضی باشند


dr mohamadreza vigheh (4)


*شما با این حجم گستردگی کار آیا می‌توانید به‌طور معمول به فعالت خود به عنوان استاد و تدریس و آموزش در دانشگاه برسید؟


نه، متاسفانه برنامه‌های اجرایی خیلی زیاد شده است. اما سعی می‌کنم برسم و کارهای آموزشی تعطیل نشود و کلاس‌ها کیفیت لازم را داشته باشند و ارتباط با دانشجویان حفظ شود اما، به واقع کسی که مسئولیت اجرایی، خصوصا در این معاونت و مدیر تحصیلات تکمیلی را داشته باشد کار بسیار سختی را باید انجام بدهند. دانشجویان همیشه می‌آیند، درخواست دارند و از ما طلبکار هستند و توقع هم دارند.  معاونت اداری و مالی باید پاسخگوی همه باشد. این سطح از نیازها را برآورده کردن واقعا سخت است.


انتظارات نامحدود با منابع محدود، خصوصا با ضوابط و مقررات، خیلی دشوار است. قطعا خیلی‌ها ناراضی‌اند و خیلی‌ها راضی. اگر همه از ما ناراضی باشند یک جای کار ایراد دارد و همه راضی باشند باز یک جای کار ایراد دارد. نباید همه راضی باشند باید یکسری ناراضی باشند و انتظارات غیرقانونی آنها برآورده نشود.  مثل قاضی که همیشه یک نفر ناراضی و یک نفر راضی است. اگر هر دو طرف ناراضی و یا هردو راضی باشند یعنی قضاوت درست انجام نداده است. دست ما باشد اصلا دوست نداریم شهریه از دانشجویان بگیریم و جریمه بکنیم. اما بالاخره قانون است باید اجرا کنیم. دست من باشد دوست دارم همه خوابگاه‌ها واقعا درجه یک و  عالی و استاندارد باشند. دوست دارم همکاران و اعضای هیئت علمی در بهترین شرایط کار کنند و ایده‌آل ما واقعا این است.


انشا الله کسانی که با ما سروکار دارند راضی باشند از کاری که ما انجام می‌دهیم. قضاوت بر عهدۀ ما نیست. همیشه انسان چیزی از خود باقی می‌گذارد. چیزی که همه استفاده می‌کنند.


در پایان شایسته می‌دانم یادآوری کنم ما اخبار را از خبرگزاری‌ها که دنبال می‌کنیم، می‌بینیم که خیلی از اخبار ما از طریق سایت خبری عطنا پوشش داده می‌شود و سایر رسانه ها و خبرگزاری ها  از آن کپی می‌کنند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار