۱۶ اسفند ۱۳۹۳ ۱۳:۰۴
کد خبر: ۶۳۹۷
رضا ملکی رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه با ویتالی نائومکین رییس انستیتو خاورشناسی آکادمی علوم روسیه دیدار کرد و دو طرف برای توسعه پژوهش های ایران شناسی توافق کردند.

به گزارش عطنا ، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه روز جمعه اعلام کرد: دکتر ملکی و پروفسور نائومکین در مورد گسترش همکاری های نهادها و موسسات فرهنگی ایران و روسیه از جمله در حوزه ایران شناسی گفت و گو و تبادل نظر کردند.
رییس انستیتو خاورشناسی روسیه در آغاز دیدار، ضمن خوشامدگویی به رایزن فرهنگی کشورمان در روسیه و اشاره به روابط خوب نهاد تحت مدیریت خود با مراکز مختلف ایرانی، اظهار امیدواری کرد تجربه دکتر ملکی به عنوان رایزن جدید فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مسکو بر غنا و عمق همکاری های فیمابین بیفزاید .
دکتر ملکی با تشکر از فرصت ملاقات صورت گرفته، انستیتو شرقشناسی آکادمی علوم روسیه را که در آستانه 200 سالگی قرار دارد، واجد سرمایه عظیمی دانست که شایسته است مورد استفاده بهینه قرار گیرد.
رایزن فرهنگی کشورمان با مروری بر فعالیت های گذشته و همکاری های فیمابین به تاسیس رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مسکو به عنوان نقطه عطف در تعاملات دوجانبه اشاره کرد.
ملکی با اشاره به تحولات منطقه و تأثیرات بلند مدت جریان و تفکرات افراطی گفت: شرایط جدید منطقه و تحولات جهانی اقتضا می کند همکاری ها و پروژه های مشترک نوین میان ایران و روسیه را تعریف کنیم تا بصورت کاربردیتر از ظرفیت های حوزه خاورشناسی و ایران شناسی برای کمک به حل مسائل جاری در منطقه استفاده شود.
وی افزود: باید در راستای جلوگیری از انقطاع نسل پیشین ایرانشناس و شرقشناس روس با نسل جوان بکوشیم و با طراحی برنامه های درازمدت ، چشم اندازهای جدیدی در این حوزه مهم ترسیم کنیم.
رییس انستیتو خاورشناسی روسیه نیز با اظهار تأسف از وضع جریان های افراطی در خاور میانه گفت: بر این باور بودیم که مقابله جدی با این حرکت، توسط کشورها و جریان های مختلف آغاز می شود اما الان جدیترین مقاومت در مقابل این حرکت را از سوی پیروان اهل بیت شاهد هستیم.
نائومکین افزود: حتی آمریکا نیز با حملات هوایی پراکنده و نمایشی تأثیری در مقابله با این گروه های افراطی نداشته است.
وی در ادامه دیدار با ارائه نمونه هایی از تحقیقات انجام شده بر روی اسناد آرشیوی انستیتو خاورشناسی و سایر مراکز ارشیوی روسیه در سن پترزبورگ و مسکو، چند اثر مستند و مصور تاریخی در زمینه خیوه، بخارا ارائه کرد .
دکتر ملکی در ادامه دیدار پیشنهاد تشکیل پیمان (کنسرسیوم) مشترک بین انستیتو خاورشناسی روسیه و نهادهای ایرانی را ارائه داد تا در یک کمیته مشترک نقشه راه و برنامه سه ساله برای همکاری ها را تنظیم و پی گیری نمایند.
این پیشنهاد با استقبال طرف روس مواجه و وی گفت: تشکیل چنین پیمانی برای گسترش همکاری ها در عرصه ایران شناسی ایده بسیار جالبی است و آمادگی انستیتو شرق شناسی را برای آغاز اقدامات در این زمینه اعلام می کنم.
وی افزود: از طرف خود دو نماینده معرفی می کنیم تا مراحل کار را پیگیری نمایند. دکتر ملکی نیز بنیاد مطالعات اسلامی مسکو، بنیاد ایران شناسی (ایران)، سازمان اسناد و کتابخانه ملی، دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه شهید بهشتی را طرف های مناسبی برای مشارکت در این طرح اعلام کرد .
رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به ذخایر ارزشمند اسناد و نسخ خطی در روسیه از امکان تدوین تفاهم نامه همکاری با کتابخانه ملی و مرکز اسناد جمهوری اسلامی ایران به همراه برنامه عملیاتی سه ساله با انستیتو در زمینه اسناد تاریخی و تدوین تاریخ شفاهی خبر داد.
نائومکین نیز با برشمردن گنجینه های آرشیوی روسیه که در مراکز مختلف دولتی و شخصی گردآمده است ، امکانات و زمینه های موجود در انستیتو شرق شناسی برای انجام تحقیقات و استفاده بهینه از این اسناد را قابل توجه دانسته و آمادگی خود را برای مشارکت در این امر اعلام کرد.
ملکی از امکان تدوین تاریخ شفاهی ایران شناسی در روسیه با همکاری کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از برنامه هایی یاد کرد که در چارچوب همکاری های مشترک قابل طرح است و با برشمردن کنفرانس هایی که در سال 2015 از سوی رایزنی فرهنگی پیش بینی شده است، مشارکت موثر انستیتو خاورشناسی را در این برنامه خواستار شد.


منبع:ایرنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار