۰۴ آبان ۱۳۹۵ ۱۱:۳۸
کد خبر: ۵۳۱۸۰
national-data-network-iran-shabake-meli-eteleat

مراسم همایش  نکوداشت هفته پدافند غیرعامل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (2 تا 8 آبان ماه)، روز گذشته با حضور محمود واعظی وزیر ارتباطات، محمد جواد آذری جهرمی معاون وزیر و رئیس کمیته پدافند غیرعامل وزارت، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور و دیگر مدیران در سالن شهید قندی این وزارتخانه برگزار شد.




شبکه ارتباطی؛ زیرساخت تمام زیرساخت ها


به گزارش عطنا به نقل از روزنامه ایران، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مراسم بعد از رونمایی از تمبر یادبود این هفته، پدافند غیرعامل را موضوع بسیار مهمی دانست و گفت: زمانی که مقرر شد سازمان پدافند غیرعامل در کشور راه‌اندازی شود، من در کمیته سیاسی و امنیتی مجمع تشخیص مصلحت نظام بودم و همه تلاش کردیم و سرانجام موضوع پدافند غیرعامل به تصویب مجمع و تأیید مقام رهبری رسید تا زیرساخت‌های اساسی کشور را از خطرات ایمن ساخته و اطمینان خاطر ایجاد شود.


محمود واعظی با ابراز خرسندی از تصویب و راه‌اندازی سازمان پدافند غیرعامل کشور و اینکه این بحث اکنون در حال تبدیل شدن به یک فرهنگ در کشور است، به مطالبی جانبی مانند بحث‌های محتوا، فیلترینگ و... که در حوزه پدافند غیرعامل مطرح می‌شود اشاره کرد و افزود: این بخش‌ها چندین متولی در کشور دارند از آنجا که پدافند غیرعامل تنها یک متولی دارد بهتر است وارد مسائل حاشیه‌ای نشود و تنها به پدافند غیرعامل بپردازد چرا که پرداختن به بخش‌های دیگر اهمیت پدافند را کم می‌کند.


واعظی با بیان اینکه از قدیم شبکه ارتباطی اهمیت داشت، گفت: اگر در گذشته ارتباط تلفن قطع می‌شد بخشی از کار نظام مختل می‌شد ولی اکنون با توجه به اینکه شرایط زیرساخت ارتباطات و فناوری اطلاعات دچار تغییر و تحول بسیاری شده است و سیستم کنونی روی IP کشور انجام می‌شود بنابراین اگر مشکلی در یک بخشی از شبکه پیش بیاید کل شبکه در کشور دچار مشکل می‌شود.


وزیر ارتباطات افزود: شبکه ارتباطی کشورها، زیرساخت تمام زیرساخت‌های کشور است و تمام شبکه‌های برق، آب، تلفن و.... به بخش ارتباطات متصل هستند بنابراین بحث پدافند غیرعامل در کشور اهمیت زیادی پیدا می‌کند و باید به‌عنوان بخش کلیدی و اساسی به آن توجه شود.




شبکه ملی اطلاعات خواست رهبری


محمود واعظی راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات بعد از 14 سال را در راستای اجرای پدافند غیرعامل دانست و گفت: شبکه ملی اطلاعات خدمت پدافند غیرعاملی است چرا که آنچه مردم ما نیاز دارند در داخل کشور مدیریت می‌کنیم و تولید محتوا و امنیت آن در دستان خود ما است.


وی با اشاره به سخنان یکی از مراجع درباره اینکه باید اینترنت مستقل داشته باشیم، افزود: راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات از مطالبات رهبری بوده است و دولت تدبیر و امید به مطالبات ایشان لبیک گفت و توانست در مدت سه سال کار بر زمین مانده را انجام داده و فاز اول آن را در هفته دولت راه‌اندازی کند.


واعظی گفت: اگر نظر برخی این است که ما ارتباط مردم، بنگاه‌های اقتصادی و... را با دنیا قطع کنیم، هیچ دولتمردی و حتی رهبری خواستار این قطع ارتباط نیست چرا که می‌توانیم از بستر شبکه ملی ارتباطات استفاده قوی در ارائه محتوای فاخر با قیمت ارزان و سرعت بالا داشته باشیم. از سوی دیگر نمی‌توانیم برای استادان، پزشکان و.. که می‌خواهند از محتوای بین المللی استفاده کنند محدودیت ایجاد کنیم.


وزیر ارتباطات، شبکه ملی اطلاعات را گامی برای پدافند غیرعامل دانست و افزود: اکنون همه می‌توانند با اطمینان خاطر به شبکه‌های دیگر وصل شوند. حتی قرار است شبکه علمی کشور را روی این بستر فعال کنیم. از سوی دیگر دولت الکترونیک یا دولت همراه به‌عنوان زیرمجموعه شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی خواهد شد که در روزهای آینده خبرهای خوبی در این باره به مردم ارائه خواهیم داد.


واعظی امنیت شبکه ملی اطلاعات را بسیار بالا دانست و گفت: به گفته دست اندرکاران در سرشماری نفوس و مسکن اینترنتی وقتی سایت روی بستر شبکه ملی اطلاعات قرار گرفت مردم با سرعت بالا و با کیفیت و در امنیت کامل توانستند در این سرشماری شرکت کنند و حتی یک مشکل کوچک امنیتی نیز در آن مدت گزارش نشد.


وی به بحث بومی‌سازی و تولید تجهیزات در داخل کشور اشاره کرد و افزود: باید در این حیطه سرمایه گذاری کرده و از نخبه‌های داخل برای بومی‌سازی استفاده کنیم چرا که باید از تجهیزاتی در داخل کشور استفاده کنیم که بر آنها تسلط کافی داشته باشیم تا امنیت زیرساخت‌ها برقرار شود.




ایجاد پایداری با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات


محمدجواد آذری جهرمی معاون وزیر ارتباطات و رئیس کمیته پدافند غیرعامل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شبکه ملی اطلاعات نیز در این مراسم گفت: در ماه‌های اخیر مرحله نخست شبکه ملی اطلاعات به بهره‌برداری رسید و به دنبال آن پایداری خوبی در شبکه اینترنت کشور ایجاد کرده است.


آذری جهرمی با انتقاد از کسانی که قصد تخریب شبکه ملی اطلاعات را دارند، افزود: وجود این شبکه برای کشور ضروری است. اگر عده‌ای می‌خواهند اینترنت را محدود به داخل کشور کنند باید گفت ادبیات اسلام این است که نباید تنها محدود به مرزهای داخل شویم بنابراین هدف تأثیرگذاری کلان است تا بتوان پیام اسلام را به دنیا رساند.


وی گفت: شبکه ملی اطلاعات را ایجاد نکرده‌ایم که کشور را ایزوله و محدود کنیم بلکه باید از این بستر استفاده کنیم تا بتوانیم پیام خود را ترویج کنیم و این با تولید محتوا امکان پذیر است.


جهرمی گفت: اینکه می‌گوییم با شبکه ملی اطلاعات خود را مصون‌سازی کنیم این به معنای حذف صورت مسأله نیست. همین که این شبکه راه‌اندازی شده است خیلی‌ها در دنیا از اینکه محتوا در ایران تولید خواهد شد خوشحال نیستند بنابراین نباید عده‌ای به دنبال تخریب شبکه ملی باشند.




شبکه ملی اطلاعات؛ یک نظام دفاعی


سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، شبکه ملی اطلاعات را نظام دفاعی توصیف و بر تکمیل و توسعه آن تأکید کرد و گفت: شبکه ملی اطلاعات نقش مهمی در پایداری شبکه‌های ارتباطی کشور در برابر تهدیدات بیرونی دارد.


سردار جلالی درباره شبکه ملی اطلاعات نیز گفت: شبکه ملی اطلاعات پدافند‌ترین طرح وزارت ارتباطات است که می‌تواند پایداری ایجاد کند. اساسی‌ترین رویکرد ما با حملات سایبری تکمیل شبکه ملی اطلاعات است و باید این شبکه تقویت شود.


وی با انتقاد از کسانی که در دولت گذشته به دنبال ادغام وزارت ارتباطات با وزارت راه و شهرسازی بودند، گفت: وزارت ارتباطات نقش مهمی در توسعه کشور دارد و باید به «وزارت دفاع سایبری» تبدیل شود.


جلالی بر اهمیت شرکت ارتباطات زیرساخت و وزارت ارتباطات در توسعه کشور تأکید کرد و افزود: عده‌ای در صدد تحریم اینترنت هستند در حالی که فضای اینترنتی مانند اقیانوسی است و در این اقیانوس باید برای خود دریایی با تجهیزات و زیرساخت‌های امن فراهم کنیم بنابراین این مجموعه‌ها، بخش‌های مهم حاکمیتی کشور هستند که باید متناسب با نقش خود، الزام‌هایی را طراحی و دنبال کنند.




رونمایی از ضد بدافزار بومی


رونمایی از ضد بدافزار بومی از دیگر برنامه‌های این همایش بود که محمد خوانساری رئیس پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات (مرکز تحقیقات مخابرات) درباره این نرم افزار گفت: امروز نسخه تکامل‌یافته ضد بدافزار بومی (پادویش) برای بهره‌برداری در سطح ملی رونمایی شد.


وی با بیان اینکه مراسم‌های گذشته معرفی تولید نسخه اولیه این ضد بدافزار بوده، افزود: در سال 91 نخستین نسخه سازمانی این محصول در سال 92 نسخه آزمایشی خانگی و در سال 94 نسخه اندروید این محصول معرفی شده بود که اواخر مرداد ماه گواهی ارزیابی این محصول در نهایت گواهی ارزیابی امنیتی از مرکز مدیریت راهبردی افتا را اخذ کرده است.


خوانساری گفت: هم‌اکنون 200 هزار نسخه خانگی، 70 هزار نسخه سازمانی و 200 هزار نسخه اندروید از این محصول در دست استفاده است و همین امر باعث شده که اکنون بتوانیم این محصول را به‌عنوان  نسخه نهایی تکامل‌یافته ضد بدافزار بومی برای اعلام عموم و بهره‌برداری در سطح ملی اعلام کنیم.


در این مراسم همچنین چند تفاهمنامه همکاری بین کمیته پدافند غیرعامل وزارت ارتباطات، شرکت و سازمان‌های تابعه و مراکز آپا و دانشگاه فردوسی مشهد و شیراز امضا شد. از سوی دیگر از سند راهبردی پدافند غیرعامل وزارت ارتباطات و شرکت و سازمان‌های تابعه رونمایی شد. گفتنی است محمود واعظی در حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران حاضر شده و به پاسخگویی به برخی سؤالات پرداخت. وزیر ارتباطات از طراحی روباتی در شرکت ارتباطات زیرساخت خبر داد که بواسطه بهره‌گیری از آن امکان فیلتر خودکار سایت‌های مستهجن فراهم شده و روزانه تعداد زیادی از این سایت ها پالایش می‌شوند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار