۰۳ آبان ۱۳۹۵ ۱۴:۲۵
کد خبر: ۵۲۹۹۰
khoramshad

دوران حاکمیت حزب به پایان رسیده است. یکی از آسیب‌های دموکراسی این است که محدود به انتخابات شد و در انتخابات هم محدود به احزاب شد. در سیستم آنگلوساکسون عده‌ای مشخص و معین از دو حزب قدرت را دست به دست کردند. به جای دموکراسی از «پارتیو کراسی» صحبت شد


به گزارش عطنا، دکتر محمدباقر خرمشاد، دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی، یادداشتی در روزنامه جام‌جم منتشر کرده است که متن آن در پی می‌آید:


اگر اتفاقی که این روزها در مناظره انتخاباتی آمریکا رخ می‌دهد در کشور دیگری اتفاق می‌افتاد ما این پرسش را مطرح می‌کردیم که آیا این یک امر عادی معمولی و سالم و خالی از آسیب است یا وجود این را دلالت بر نوعی مریضی در حوزه سیاسی و روابط قدرت در آن کشور تصور می‌کردیم.


به نظر می‌رسد هر جا این اتفاق بیفتد چه آمریکا و جای دیگر حکایت از ناسالم بودن فضای انتخابات آن کشور است. این تصور تمامی افرادی است که در داخل آمریکا بر این تحولات نظارت دارند و برای آنها کابوس شده است و هیلاری کلینتون هم می‌گفت ای‌کاش این کابوس تمامی شود.


این اختلافات نشان می‌دهد که دوران حاکمیت حزب به پایان رسیده است. یکی از آسیب‌های دموکراسی این است که محدود به انتخابات شد و در انتخابات هم محدود به احزاب شد. در سیستم آنگلوساکسون عده‌ای مشخص و معین از دو حزب قدرت را دست به دست کردند. به جای دموکراسی از «پارتیو کراسی» صحبت شد. در ادامه حاکمیت احزاب به جایی رسیده که ما با کاندیدایی رو‌به‌رو هستیم که می‌خواهد این حزب‌سالاری را بهم بزند. اما سیستم این مسئله را هنوز به عنوان آسیب نمی‌شناسد. حرف‌هایی که امروز می‌شنویم آسیب آن سیستم را نشان می‌دهد. می‌شنویم سناتورها خرید و فروش می‌شوند. سعودی‌ها آنها را می‌خرند. یهودی‌ها با آن جمعیت کم آنها را می‌خرند.


از نکات جالبی که در انتخابات مطرح شد به درد کسانی می‌خورد که موضوع این خشونت و دیکتاتوری و ظلم آمریکایی در نظامی بین‌الملل هستند یعنی مسلمانان و خاورمیانه. نکته این بود که ترامپ، کلینتون را متهم کرد که داعش را خلق و شش میلیارد دلار برای این کار هزینه کرده است. این کار برای هدفی کثیف صورت گرفته و نمی‌توان آن را آشکار کرد. همین اقدام آسیب بسیاری را به ملت‌ها وارد کرده است. عراق، افغانستان، یمن، و سوریه همه ویران شدند و این فضا ادامه دارد و اگر ایران در برابر آن نایستاده بود معلوم نبود چه پیامدهایی داشت. این گروه‌ها مانند انرژی می‌مانند و از بین نمی‌روند. از حالتی به حالتی دیگر تبدیل می‌شوند ممکن است در آینده شاهد ظهور تروریست‌ها در شمال افریقا و دیگر نقاط هم باشیم. داعش برای ناامن کردن جوامع اسلامی ایجاد شد. سایکس پیکو تمام شده، کشورها باید برای کنترل بهتر کوچک شوند. مجموعه این هدف‌ها کار کثیفی است که اتفاق افتاده است. آمریکایی‌ها نامزدها و مناظرات اخیر را بدترین می‌دانند اما تضمینی وجود ندارد که بدتر از اینها هم بشود. کنگره آمریکا تبدیل به کنگره‌ای برای جهان شده است. تصمیم می‌گیرند قانونی را بگذراند؛ سعودی‌ها را با قانونی که درباره یازده سپتامبر تصویب می‌کند، پول‌هایشان را به یغما می‌برند. لیبی را به نوعی و با ایران هم که از سال‌های گذشته این کار را کرده‌اند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار