۲۰ مهر ۱۳۹۵ ۲۳:۵۴
کد خبر: ۵۱۶۹۰
ensan-resane-shenakht

مدیرکل پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: افزایش سواد رسانه‌ای خانواده‌ها بهترین راهکار برای مقابله با آسیب‌های فراگیر شدن فضای مجازی است .


به گزارش عطنا به نقل از ایرنا، شیرین احمدنیا در همایش خانواده و فضای مجازی در شهرستان قائمشهر افزود: هم اکنون در عصر ارتباطات زندگی می‌کنیم و فضای مجازی که مبتنی بر اینترنت است همه نهادهای زندگی بشر از جمله خانواده به عنوان مهم‌ترین آنها را تحت تاثیر قرار داده است .


وی فناوری‌های نوین اطلاعاتی را دارای دو جنبه مثبت و منفی برای زندگی دانست و ادامه داد: بهره‌گیری از وجه مثبت و کاستن از آثار منفی این ابزارهای نوین نیازمند انجام کار کارشناسی است.


احمدنیا مهم‌ترین قشر بهره‌گیرنده از فضای مجازی را جوانان و نوجوانان معرفی کرد و گفت: در چنین وضعیتی باید خانواده‌ها به سواد رسانه‌ای مجهز شوند تا بتوانند هم‌پای فرزندانشان با حضور در فضای مجاز ، از آسیب‌های آن جلوگیری کنند.


وی یکی از وجوه مثبت فناورهای نوین اطلاعاتی و فضای مجازی را بهره‌گیری برای رشد و توسعه کشور دانست و افزود: متاسفانه وجوه منفی امروز بیشتر از وجه مثبت بروز یافته که یکی از آنها اثرگذاری منفی بر روابط اجتماعی است.


مدیرکل پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: امروز شاهد جایگزینی روابط مبتنی بر فضای مجازی بر روابط چهره به چهره در کشور هستیم که نتیجه آن تضعیف روابط اجتماعی است.


استاد دانشگاه علامه طباطبائی تهران با اظهار این که شبکه های مجازی حوزه اطلاع رسانی را دگرگون کرده و اتکا به رسانه های مکتوب و سنتی را بشدت کاهش داده است، افزود: تغییرات بنیادین در سبک زندگی و فرهنگ جوامع و نحوه تعامل با جنس مخالف نیز از تبعات منفی سیطره فضای مجازی بر روابط انسان هاست.


احمدنیا هشدار داد : در صورتی که به افزایش سواد رسانه‌ای خانواده‌ها توجهی نشود، شکاف بین نسلی که هم اکنون نیز به اندازه کافی زیاد شده، عمیق تر می شود در حالی که با افزایش سواد رسانه‌ای خانواده ها، فاصله بین نسل‌ها کاهش می‌یابد و اعضای خانواده در کنار هم قرار می‌گیرند و هم زبانی و همدلی بین آنها حاکم خواهد شد.


وی با بیان این که بسیاری از مسئولان هم در صدد چاره جویی برای رفع آسیب‌های اجتماعی هستند گفت: با توجه به حجم بالای استفاده جوانان از اینترنت و فضای مجازی، آموزش استفاده درست از ابزارهای نوین و فضای مجازی به آنان هم باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.


احمدنیا با اعلام این که حدود 80 درصد از جوانان ایرانی از اینترنت استفاده می کنند ، افزود : تمایل استفاده از این امکان جدید در محدوده سنی 14 تا 22 سال بیشتر از سایر جوانان است .


وی با توضیح این که وابستگی روز افزون جوانان به اینترنت و استفاده از شبکه های مجازی باعث بروز پدیده اعتیاد به این امکانات و ابزارها شده است، ادامه داد: در عین حال این ابزارها منجر به افسردگی ، دوری جوانان از اجتماع و کاهش اعتماد به نفس آنان خواهد شد.


احمدنیا گفت: شبکه های مجازی منجر به کاهش ارتباط بین والدین و فرزندان می شود و همچنین ارتباط جوانان با دوستان و در فضاهای مجازی را بیشتر می کند.


مدیر کل پیشگیری از آسیب های اجتماعی بهزیستی کشور با بیان اینکه والدین باید هوشیارانه عمل کنند، ادامه داد: خانواده ها با ارتباط نزدیک برقرار کردن با فرزندانشان تعامل و همدلی را ایجاد کنند که مفید واقع شود.


وی به آزار سایبری کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: بیش از 30 درصد از کودکان و نوجوانانی که مورد مزاحمت سایبری قرار می گیرند، افرادی هستند که خانواده ها دارای سواد رسانه ای نیستند.


احمدنیا افزود: باید با مدیریت درست و وارد کردن عناصر و فرهنگ بومی، به ابزارهای نوین اطلاعاتی، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به چشم یک فرصت نگاه کنیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار