۰۲ شهريور ۱۳۹۵ ۲۰:۳۳
کد خبر: ۴۷۹۱۲
Hasanof

اسماعیل حسن‌اف در شهر نخجوان جمهوری آذربایجان زندگی می‌کند. او در دانشکده زبا‌ن‌های خارجی، دانشگاه دولتی نخجوان در رشته‌ زبان و ادبیات فارسی تحصیل کرده است و به کار مترجمی مشغول است.


صابر نصیب‌علی - عطنا؛ فارسی‌آموز هشتاد و سومین دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی، هدف خود را از یادگیری زبان فارسی، علاقه به ترجمه عنوان می‌کند و می‌گوید: مترجمی را خیلی دوست دارم، می‌خواهم در آینده از زبان فارسی به ترکی آذربایجانی ترجمه کنم. او درباره چگونگی حضور در این دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی اظهار کرد: در کنسول‌گری ایران در نخجوان با این دوره دانش افزایی زبان و ادبیات فارسی آشنا شدم. پس از آنکه فهمیدم علاوه بر آموزش زبان فارسی، برنامه‌های تهران‌گردی و همچنین سفر به اصفهان نیز وجود دارد، علاقه‌ام به حضور در ایران، بیشتر شد و تصمیم گرفتم در این دوره‌ شرکت کنم. از نخجوان دو نفر در این دوره حضور داریم که امیدوارم بتوانیم بهترین استفاده ممکن را از این دوره داشته باشیم.


حسن‌اف ادامه داد: استادان دوره دانش افزایی دوست داشتنی هستند و تلاش زیادی می‌کنند. در این برنامه‌ها، علاوه برآموزش زبان فارسی، بخش فرهنگی نیز برای فارسی آموزان مهیا شده و هر روز در برنامه‌های متنوع تفریحی نیز شرکت می‌کنیم.


او با بیان علاقمندی به ادبیات فارسی، اظهار کرد: حافظ، سعدی و شهریار را دوست دارم و هر روز آثار نویسندگان و شاعران ایرانی را مطالعه می‌کنم.


او درباره‌ نخجوان می‌گوید: نخجوان کوچک و مدرن است، مردمی مهمان‌دوست دارد و گردشگران زیادی از ایران و دیگر کشورها، برای بازدید به نخجوان می‌آیند. نخجوان با دارا بودن آثار باستانی متعدد، موجب شده است که مکان‌های گوناگونی برای بازدید گردشگران وجود داشته باشد. فعالیت عمده مردم نخجوان، صعنت فرش است. مهاجرت از روستاها و شهرنشینی شدن، از رونق کشاورزی و دامداری کاسته است. منطقه باتابات یکی از مناطق دیدنی نخجوان، دارای دریاچه‌ای کوچک، درختان سبز و حیوانات وحشی است.


حسن‌اف ادامه می‌دهد: نخجوان و ایران از لحاظ فرهنگی، اقتصادی و سیاسی دارای شباهت بسیار هستند. همچنین مردم ایران و نخجوان هر دو مهمان‌نواز و با خارجیان خوش برخورد هستند.


او درباره وضعیت زبان فارسی در نخجوان اظهار می‌دارد: در نخجوان مردم خیلی فارسی نمی‌دانند ولی این زبان را دوست دارند. اکثر مردم می‌دانند در دانشکده زبان‌های خارجی نخجوان زبان و ادبیات فارسی به عنوان یک رشته تحصیلی تدریس می‌شود. همچنین استادی از ارومیه جهت آموزش زبان و ادبیات فارسی، در این دانشکده حضور دارد.


شایان ذکر است هشتاد و سومین دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی توسط بنیاد سعدی و دانشگاه علامه طباطبائی، از تاریخ ۱۲ مرداد تا ۸ شهریور سال جاری، با حضور بیش از ۲۰۰ فارسی‌آموز از ۴۱ کشور جهان در حال برگزاری است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار