۲۵ مرداد ۱۳۹۵ ۱۸:۳۹
کد خبر: ۴۷۰۱۰
Modaresan - Roya Karami (1)

رویا کرمی اظهار داشت: زبان و فرهنگ از هم جدایی ناپذیرند و اصلا نمی‌توان این دو مقوله مکمل را از هم تفکیک کرد. فارسی‌آموزان در حین یادگیری زبان فارسی، چون در محیط حضور دارند به طور ناخودآگاه با فرهنگ آشنا می‌شوند.


به گزارش عطنا، مدرس و همیار هشتاد و سومین دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی درباره نحوه‌ی همکاری خود با بنیاد سعدی گفت: من از جمله مدرسانی هستم که برای این دوره به صورت مهمان، دعوت شده‌ام و به دو صورت مدرس و همیار در این دوره فعالیت دارم. وی با اشاره به برگزاری آزمون در آغاز این دوره، جهت دسته‌بندی فارسی آموزان در سطوح مختلف اظهار کرد: در آغاز ورود فارسی‌آموزان آزمونی برگزار شد و آنان در شش سطح مختلف از سطح پایه، پیشرفته و فوق پیشرفته دسته بندی شدند. او اضافه کرد: تا کنون حدود 210 نفر فارسی آموز در این دوره دانش‌افزایی زبان فارسی حضور دارند، این 210 نفر از بین 600 نفر انتخاب شده و در هر کلاس 20 الی 25 نفر حضور دارند.


کرمی با اشاره به اینکه اکثر فارسی‌آموزان در رشته‌های شرق‌شناسی، زبان و ادبیات فارسی، ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی تحصیل کرده‌اند یا در حال تحصیل هستند، تصریح کرد: اکثر فارسی‌آموزانی که در این دوره حضور یافتند، با مفاهیم پایه آشنا هستند، بنابراین سطح پایه، از آموزش الفبای فارسی شروع نمی‌شود و برای هر سطحی دو الی سه کلاس در نظر گرفته شده است. وی افزود: تنها در سطوح پایه تعدادی فارسی‌آموز حضور دارند که نمی‌توانند به لحاظ دستوری خوب جمله بسازند، مهارت شنیداری پایینی دارند یا مهارت گفتار آنها نیاز به تقویت دارد که این اشکالات در سطوح بالاتر بر طرف می‌شود.


مدرس هشتاد و سومین دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی با تاکید بر نقش محیط در تسریع یادگیری زبان، خاطر نشان کرد: به خاطر فشرده و کوتاه‌مدت بودن دوره، حضور در محیط، کمک شایانی به فرآیند آموزش می‌کند؛ وقتی فارسی‌آموزان در همه جا زبان فارسی را بشنوند، مجبور می‌شوند به زبان فارسی صحبت کنند، همچنین هر لحظه با زبان فارسی درگیر شوند و این باعث تسریع یادگیری و پیشرفت آنها می‌شود. رویا کرمی خاطر نشان کرد: برگزاری این دوره‌ها به طور مسلم باعث پیشرفت و گسترش زبان فارسی در کشورهای مختلف دنیا می‌شود. چون هر کدام از این فارسی آموزان می‌توانند زبان فارسی را در اقصی‌نقاط دنیا رواج دهند.


وی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: مسلماً هدف از برگزاری چنین دوره‌هایی، تنها آموزش زبان فارسی نیست، این برنامه اهداف مختلفی دارد. از جمله معرفی ایران، فرهنگ ایرانی، آداب و رسوم و سنن ایرانی و البته در رأس همه اینها حذف تصور ایران‌گریزی و ایران‌ستیزی است. کرمی ادامه داد: به‌طور مثال وقتی که به دریاچه خلیج فارس رفته بودیم، فارسی‌آموزان خیلی برای‌شان جالب بود که خانواده‌های ایرانی فرش پهن می‌کنند و دوره هم می‌نشینند، درحالی‌که به گفته خودشان، در فرهنگ آن‌ها این صمیمیت وجود ندارد.


این مدرس درباره وجود برخی نارضایتی‌ها در نزد فارسی‌آموزان هم اظهار کرد: ممکن است بعضاً نارضایتی‌های به‌وجود آید، همیشه نمی‌توان رضایت همه را جلب کرد، ولی بیشتر بازخوردها مثبت بوده است. مثلا مسئله ترافیک مختص ایران نیست و در همه کشور‌ها وجود دارد. منتظر ماندن برای حرکت به دلیل این است که ما باید همه زبان‌آموزان را هماهنگ کنیم و این طبیعی است. وی افزود: بیشتر فارسی آموزان از دوره‌ها و برنامه‌های فرهنگی و آموزشی رضایت داشتند، ما شاهد پیشرفت‌های فارسی‌آموزان هستیم، کسانی که نمی‌توانستند فارسی صحبت کنند، به تدریج شروع به صحبت کرده اند یا حداقل منظورشان را می‌توانند برسانند، در پایان دوره پیشرفت بیشتری نیز احساس خواهد شد.


کرمی درباره نقش زبان فارسی در شناساندن فرهنگ ایرانی-اسلامی به فرهنگ‌های مختلف جهان، اظهار کرد: زبان و فرهنگ از هم جدایی ناپذیرند و اصلا نمی‌توان این دو مقوله را از هم تفکیک کرد. زبان و فرهنگ مکمل یکدیگرند. فارسی‌آموزان در حین یادگیری زبان فارسی، چون در محیط حضور دارند به طور ناخودآگاه با فرهنگ آشنا می‌شوند و برخی ویژگی‌های فرهنگی را جذب می‌کنند و این را با خود به کشورشان می‌برند.


وی در انتها تاکید کرد: وقتی که به دختران فارسی‌آموز مانتو هدیه دادیم یا به آقایان لباس آستین‌بلند هدیه دادیم، آنها استقبال کردند، و هر روز می‌بینیم این لباس‌ها را می‌پوشند. حتی از فروشگاه‌های سطح شهر، مدل مشابه‌اش را تهیه کردند تا به عنوان سوغاتی به کشور خودشان ببرند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار