۲۳ مرداد ۱۳۹۵ ۱۶:۱۵
کد خبر: ۴۶۷۷۹
taghavi zad

مهدی تقوی با اشاره به اینکه کمیته‌ای ملی برای شناسایی دلایل بالا بودن هزینه تولید در ایران باید تشکیل شود، افزود: لازم است ایران هزینه تولید خود را کاهش دهد تا بتواند وضعیت امروز اقتصادی را ساماندهی کند.


به گزراش عطنا، مهدی تقوی کارشناس اقتصادی با اعلام این مطلب به بولتن نیوز، گفت: دولت یازدهم در سه سال اخیر تلاش فراوانی برای بهبود سطح دستمزد کارگران انجام داده است و بررسی‌ها نشان می‌دهد حداقل دستمزد کارگران نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته اما همچنان کارگران ایرانی با قدرت خرید اندک روبرو هستند و ساماندهی این وضعیت تنها ریشه در کاهش سایر عوامل تولید در ایران دارد.


او با اشاره به اینکه کمیته‌ای ملی برای شناسایی دلایل بالا بودن هزینه تولید در ایران باید تشکیل شود، افزود: لازم است ایران هزینه تولید خود را کاهش دهد تا بتواند وضعیت امروز اقتصادی را ساماندهی کند.


این کارشناس دانشگاه علامه طباطبائی افزود: کسانی که دولت یازدهم را مورد انتقاد قرار می‌دهند که چرا سفره مردم را پر نکرده است، باید به این سئوال مهم پاسخ دهند که چرا هزینه تولید در ایران بالاست؟


وی افزود: در بسیاری از کشورها هزینه راه اندازی یک شغل اندک است، حمایت‌های مالی، حمایت‌های بانکی و حمایت‌های قانونی لازم است از سرمایه گذار صورت گیرد و در این حالت باید توجه داشت که کاهش بروکراسی و شفافیت قوانین می‌تواند منجر به کاهش هزینه‌های تولید شود.


تقوی با تاکید بر اینکه انرژی مزیت ایران محسوب می‌شود، گفت: پس از هدفمندی یارانه‌ها شاهد بودیم که با دست خودمان مزیت اقتصادی ایران برای تولید را از میان بردیم ، حالا شاهدیم از پس 5 سال اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و همچنین افزایش قیمت حامل‌های انرژی ، هنوز نه سرمایه گذاری چندانی بر فناوری‌های نوین و کاهنده مصرف انرژی صورت گرفته است و نه صنایع ایران توانسته‌اند خود را شرایط جدید وفق دهند از این رو باید توجهی ویژه به این امر صورت گیرد.



افزایش حقوق کارگران در گرو کاهش هزینه سایر عوامل تولید است


استاد دانشگاه علامه طباطبائی، نمود این وضعیت را در صنعت، کاهش سطح تولید در چند سال گذشته نامید و رکود اقتصادی را مورد اشاره قرار داد و افزود: ایران باید در شرایط کنونی که از رکود خارج شده است، تدابیری برای بهبود وضعیت اقتصادی بیاندیشد.


او هدف منتقدان دولت را از میان بردن دستاوردها در این حوزه دانست و افزود: کارگری که دستمزدش در هشت سال گذشته فاصله‌ای عظیم با تورم داشت، امروز در شرایطی است که توانسته قدرت خرید خود را بازیابی کند اما این مانورها می‌تواند کارگر را به این نتیجه برساند که اقدامی صورت نگرفته است در حالی که باید آگاه باشیم که نقد منصفانه می‌تواند مشکلات اقتصادی را بهبود ببخشد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار