۰۵ مرداد ۱۳۹۵ ۲۰:۵۱
کد خبر: ۴۴۷۸۰


mohit e zist


دکتر مجید عباس‌پور اظهار کرد: مباحث مختلفی در حوزه‌ محیط‌زیست مطرح شده است که متأسفانه توفیق زیادی حاصل نشده است و ثمره آن نزول چهار رتبه‌ای ایران در حوزه محیط زیست از 101 به 105 است. جالب است بدانید در حدود ده سال قبل رتبه ایران 55 بوده که طی این ده سال حدود 50 پله نزول داشته است.


به گزارش عطنا به نقل از ایسنا، وی افزود: اقداماتی که در سطح جهانی در حوزه محیط زیست صورت می‌گیرد، به مراتب با سرعت بیشتری نسبت به اقدامات صورت گرفته در این حوزه در ایران است و همین امر موجب کاهش رتبه ایران طی 10 سال از 55 به 105 بوده است. البته رویکرد دولت جدید طی این دوسال در ارتباط با محیط زیست جای تقدیر دارد.


دکتر عباس‌پور با بیان اینکه دانشکده محیط زیست و انرژی واحد علوم و تحقیقات اولین دانشکده تخصصی محیط زیست در ایران است، ادامه داد: دانشگاه‌ها می‌توانند در زمینه آموزش و پژوهش ارتباط خوبی با صنعت و بخصوص بخش محیط زیست داشته باشند. ظرفیت علمی و پژوهشی مناسبی در دانشگاه‌ها وجود دارد که با ارتباطی مناسب می‌توان از آن به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.


وی توجه به محیط زیست و حفظ و صیانت از آن را در امر توسعه بسیار حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: برخی از مدیران در بحث توسعه و محیط زیست، به نوعی محیط زیست را در اولویت چندم خود قرار می‌دهند، این در حالی است که محیط زیست از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. معتقدم باید فرهنگی ایجاد شود که در امر توسعه به عوامل مخرب محیط زیست توجه ویژه‌ای شود.


دکتر عباس‌پور تصریح کرد: وقتی قصد توسعه‌ای در یک منطقه وجود داشته باشد، باید به مسائل متعددی توجه کرد. همچنین باید بررسی کرد که این مسائل چه هستند و اجرای پروژه توسعه چه تبعاتی به دنبال خواهد داشت. در ابتدا باید مسائلی نظیر جمعیت‌شناختی منطقه، اقتصاد مردم، وضعیت منابع طبیعی و زیست‌محیطی و شرایط موجود در آن منطقه را مورد بررسی قرار داد.


رئیس دانشکده محیط زیست و انرژی واحد علوم و تحقیقات ادامه داد: در مرحله دوم باید فعالیتهایی را که می‌تواند به محیط زیست آسیب برساند، مشخص کرد و اقدامات لازم و ضروری برای به حداقل رساندن این فعالیت‌ها را مورد بررسی قرار داد.


دکتر عباس‌پور با بیان اینکه انرژی و محیط‌زیست ارتباط تنگاتنگی دارند، افزود: یکی از مشکلات اصلی حوزه انرژی مصرف بی رویه آن و بحث آلودگی ناشی از این میزان مصرف بر محیط زیست است. در این راستا انرژی‌های نو و تجدیدپذیر اهمیت ویژه‌ای دارند. واحد علوم و تحقیقات نیز با تدریس رشته‌هایی نظیر رشته انرژی‌های تجدیدپذیر و مهندسی انرژی و فعالیت در این حوزه که واگذاری کرسی انرژی‌های تجدیدپذیر از سوی یونسکو از نتایج فعالیت این واحد است، در این راستا پیشگام بوده و هست.


وی تصریح کرد: دانشکده محیط زیست و انرژی واحد علوم و تحقیقات با راه‌اندازی و تدریس رشته‌های جدیدی نظیر آلودگی دریا و شیمی دریا برای اولین بار در کشور که زیرشاخه‌های محیط‌زیست و رشته‌هایی بین‌رشته‌ای هستند، همواره در عرصه فعالیت‌های مرتبط با محیط زیست و انرژی فعالیت داشته و دارد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار