۰۴ مرداد ۱۳۹۵ ۲۲:۴۰
کد خبر: ۴۴۴۱۳




oloumi yazdi


نشست علمی تخصصی حقوق شهروندی در آینه محیط زیست شهری با حضور دکتر حمیدرضا علومی یزدی، دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه علامه طباطبائی و مشاور معاون حقوقی رییس جمهور و مونس کشاورز دبیر اولین کنگره بین المللی حقوق شهروندی در محل تالار ایوان شمس برگزار شد.


به گزارش عطنا به نقل از ایسنا، در بخش سخنران ویژه این مراسم دکتر علومی یزدی با اشاره به حقوق شهروندی، بیان داشت: در این نشست بهتر است به جلوه‌ها و نمودهای حقوق شهروندی توجه کنیم، به این مفهوم که محیط زیست شهری را در حوزه حقوق شهروندی تحلیل کنیم و به این نکته برسیم که تا چه اندازه محیط زیست ما با قواعد حقوق شهروندی سازگار است.


وی افزود: برخی از بخش‌های حقوق شهروندی خاص اتباع است و برخی دیگر نیز در معنای عام انحصاری به اتباع ندارد و به مفاهیم کلی می‌پردازد. برای مثال بخش بزرگی از کودکان افاغنه در مدارس ثبت نام می‌شوند و از محیط‌های آموزشی بهره می‌گیرند.


علومی یزدی تصریح کرد: اگر مبنای حقوق شهروندی را کرامت و ارزش انسانی بدانیم، دیگر نباید تبعه‌ها را دسته بندی کنیم، هرچند که باید به حقوق‌های خاصی که نمی‌توان به اتباع برخی کشورها داد، توجه کنیم.


دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه علامه طباطبائی در خصوص مفاهیم شهروندی و شهرنشینی، ابراز داشت: باید توجه کرد که شهروند و شهرنشین با یکدیگر تفاوت دارند، به این معنا که در شهروندی حس تعلق، وابستگی و مسئولیت نسبت به شهر و جامعه وجود دارد.


علومی یزدی ضمن تأکید بر قانون‌مداری عمومی، تصریح کرد: شهر باید شهروندمدار باشد؛ به این مفهوم که شهروند باید قانون‌مدار باشد.


علومی یزدی در پایان با پرداختن به مفاهیم کلی قانونی، گفت: حاکمیت قانون بهتر از بی‌قانونی است، به این معنا که باید شهروندان خود را آگاه به قانون و آگاه به حقوق خود تربیت کنیم. در کل این موضوع نیز باید مدنظر باشد که محیط شهری ما باید کاری کند که شهروند حس تعلق به محیط شهری خود را کسب کند.


در ادامه این نشست مونس کشاورز با پرداختن به موضوع حقوق و تکالیف شهروندی، گفت: بدون شک آشنایی با حقوق و تکالیف شهروندی برای یکایک شهروندان جامعه باید در یک جایگاه ویژه قرار گیرد، بر همین اساس محوری شدن مفهوم حقوق شهروندی می‌تواند در جامعه به عنوان یک دغدغه مدنظر افراد آن جامعه باشد. گسترش شهرنشینی در شهرهای بزرگ موجب تشدید عوارض منفی توسعه شهری است که تشدید آلودگی‌های محیطی از مهم‌ترین آنهاست.


دبیر کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی در پایان، گفت: موضوع محیط زیست شهری صرف دسترسی به آب و هوای پاک وسالم را درنوردیده و به مباحثی همچون آرامش بصری شهروندان و حق دسترسی به نما و منظر مطلوب شهری رسیده است.


در پایان این نشست به حاضرین در جلسه گواهی معتبر شرکت در جلسه اعطا شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار