۲۷ بهمن ۱۳۹۳ ۰۳:۲۰
کد خبر: ۴۲۳۶

به گزارش باشگاه خبری علامه طباطبائی (عطنا) ، برنامه مناظره صادق زیباکلام و علی خضریان بعد از ظهر امروز ـ یکشنبه ـ با حضور پرشور دانشجویان در سالن آمفی تئاتر دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه برگزار شد به نحوی که سالن مملو از جمعیت بود.


333







(گزارش تصویری مرتبط)


در ابتدای این برنامه گروه نبض به اجرای موسیقی پرداخت و در ادامه شاعر طنز پرداز رضا احسان پور دقایقی به شعرخوانی پرداخت.


پس از شعرخوانی رضا احسان پور مناظره زیباکلام و خضریان آغاز گردید . در آغاز این مناظره مجری برنامه با طرح پرسش " هدف از انقلاب اسلامی چه بود؟ " از زیباکلام خواستار پاسخگویی وی شد.



زیباکلام در پاسخ به سوال مجری ضمن بیان علل نارضایتی مردم از رژیم پهلوی این رژیم را حکومتی بسیار مستبد خواند و از حضار خواست تا برای رسیدن به پاسخ سوال مناظره بدون واسطه به سخنان امام خمینی(ره) در نوفل لوشاتو مراجعه نمایند که در آنجا حضرت امام، اهداف والای انقلاب اسلامی را صراحتآ بیان کرده اند.


وی با این مقدمه اینگونه نتیجه گیری نمود که انقلاب اسلامی ایران از اهداف ابتدایی که مد نظر مردم و حضرت امام بود منحرف شده است. استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران مسائلی چون آزادی زندانی های سیاسی، آزادی بیان، آزادی کامل احزاب و تشکلها، رفاه عمومی و اقتصادی توسعه یافته را از جمله اهداف انقلاب دانست و اظهار داشت که که این اهداف به ثمر ننشسته اند.


aa
علی خضریان نیز پس اظهارات زیباکلام و در پاسخ به پرسش مناظره ابتدا به بیان اهداف انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: برخلاف بسیاری از تصورات، رهبری انقلاب اسلامی تماماً بر عهده ی حضرت امام خمینی بود و ایشان به همراه مردم، از نظریه پردازان اصلی این انقلاب بودند.


این فعال سابق دانشجویی بطور مجمل اهداف انقلاب اسلامی را در شعارهای مردم در راهپیمایی های پیش از انقلاب نمایان دانست و برخلاف نظر زیبا کلام معتقد بود که مردم از همان ابتدا مخالفت خود را با آمریکا و اسرائیل در شعارهای سیاسی خود در راهپیمایی ها بیان می نمودندو آمریکا ستیزی را به مثابه ی شاه ستیزی میدانستند.


sss


وی افزود: هدف انقلاب هرگز آزادی کامل احزاب و تشکلهایی که بصورت مسلحانه در مقابل نظام قرار می گیرند و در سطح وسیعی دست به ترور میزنند نبوده و نیست .


سپس بار دیگر نوبت به زیبا کلام رسید تا در مورد موضوع مناظره و در جواب نظرات خضریان به ارائه آراي خود بپردازد.


در پایان زیباکلام وضع کنونی ایران را بعد از سی وشش سال با کشورهایی هچون ترکیه ،مالزی ،هند ، وچین مقایسه نمود و روند رشد اقتصادی ایران را در مقایسه با این کشورها مایوس کننده دانست. در مقابل خضریان تحمیل هشت ساله جنگی تمام عیار از سوی عراق را از یک سو و ظهور و بروز جریانهای مختلف برانداز همچون گروهکهای منافقین و اختلافات داخلی را از سویی دیگر برای انهدام یک نظام نوپا کافی دانست و مقایسه ایران با این موقعیت سیاسی با کشورهایی چون مالزی و ترکیه و چین را تحت عنوان "شوخی برای گرم شدن مجلس" دانست.


حواشی :


وجود جوی باز و آزاد از نقاط بارز این مناظره بود. در میانه ی مناظره یک دانشجو که از وضع اقتصادی ناراضی بود از جای خود برخاست و از مشکلات خود و سایر هم طبقه ای هایش گفت و اولویت نظام را در بهبود وضع معاش و رفاه مردم دانست و از خضریان در این باب جواب خواست.


دیگری از قول صد روزه رئیس جمهور که حالا تبدیل به بدقولی شده و وضع وخیم آب و هوای اهواز به زیبا کلام (که از حامیان دولت می باشد) گلایه کرد.


همچنین دانشجویان یکی پس از دیگری با سوالات خود طرفین مناظره را به چالش می کشیدند. چندی طول نکشید که مناظره به داخل دانشجویان نیز کشیده شد که صدالبته قبل از اینکه به جدال و مباحثه بیانجامد با مدیریت زیبا کلام و خضریان و با ورود به هنگام طرفین مناظره جو ملتهب حاکم برسالن آمفی تئاتر دانشکده اقتصاد تا حدودی آرام شد.
درپایان مناظره نیز هر دو طرف از فضای باز حاکم بر جلسه و همکاری حضار تشکر و عذرخواهی کردند.


گزارش: بیژنی ـ جبرائیلی

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار