۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ ۲۰:۴۳
کد خبر: ۳۷۷۷۰

heikal (1)


مراسم بزرگداشت حسنین هیکل، روزنامه‌نگار فقید مصری با مشارکت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


به گزارش عطنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه، مراسم بزرگداشت محمد حسنین هیکل، روزنامه‌نگار وسیاستمدار فقید مصر در قالب سلسله گفتگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب به همت گروه‌های آموزشی زبان، ادبیات عرب و ارتباطات و با مشارکت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی روز چهارشنبه، 22 اردیبهشت‌ماه در محل دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی و با حضور میهمانانی از کشورهای عراق، قطر، لبنان، بلغارستان، تونس و الجزایر برگزار شد.


دکتر احمدوند، معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی؛ دکتر حسن عبدالحسین فلاح، رییس دانشگاه مستنصریه عراق؛ دکتر هاشمی معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دکتر مصلح رییس دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی و دکتر صالح بک مدیر گروه زبان عربی و دبیر این همایش سخنرانان مراسم افتتاحیه بودند که از دیدگاه‌های مختلف به بررسی ابعاد فردی و سیاسی شخصیت حسنین هیکل پرداختند.


heikal (2)


در آغاز، دکتر صالح بک با اشاره به همکاری میان دانشگاه علامه طباطبائی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای راه اندازی دور گفتگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب، گزارشی از فعالیت های انجام شده برای برگزاری این همایش ارایه کرد.


سپس دکتر احمدوند با اشاره به سلسله گفتگوهای ایران و جهان عرب، اذعان داشت ما امروز نیازمند این گفتگوها هستیم و دانشگاه بایستی در کنار کارکرد حل مشکلات اقتصادی و آموزشی جامعه، در پی حفظ میراث تمدنی و فرهنگی نیز باشد. وی ادامه داد: حسنین هیکل یکی از شخصیت‌هایی است که جزئی از میراث فرهنگی جهان اسلام و بشریت به شمار می‌آید. برخی به شغل و حرفه‌ای که بدان مشغول هستند اعتبار می‌بخشند و حسنین هیکل از این سنخ شخصیت‌ها می‌باشد. شخصی که بزرگان عرصه‌ علم و سیاست و فرهنگ دنیا، از مصاحبه ایشان با خود به افتخار یاد می‌کنند. وی در ایران نیز چهره‌ای آشنا بوده و مصاحبه ایشان با امام خمینی (ره) برای ایرانیان شناخته شده است.


دکتر حسن عبدالحسین فلاح، رییس دانشگاه مستنصریه عراق، دومین سخنران افتتاحیه این مراسم بود. وی ضمن ابراز قدردانی از دانشگاه علامه طباطبائی برای برگزاری این مراسم هدف از گردهم آوردن متفکران ایرانی و عرب را ایجاد زمینه برای گفتگوی جهان عرب با ایران توصیف کرد. دکتر حسن عبدالحسین فلاح با اشاره به سوابق حسنین هیکل در زمینه روزنامه‌نگاری و سیاست وی را شخصیت منحصر به فردی دانست که تلفیقی از سیاست و روزنامه‌نگاری را به جهان معرفی کرد. وی افزود: هیکل، معاصر با بزرگترین تحولات مصر و سایر کشورهای عرب بوده و از زمان جمال عبدالناصر تا حسنی مبارک همواره به فعالیت‌های خود ادامه داد.


رییس دانشگاه مستنصریه عراق با اشاره به مواضع هیکل نسبت به ایران و شناختی که از عرصه سیاسی ایران قبل و بعد انقلاب داشت عنوان داشت پیش‌بینی‌های وی در مورد ایران به واقعیت نزدیک بود.


در ادامه سخنرانی‌های مراسم افتتاحیه، دکتر هاشمی انتخاب شخصیت حسنین هیکل را در راستای گفتگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب، انتخاب مناسبی ارزیابی نمود. وی افزود: هیکل همواره داعیه‌دار ارتباط و هم‌افزایی جهان عرب با ایران بود و به همین دلیل نیز مورد انتقاد متفکران جهان عرب و خارج از آن قرار می‌گرفت. وی شناخت خوبی از کشور ایران داشت و سفر وی به ایران و دیدار با شخصیت‌هایی چون دکتر مصدق و فاطمی و نیز آیت‌الله کاشانی در خصوص ملی کردن صنعت نفت، با توجه به ارتباط نزدیکی که با جمال عبدالناصر داشت نقش عمده‌ای را در ملی کردن کانال سوئز متوجه وی ساخت.


 دکتر هاشمی با اشاره به دیدار هیکل با امام خمینی در پاریس و  سفر به ایران پس از انقلاب اسلامی و دیدار با دانشجویان انقلابی در محل سفارت اشغال شده آمریکا ، اظهار داشت وی شناخت خوبی از ایران داشت و جالب اینکه اولین کتابش در مورد ایران نگاشته شده بود. دکتر هاشمی ادامه داد: هیکل یک روزنامه‌نگار عادی نبود و مطالب و تحلیل‌های وی تاثیر مهمی در مصر و جهان عرب بر جا گذاشت و به خاطر مواضعی که داشت مدتی را در زمان حکومت حسنی مبارک در زندان سپری کرد، اعلام وفاداری به شخصیت‌هایی چون هیکل بسیار ارزشمند است.


heikal (3)


 دکتر مصلح، سخنران پایانی مراسم افتتاحیه، برگزاری بزرگداشت حسنین هیکل را بهانه‌ای برای بررسی مسائل میان جهان عرب و ایران دانست. وی اظهار داشت: «قصد دارم در مورد موضوع کانونی این نشست یعنی "گفتگو" مطالبم را بیان کنم. رئیس دانشکده ابیات فارسی و زبان های خارجی افزود: امروزه یکی از کانون‌های بحران، جهان اسلام است که همه ما متعلق به آن هستیم، جهانی که دعوت به توحید می‌کند ولی در عین حال درگیر جنگ و درگیری نیز هست.» وی با بیان این سوال که چرا باید جهان اسلام دچار بحران هایی باشد که در ادامه آن توان ورود به مسائل جهانی را نداشته باشد؟ پاسخ آن را مشکل درون فرهنگی عنوان نمود. دکتر مصلح ادامه داد: جهان اسلام از تجارب گذشته استفاده نمی‌کند و راه رفته را بازمی‌گردد. وی با طرح موضوعاتی چون تحولات جهان اسلام و بهار عربی و خشونت‌ها و درگیری‌های پی‌آیند آن و در نتیجه موج مهاجرت از کشورهای مسلمان به کشورهای اروپایی و سایر نقاط جهان، اینها را نمادهای هشدارآمیزی قلمداد کرد که جهان اسلام را بر آن وامی‌دارد تا به ریشه‌های خشونت بیاندیشد و به راه همگرایی و مهرورزی و عقلانیت بازگردد و شخصیت‌هایی چون حسنین هیکل را نمادی دانست که راهنمای این مسیر هستند.


پس از پایان مراسم افتتاحیه، استادان ایرانی و عرب در پنل‌های تخصصی به بررسی ابعاد شخصیت حسنین هیکل پرداختند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار