۰۹ فروردين ۱۳۹۵ ۱۲:۵۵
کد خبر: ۳۳۲۲۲

emtehanat (19)


رئیس کارگروه علوم اجتماعی شورای تحول و ارتقای علوم انسانی مهمترین اقدام این کارگروه در سال 94 را بررسی و تصمیم‌گیری درباره نحوه تجمیع رشته‌ها در حوزه علوم اجتماعی عنوان کرد و گفت: بر اساس مصوبه کارگروه از این پس در دوره کارشناسی، چهار رشته ذیل عنوان علوم اجتماعی ارائه خواهد شد.


به گزارش عطنا و به نقل از ایسنا، دکتر غلامرضا جمشیدی‌ها، رئیس کارگروه علوم اجتماعی شورای تحول و ارتقای علوم انسانی و دانشیار جامعه‌شناسی دانشگاه تهران در خصوص اقدامات انجام شده در کارگروه علوم اجتماعی در سال 94، گفت: جلسات ما در این سال به دو موضوع بررسی و اظهار نظر در مورد برنامه‌های ارائه شده از سوی دانشگاه‌ها و بحث و تصمیم‌گیری در باب تجمیع رشته‌های علوم اجتماعی اختصاص داشته است.


دکتر جمشیدی‌ها با اشاره به این که برنامه‌ریزی برای علوم اجتماعی پیش از این از سوی وزارت علوم به دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران واگذار شده بود، گفت: ما مدتی به منظور عدم تداخل فعالیت‌های کارگروه علوم اجتماعی شورای تحول با فعالیت‌های وزارتخانه، موضوع تجمیع را پیگیری نکردیم و صرفاً به امور جاری که شامل بازبینی برنامه‌های ارجاع شده از دانشگاه‌ها بود پرداختیم، اما پس از مدتی و با رایزنی‌هایی که با وزارت علوم صورت گرفت، کارگروه علوم اجتماعی شورای تحول نیز به موضوع تجمیع وارد شد.


وی با اشاره به الگوی توصیه شده از سوی وزارت علوم برای تجمیع رشته‌های علوم انسانی در دوره کارشناسی در قالب یک رشته، گفت: این بحث در برخی رشته‌ها مانند روانشناسی به یک رشته واحد منجر شده، اما در حوزه علوم اجتماعی، با توجه به تفاوت حوزه‌های معرفتی زیرمجموعه این علوم، چنین تجمیعی امکان‌پذیر نبوده است.


دکتر جمشیدی‌ها از چهار حوزه مردم‌شناسی، جامعه‌شناسی، برنامه‌ریزی، تعاون و رفاه اجتماعی و همچنین مددکاری و خدمات اجتماعی به عنوان حوزه‌های معرفتی متفاوتی نام برد که بنا به تصویب شورای تحول و ارتقای علوم انسانی از این پس در قالب چهار رشته اصلی علوم اجتماعی در دوره کارشناسی ارائه خواهد شد.


رئیس کارگروه علوم اجتماعی شورای تحول و ارتقای علوم انسانی اظهار کرد: این حوزه‌ها هر چند ممکن است در برخی از عناوین درسی و تحصیلی همپوشانی داشته باشند، اما در نهایت حوزه‌های کاملاً متفاوتی دارند که امکان تجمیع آنها را در قالب یک رشته نمی‌دهد.


دکتر جمشیدی‌ها با اشاره به برخی از مباحث مطرح شده در مسیر این تصمیم‌گیری، گفت: یکی از مباحث این بوده است که آیا ما رشته جامعه‌شناسی داشته باشیم یا رشته پژوهشگری؛ که با بحث‌های انجام شده و با توجه به این که در همه جای دنیا این رشته را به نام جامعه‌شناسی می‌خوانند و می‌شناسند، نتیجه این شد که ما عنوان رشته را جامعه‌شناسی قرار دهیم.


وی همچنین با اشاره به تجمیع دو رشته تعاون و رفاه اجتماعی و برنامه‌ریزی و رفاه اجتماعی، گفت: این دو رشته قطعاً در یک عنوان تجمیع خواهد شد و موضوع در این حد به تصویب شورای تحول نیز رسیده است، اما تصمیم‌گیری در مورد عنوان رشته به دعوت از صاحب‌نظران این حوزه‌ها و وارد شدن به مرحله تدوین برنامه رشته موکول شده است.


رئیس کارگروه علوم اجتماعی شورای تحول و ارتقای علوم انسانی در مورد دو رشته مددکاری اجتماعی و خدمات اجتماعی نیز گفت: بر اساس مصوبه جدید تقریباً رشته خدمات اجتماعی حذف شده و ما از این پس فقط رشته مددکاری اجتماعی را خواهیم داشت.


دکتر جمشیدی‌ها تصمیمات گرفته شده را نقطه عطف فعالیت‌های کارگروه علوم اجتماعی شورای تحول خواند و گفت: این نقطه که مورد اشتراک نظر همه اعضای کارگروه بوده است، نقطه‌ای بوده که باید به آن می‌رسیدیم تا بتوانیم پایه درست و مستحکمی برای بازنگری عناوین درسی و سرفصل‌های دروس داشته باشیم.


وی با بیان این که بر همین اساس برنامه اصلی کارگروه در آینده تدوین برنامه‌های این چهار رشته در دوره کارشناسی خواهد بود، افزود: با توجه به مشخص شدن مسیر از این به بعد کار ما بسیار تسریع خواهد شد و امیدواریم که تا نیمه سال آینده بتوانیم برخی از این برنامه‌ها را تکمیل کنیم.


رئیس کارگروه علوم اجتماعی شورای تحول و ارتقای علوم انسانی گفت: ما در این مدت برنامه‌های برخی از دانشگاه‌های مطرح دنیا را نیز در شاخه‌های مختلف علوم اجتماعی بررسی و داده‌ها و اطلاعات بسیار خوبی را گردآوری کرده‌ایم که قطعاً در تدوین برنامه‌ها بسیار مفید خواهد بود.


دکتر جمشیدی‌ها در مورد دوره کارشناسی ارشد و دکترا نیز با اشاره به تنوع یافتن رشته‌ها و گرایش‌ها در دوره کارشناسی ارشد، از تجمیع دوباره آنها در دوره دکترا سخن گفت و اظهار کرد: بنا به الگوی توصیه شده وزارت علوم و همچنین به اعتقاد خود اعضای کارگروه ما در دوره ارشد محدودیتی نخواهیم داشت و می‌توانیم بنا به درخواست مراکز علمی گرایش‌های مختلف را داشته باشیم، اما در دوره دکترا همه این گرایش‌ها باید در همین الگوی ارئه شده تجمیع شوند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار