۰۷ فروردين ۱۳۹۵ ۱۲:۰۱
کد خبر: ۳۳۰۷۸

به گزارش عطنا به نقل از تسنیم، امراللّه امینی، نامگذاری سال 95 را از سوی مقام معظم رهبری هوشمندانه دانست و درباره ضرورت چنین انتخابی اظهار کرد: مهم‌ترین مسئله در کشور ما اقتصاد است زیرا مشکلات عدیده‌ای از قبیل رکود، تورم، بیکاری و...، اقتصاد را تحت الشعاع قرار داده است لذا تا اقدامی در این زمینه انجام نشود، معضلات پابرجا خواهد بود.


139501011204156897381614


وی ویژگی اصلی اقتصاد مقاومتی را تولیدمحور بودن آن دانست و ابراز کرد: اقتصاد مقاومتی، برنامه‌ای مشخص و مدون برای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی با تکیه بر تولید و رونق داخلی است. موضوع تولید در ایران با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند و در حال حاضر شاهدیم که تولید کننده تولید نمی‌کند زیرا بازدهی این کار به‌مراتب پایین‌تر از واردات و دیگر زمینه‌هاست.


عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی بازدهی حوزه خدمات و بازرگانی را به‌مراتب بالاتر از تولید عنوان کرد و گفت: سیاست‌های 24گانه اقتصاد مقاومتی با توجه به حوزه دانش‌بنیان، صادرات، خودباوری و باور ملی درصدد است تا اقتصاد کشور را به حرکت وادارد و مشکل تولید را برطرف سازد.


او با بیان اینکه اگر اقتصاد مقاومتی بخواهد موفق شود باید یک‌سری الزامات را رعایت کند، تصریح کرد: سیستم پولی و مالی کشور با دخالت بانک مرکزی باید تغییرات اساسی یابد زیرا در حال حاضر شاهد هستیم که بانک‌ها در برابر پایین آوردن نرخ بهره مقاومت می‌کنند که این به‌منزله مقاومت در برابر تولید است. این ساختار باید به هم ریزد زیرا بانک وسیله است نه اینکه خودش هدف باشد.


امینی ادامه داد: تعداد بانک‌های فعال کشور در مقایسه با جمعیت 80 میلیون نفری بسیار زیاد است و لذا باید از تعداد و شعبات آنها کم شود اما در مقابل بانک‌های تخصصی همچون کشاورزی، صنعت و... ایجاد گردد و هر کدام در زیرمجموعه‌های خود سیستم بانکی جداگانه‌ای داشته باشند.


این کارشناس مباحث اقتصادی افزود: مثلاً در بانک کشاورزی باید شاهد زیرمجموعه‌هایی نظیر صیفی‌جات، شیلات و توزیع محصولات باشیم.


وی الزام دیگر را در ارتباط با کوچک‌سازی دولت مطرح کرد و گفت: وقتی تمام اقتصاد (80 درصد سهم GDP) در اختیار دولت باشد که نمی‌توان اقتصاد مقاومتی را اجرا کرد؛ فعالیت‌های اقتصادی دولت باید خصوصی‌سازی، واگذاری به مردم یا حتی شرکت‌های سهامی عام شود کما اینکه تا حال حاضر هم خصوصی‌سازی در کشور به‌درستی صورت نگرفته و گاهی منجر به شکل‌گیری شبه‌دولتی‌ها شده است.


به‌گفته این اقتصاددان، توزیع درآمد ناعادلانه و واردات بی‌رویه از جمله موانع تحقق اقتصاد مقاومتی است که باید چاره‌ای برای آن اندیشیده شود.


امینی با اشاره به نقدینگی حدود 900هزار میلیارد تومانی کشور خاطرنشان کرد: تولید رکن اصلی رونق اقتصاد خواهد بود اما در شرایطی که این حجم بالا از نقدینگی را داریم، قطعاً این پول‌ها به جاهایی می‌رود که بازدهی بالاتری به نسبت تولید دارد و این چالش باید حل شود.


وی با انتقاد از سیستم دانشگاهی کشور که فقط دنبال ارائه مدرک و افزودن بر جامعه فارغ‌التحصیلان است، ابراز کرد: در زمینه دانشگاهی و علمی هم دچار مشکل و ضعف هستیم و هیچ‌گاه از خود نمی‌پرسیم که چه ضرورتی دارد این‌همه فارغ‌التحصیل روانه جامعه‌ای کنیم که کاری برای آنها وجود ندارد.


او افزود: موضوع بعدی تعطیلات رسمی و غیررسمی کشور است که ناخودآگاه مانع بروز بهره‌وری که یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی است، می‌شود.


این استاد دانشگاه با بیان "به‌نظرم برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید برنامه ششم توسعه اقتصادی را بر مبنای آن بنویسیم" اذعان کرد: اقتصاد مقاومتی نیاز به باور دارد و تک تک مسئولان باید باور داشته باشند که حل مشکلات به‌واسطه این نگاه محقق می‌شود؛ هم مجلس باید در این زمینه با ایجاد کارگروه‌ها به‌شکل تخصصی کار کند و هم دولت باید از مباحث کلان وارد اقتصاد خرد شود.


وی در پایان با اشاره به پتانسیل حوزه کشاورزی که برگرفته از چهارفصل بودن ایران است، گفت: کشاورزی ما رها شده است در حالی که این حوزه قابلیت اشتغالزایی گسترده‌ای دارد اما نه دولت و نه مجلس هیچ برنامه عملی در این زمینه ندارند؛ هم‌اکنون در خلیج فارس شاهدیم که شیلات دیگر کشورها به‌شکل گسترده‌ای ماهیگیری می‌کنند اما ما قادر به انجام این کار نیستیم. به‌نظرم کشاورزی باید محور برنامه‌های اقتصاد مقاومتی قرار گیرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار