۱۷ خرداد ۱۴۰۰ ۰۹:۳۷
کد خبر: ۳۰۲۸۰۴

عطنا- یک استاد دانشگاه با اشاره به یک ویژگی کاندیداهای شعارمحور می گوید: «اینگونه کاندیداها به جوسازی کاذب سیاسی پرداخته تا افکار عمومی را منحرف کنند. عموما مسائل شان درد مردم نیست. اما در سوار شدن بر موج های دروغین مهارت دارند.»


این روزها حتما شعارهای اقتصادی ریز و درشتی را که برخی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری داده اند شنیده اید. شعارهایی که به نظر می رسد در شرایط فعلی اقتصادی و وجود تحریم های ظالمانه دور از دسترس قرار دارند.


بعد از تایید صلاحیت 7 نفر برای تصاحب کرسی ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان، حال نامزدها باید در دل مردم جا باز کنند. اما در شرایط اقتصادی کنونی و با وجود تورم و گرانی های مختلف این کار ساده ای به نظر نمی رسد. در این میان ممکن است برخی کاندیداها برای جذب آرای مردم به دادن وعده هایی بپردازند که اجرای آنها غیرممکن باشد.


پس سوال اساسی این است که مردم چگونه و با چه راهکاری می توانند به شناخت دقیق و درستی از کاندیداها دست یابند؟ با چه متر و معیاری می توان کاندیدای برنامه محور را از کاندیدای شعار محور تشخیص داد؟


دکتر مهدی واحدی، استاد تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی، در گفتگو با رسانه تحلیلی دانشگاه علامه طباطبائی (عطنا)، در توضیح چگونگی تشخیص کاندیدای شعار محور از کاندیدای برنامه محور، گفت: «5 شاخصه برای مجزا کردن این دو دسته از کاندیداها وجود دارد که با در نظر گرفتن این مشخصات در مسیر راحت تری می توانیم مطالعه بر روی نامزدهای انتخابات را انجام دهیم.»


وی در ادامه علائم و مشخصات کاندیدای شعار محور را اینگونه برشمرد:


کاندیداهای شعار محور:
1- کلی حرف می زنند. معمولا غیرتخصصی به بیان نظراتشان پرداخته و متخصصین متوجه برنامه های آنها نمی شوند.


2- به جوسازی کاذب سیاسی پرداخته تا افکار عمومی را منحرف کنند. عموما مسائل شان درد مردم نیست. اما در سوار شدن بر موج های دروغین مهارت دارند.


۳- در پاسخ به سوالات مهم مردم و جامعه ناتوان هستند. وقتی در معرض پرسش های جدی مردم قرار می گیرند، پاسخ های قانع کننده ای نمی توانند بگویند.


۴- دوگانه سازی افکار عمومی در گفتمانشان  دیده می شود. دوگانه هایی همچون جنگ و صلح، رشد و فقر، فیلترینگ و بازگشایی و ...


۵- دادن وعده های خارج از قاعده در حوزه های مختلفی همچون زنان، جوانان، ازدواج، مسایل اقتصادی و ... مشخصه آنهاست. وعده هایی که یا دست یافتنی نیستند و یا کمتر دست یافتنی اند.
 
واحدی سپس به تشریح نشانه های کاندیداهای برنامه محور پرداخت:


کاندیداهای برنامه محور
1- از آنجایی که هر فرد فقط در یک رشته و زمینه می تواند تخصص داشته باشد، این کاندیداها از تیمی متشکل از متخصصان مختلف بهره مند هستند.


2- تحلیل های عمیق به همراه راهکارهای عملی در هر مسئله دارند. با ریشه یابی مشکلات، به ارائه راهکارهای عملی در بازه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت می پردازند.


3- از مجادله های بی حاصل و بی اساس با رقیبان خود پرهیز می کنند و بیشتر بر روی طرح و برنامه خود متمرکز هستند.


4- گفتمان اثباتی دارند نه سلبی. به جای اتهام زدن به رقیبان، به ارائه برنامه های خود می پردازند.


5- از شخصیت اخلاق محوری برخوردارند و در مناظره ها و برای کسب آرای مردم به انجام هر کاری نمی پردازند و به دنبال رای حلال هستند.


در فضای تخریبی تقوا وجود ندارد
واحدی درباره نوع رفتار برخی کاندیداها در مناظره های انتخابات گذشته گفت: «این روزها شبکه های اجتماعی و فضاهای مجازی، خود مولد محتوا هستند. وقتی حرمت ها در شرایط تبلیغاتی و مناظره ها شکسته شود، شاید در کوتاه مدت هیجانی در جامعه و در رسانه ها ایجاد شود. اما هم اعتماد مردمی در این بین خدشه دار شده و هم آبروی کلیه مسئولان از بین می رود.»


وی می افزاید: «مسئولان جامعه، سرمایه های این کشور هستند. باید خود را مقید به اخلاق بدانند. در غیر اینصورت و در فضای تخریبی مطمئنا تقوا وجود نداشته و این نوع تخریب به معنای نقد نیست.»


واحدی در پاسخ به این پرسش که در شرایطی که مردم احساس می کنند همه کاندیداها شبیه هم هستند چگونه باید عمل کنند؟، خاطرنشان کرد: «در فضای مشوش، مردم باید با معیار حرکت کنند تا به یک فهم صحیح برسند. مناظره های انتخاباتی، مستندهای تلویزیونی و رادیویی و رزومه هایی که در صفحات مجازی از کاندیداها گذاشته می شود را در کنار هم قرار داده و با عقل منصفِ غیرجهت دار به انتخاب دست بزنند.»


این استاد دانشگاه تاکید می کند: «سرنوشت جامعه نباید به دست رسانه های جنجالی سپرده شود. به جای گوش کردن به شایعات و تخریب ها، با توجه کردن به بزرگان و باتجربه های جامعه و حاکمیت، معیار درستی برایمان ترسیم می شود تا بتوانیم انتخاب درستی را داشته باشیم و حق انتخاب را برای خود محترم بشماریم.»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار