۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۱۱:۰۸
کد خبر: ۳۰۱۵۸۱
احسان الله هاشمی
عطنا | استاد احسان‌الله هاشمی درگذشت.

به گزارش سایت خبری تحلیلی دانشگاه علامه طباطبائی (عطنا)، بیش از نود سال زیست. عمر با برکتی داشت. او و برادر بزرگش نصرالله هاشمی در پیشبرد تحقیقات مربوط به اردستان و زواره و حفظ مواریث فرهنگی آن خطه کوشش‌ها کردند. احسان الله هاشمی (لینک) معلم بی‌ادعای کتاب‌خوانده‌ای بود که تاریخ و جغرافیای تاریخی و فولکلور و میراث طبیعی و فرهنگی شهر و دیار خود را می شناخت.

گام‌ به گام منطقه را درنوردیده بود و اطلاعات میدانی را  با منابع مکتوب تطبیق داده بود. ایرج افشار که دربارۀ بناها و کتیبه‌های اردستان تتبعات وسیع داشت، از معلومات او استفاده می‌کرد. افشار امثال احسان‌الله هاشمی را «فضلای محلی» و «ناموران ولایات» می‌نامید.

آنها را ایران‌شناسانی اصیل  و دانش‌شان را مکمل تحقیقات محققان دانشگاهی می‌دانست. هاشمی مقالاتی دربارۀ گویش و امثال و فولکلور و ابنیه و کشاورزی اردستان نوشته است. کاش بیشتر می‌نوشت. حتما یادداشت‌های پژوهشی از او مانده است. مقالاتش دربارۀ ستاره و اوزان قدیم و آداب دفع چشم‌زخم و آیین‌های عروسی در اردستان ارزشمند و خواندنی است.

احسان‌الله هاشمی دوست ایرج افشار بود و افشار در گذر از اردستان در خانۀ او بیتوته می‌کرد. در سفرنامه‌هایش از مهمان‌نوازی خانوادۀ هاشمی نوشته است. هاشمی هم در مقالۀ دلپذیر « استاد ایرج افشار در اردستان» به مناسبات خود با افشار پرداخت. مقالات هاشمی در آینده چاپ می‌شد و او از یاوران مجلۀ آینده بود و در اردستان برای آینده مشترک می‌یافت.

در این عکس ایرج  افشار و احسان‌الله هاشمی و تورج دریایی را در مسجد جامع اردستان می‌بینید. این عکس را دکتر دریایی لطف کرد و آن را در سفرنامه‌ افشار چاپ کردم. (بخارا، شماره ۱۱۱).  یادش به‌خیر! وقتی این سفرنامه را چاپ می‌کردم پرسشهایی درباره برخی اعلام جغرافیایی داشتم . چند بار به آقای هاشمی تلفن کردم. با مهربانی و صبوری پاسخ داد. مرد ملایم فروتن بزرگواری بود. با گرمی دعوت کرد به اردستان بروم تا در ملازمت ایشان دیدنی‌ها را ببینیم. کاهلی کردم و فرصت از کف رفت.

امیدوارم شهرداری اردستان بنای فرهنگی محترمی را به نام نصرالله و احسان‌الله هاشمی کند و یاد این دو فرهنگ‌مرد نجیب را زنده بدارد
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار