۲۳ فروردين ۱۴۰۰ ۱۳:۳۲
کد خبر: ۳۰۱۳۶۵
شادکامی
عطنا | نهمین گزارش جهانی شادکامی (World Happiness Report 2021) منتشر شد.

به گزارش سایت خبری تحلیلی دانشگاه علامه طباطبائی (عطنا) در گزارش اخیر شادکامی (۲۰۲۱) کشور فنلاند با نمره ۷.۸۸ از ۱۰ در رتبه نخست قرار دارد. ایران با نمره ۴.۷۲ از ۱۰ در جایگاه ۱۱۸ جهان (از بین ۱۴۹ کشور) جای دارد. در بین کشورهای منطقه نیز ایران جایگاه ۸ (از بین ۱۴ کشور) را به خود اختصاص داده است (در جدول زیر 10 رتبه برتر و رتبه ایران بر مبنای گزارش اخیر شادکامی سازمان ملل متحد منتشر شده است).


متن کامل همه گزارش های شادکامی (زبان اصلی) ار سال 2012 تاکنون را در زیر دنبال کنید:

در گزارش مذکور شادکامی معادل «ارزیابی ذهنی فرد از وضعیت زندگی خود» تعریف شده است و جهت سنجش شادکامی از سوال ارزیابی زندگی «موسسه نظرسنجی گالوپ» استفاده می شود. موسسه گالوپ نیز از مقیاس کانتریل (۱۹۶۵) در ارزیابی فرد از زندگی خود بهره می گیرد. موسسه گالوپ از شهروندان در سطح جهانی سوال می کند: «فرض کنید یک نردبان دارای ده پله است. پله صفر به معنای بدترین وضعیت و حالت زندگی و پله ده به معنای بهترین وضعیت و شرایط زندگی است. در حال حاضر شما احساس می کنید در کدام پله از نردبان ایستاده اید؟»

علاوه بر «ارزیابی ذهنی فرد از وضعیت زندگی خود» از نظرسنجی های دیگر موسسه گالوپ استفاده شده است: ۱- عواطف مثبت (Positive Affect): عواطف مثبت شامل ۵ گویه است که هر ساله توسط موسسه نظرسنجی گالوپ در کشورهای جهان مورد سنجش قرار می گیرد (آیا احساس می کنید دیروز به خوبی استراحت کردید؟ آیا تمام دیروز با شما به احترام رفتار شد؟ آیا تمام دیروز به میزان زیادی لبخند زدید یا خندیدید؟

آیا دیروز چیز جالبی یاد گرفتید یا انجام دادید؟ آیا دیروز لذت بردن از زندگی را تجربه کردید؟) ۲- عواطف منفی (Negative Affect): عواطف منفی شامل ۵ گویه است که هر ساله توسط موسسه نظرسنجی گالوپ در کشورهای جهان مورد سنجش قرار می گیرد ( آیا دیروز درد جسمانی تجربه کردید؟ آیا دیروز احساس نگرانی را تجربه کردید؟ آیا دیروز احساس منفی زیادی را مثل غم تجربه کردید؟ آیا دیروز استرس (فشارروانی) زیادی را تجربه کردید؟ آیا در طول دیروز عصبانی یا خشمگین بودید؟).

نظرسنجی گالوپ (ارزیابی ذهنی فرد از وضعیت زندگی خود و عواطف مثبت و عواطف منفی) در سال ۲۰۲۰ و تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا در جهان با اندازه نمونه تقریبا ۱۰۰۰ در هر کشور به شیوه مصاحبه تلفنی اجرا شده است.

*این تیتر برگرفته از شعری از محمدرضا شفیعی کدکنی که مصرع های بعدی آن این است که «طفلی به نام شادی، دیریست گم شده ست/ با چشم های روشن براق/ با گیسویی بلند به بالای آرزو/ هر کس ازو نشانی دارد ما را کند خبر/ این هم نشان ما :/ یک سو خلیج فارس / سوی دگر خزر»
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار