۲۷ مهر ۱۳۹۹ ۱۰:۲۸
کد خبر: ۲۹۷۴۶۲
muze-meli-32 (1)

  • فاطمه ملک‌پایین


به گزارش عطنا پایان‌نامه «شناسایی و اولویت‌بندی عوامل موفقیت و شکست کسب‌وکارهای نوپای گردشگری ایران» با تمرکز بر عوامل موفقیت و شکست استارتاپ‌های حوزه گردشگری روز چهارشنبه 23 مهرماه 99 در دانشگاه علامه طباطبایی دفاع شد. این پایان‌نامه به‌ همت آیدا امینی‌فر، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی گرایش بازاریابی، با راهنمایی دکتر فاطمه یاوری گهر و مشاوره دکتر مهدی کروبی به سرانجام رسید.

بخش عمده‌ای از درآمدهای ارزی حاصل صنعت گردشگری است


امینی‌فر درباره اهمیت تحقیق خود می‌گوید: «به‌طور کلی کسب‌وکارها و استارتاپ‌ها چه در کشورهای توسعه‌یافته و چه در کشورهای درحال توسعه از عوامل مهمی هستند که در رونق و توسعه اقتصادی تاثیرگذارند؛ به همین دلیل توجه ویژه‌ای به آن‌ها می‌شود. از طرفی گردشگری یکی از بخش‌های صنعت است که بخش قابل‌توجهی از ارز را وارد کشور می‌کند و موجب اشتغال‌زایی می‌شود. بنابراین، توجه به استارتاپ‌های گردشگری مهم است و از طرف دیگر کارآفرینان این حوزه برای شناخت نیازهای جدید و متغیر مشتری و انطباق با خواسته‌های مشتری‌ها اقدام به ایجاد کسب‌وکارهای جدید یا استارتاپ‌ها در بخش گردشگری می‌کنند».

چالش‌های سیاسی و قانونی عامل شکست استارتاپ‌های گردشگری


این دانشجو با اشاره به عوامل مؤثر بر موفقیت و شکست استارتاپ‌های گردشگری می‌گوید: «برای کسب‌وکارهای نوپای گردشگری یک‌سری عوامل مؤثر بر موفقیت و چالش‌های مؤثر بر شکست وجود دارد. در این تحقیق تأثیر هر یک از این عوامل سنجیده شد. این تحقیق به کارآفرینان، مشاوران آنان و یا سیاستگذاران کمک می‌کند تا از نتایج آن در تصمیم‌گیری‌هایشان استفاده کنند. تمامی عوامل مؤثر بر موفقیت کسب‌و‌کارهای نوپا در ده مقوله برون‌سازمانی و درون‌سازمانی دسته‌بندی شدند و بعد این مقوله‌ها را اولویت‌بندی کردیم. مقوله‌های عوامل مؤثر در شکست، عوامل سیاسی و قانونی است. در کشور یک‌سری چالش‌های سیاسی و ‌به‌خصوص چالش‌های قانونی وجود دارد. بوروکراسی‌های اداری و نبود قوانین لازم برای استارتاپ‌های گردشگری از دیگر عوامل شکست این کسب‌وکارها است. از سوی دیگر قوانین سخت و دست و پاگیری وجود دارد که گرفتن مجوز برای کارآفرینان را بسیار دشوار می‌کند. به‌طور مثال برای استارتاپ‌های گردشگری مجوز جداگانه وجود ندارد و کارآفرینان این حوزه برای مجوز می‌بایست به صورت سنتی مجوز بند «ب» را دریافت کنند که با ماهیت کارشان تناقض دارد».

امینی‌فر با اشاره به عوامل شکست می‌گوید: «در شکست کسب‌وکارهای نوپای گردشگری عوامل غیرقابل پیش‌بینی هم وجود دارد. مثلاً در بازه‌ای که تحقیق صورت گرفت حوادثی مثل سیل، زلزله، و حوادث سیاسی رخ داد که روی کار کارآفرینان حوزه گردشگری اثر می‌گذارد. عوامل سازمانی و مشتری‌ها نیز جز عوامل شکست هستند. یعنی همانقدر که توجه به مشتری و عوامل سازمانی باعث موفقیت می‌شود، بی‌توجهی به آن‌ها باعث شکست می‌شود. برای مثال، کارآفرینان نباید محصولات‌شان را بر حسب ایده و سلیقه خود تولید کنند و اگر به مشتری توجه نکنند، شکست می‌خورند».

عوامل سازمانی، محصول و مشتری: مهمترین مقوله‌های مؤثر بر موفقیت استارتاپ‌های گردشگری


او درباره دسته‌بندی مقوله‌ها در تحقیق خود اضافه می‌کند: «به طور کلی می‌توان گفت این شرایط و عوامل برای هر کسب‌و‌کاری نسبت به نوع کسب‌وکار و شرایط آن متفاوت است؛ چراکه مدیریت امری اقتضائی است و کارآفرین باید با توجه به شرایط و امکاناتی که دارد، مدیریت کند».

او درباره نتایج تحقیقش می‌گوید: «با توجه به اطلاعاتی که به دست آورده‌ایم، عوامل سازمانی، محصول، و مشتری سه مقوله‌ی اول مؤثر در موفقیت کسب‌وکارهای نوپای گردشگری هستند و کارآفرینان باید به این عوامل در تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات‌شان دقت کنند. علاوه بر این، میزان خلاقیت در ارائه محصول کم شده، پس باید در ارائه محصولات خود خلاقیت و ایده بکر داشته باشند».

در پایان آیدا امینی‌فر اضافه می‌کند: «کارآفرینان باید به اقدامات، نحوه مدیریت، بودجه‌بندی‌ها، طرح کسب‌وکار و تمام عوامل سازمانی توجه کنند و با ایجاد تیم خوب و قوی نیازهای مشتری را تامین کنند».
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار