۰۵ آذر ۱۳۹۸ ۱۸:۲۹
کد خبر: ۲۸۸۱۱۵
تحلیل فیلم وارونگی با حضور حسین پاینده و بهنام بهزادی در دانشگاه علامه طباطبائی

این روزها در پوستر جلساتی که به منظور معرفی یک کتاب برگزار می شود، اغلب به اشتباه، عنوان نشست نقد و بررسی گذاشته می شود.


واقعیت این است که جلسه review با جلسه criticism تفاوت دارد. نقد خوانش یک متن بر اساس یک نظریه است، این نظریه می توانند مارکسیسم، تاریخ گرایی نوین، فمنیسم، ساختارگاریی و... باشد و بعد برملا کردن معانی ثانوی ناپیدای آن متن است. ولی  review زمانی است که کتابی به تازگی منتشر شده و هدف برگزاری جلسه ای برای معرفی کتاب است.


نقد اصلاً به معنای انتقاد نیست؛ انتقاد، ایراد و نقصان کاری را برشمردن است در حالی که نقد، آنچنان که پیشتر عنوان شد، خوانش یک متن بر اساس یک نظریه و برملا کردن معنانی ثانویه آن است ما این روزها، واژه ها را درست به کار نمی بریم و این یک نقصان زبانی است؛ برای مثال، امروز اکثر نسل جوان تفاوت میان Up date کردن و up grade را می دانند، Up date کردن وقتی است که برنامه های ویندوز بعد از یک ماه بروزرسانی می شوند ولی  up grade به این معنا است که ویندوز هشت کنار گذاشته شد و ویندوز ده روی کار می آید. ما هر دو این عملیات را در زبان فارسی با عنوان بروز کردن ترجمه کرده ایم این هم یک نقصان زبانی است، زبان ابزاری برای بیان اندیشه، فکر و مقصود نیست، زبان ما را می سازد. دقت در زبان، فهم بیشتر جهان است.


نکته دیگر در خصوص جلسات معرفی کتاب این است که در جلسه مرور و معرفی هم نمی توان کل کتاب را ارائه کرد، بلکه هدف صرفاً چشاندن طعم کتاب به مخاطب است.


در یک جلسه مرور و معرفی نمی توان تمام محتوای یک کتاب قطور را به خورد مخاطب داد. ارائه کل کتاب را باید به یک همایش مستقل و یا کلاس درس واگذار کرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار