۱۰ مهر ۱۳۹۸ ۱۵:۳۲
کد خبر: ۲۸۵۶۸۸
احسان عزیزی

در سال‌های نخستین بعثت پیامبر مکرم اسلام به علت آزار و اذیت مشرکین مکه به دستور خداوند تبارک و تعالی مسلمین به حبشه مهاجرت کردند. طبق نوشته مورخ برجسته جهان اسلام، یعقوبی این مهاجرت دو بار صورت گرفت در اولین مرتبه 12 نفر و در مرتبه دوم 70 نفر به حبشه مهاجرت کردند و اولین پایه گذاران اسلام در قاره آفریقا نام گرفتند.


آفریقا سومین قاره پهناور جهان است و دارای 61 کشور است که حدود یک هفتم جمعیت کنونی جهان را در خود جای داده است. در غرب آفریقا پرجمعیت ترین کشور این قاره به نام جمهوری فدرال نیجریه جای گرفته است. این کشور از غرب با کشور بنین از شرق با کشور چاد و کامرون و از شمال با کشور نیجر همسایه است. در جنوب این کشور خلیج گینه و از سمت شمال با جمهوری صحرا هم‌مرز است.


نیجریه با قرار گرفتن در گوشه L شکل قاره آفریقا ضمن نزدیکی به شمال آفریقا و مرکز به آب های آزادراه دارد. نیجریه در سال 1960 میلادی پس از سال‌ها به استقلال رسید ودر سال 1999 اولین قانون اساسی آن تصویب شد و حکومت فعلی آن به صورت فدرالی تشکیل شد. این کشور از 36 فدرال و یک فدرال مرکزی به وجود آمده است.


50درصد مردم نیجریه، مسلمان و  40درصد از جمعیت این کشور را مسیحیان و 10درصد از ادیان غیرالهی هستند. نیجریه با تولید روزانه 5/2 میلیون بشکه نفت و 51هزار میلیارد متر مکعب ذخایر گازی، بزرگترین تولید کننده نفت و گاز در قاره آفریقا است.


زاریا از شهرهای ایالت کادونا در شمال نیجریه است که در 25 کیلومتری آبوجا پایتخت نیجریه واقع شده است. این شهر مرکز شیعیان نیجریه است که تخمین می شود بین 7 تا 12میلیون نفر جمعیت دارد. اکثریت شیعیان این کشور به مستبصرین معروف هستند. یعنی افرادی که قبلا مذهب دیگری داشتند و پس از تابیدن حقانیت ولایت امیرالمونین مولا علی(ع) شیعه شده‌اند. شیعیان اثنی‌عشری در مناطق کانو، لاگوس و زاریا زندگی می کنند.


به شهادت تاریخ شیعیان این طبقه سوم جهان اسلام از آزار و اذیت مصون نبوده اند. شیعیان نیجریه نیز تاریخ پرخونی را تجربه کرده اند. یکی از گروه‌های تروریستی که در نیجریه فعال است بوکوحرام نام دارد که به القاعده غرب آفریقا معروف است که توسط محمد یوسف در سال 2002 میلادی به پشتیبانی وهابیت آل‌سعود تاسیس شد و جنایت بی‌شماری علیه شیعیان این کشور انجام داده است. نزدیکی بوکوحرام به سازمان تروریستی القاعده و الشباب سومالی لکه ننگی بر این سازمان تروریستی، وهابی است. به عنوان نمونه می‌توان از حمله تروریستی به کاروان عزاداری امام حسین(ع) در روز عاشورا در 13 آبان 93 نام برد. این حمله در شهر بوتیسکوم واقع در شمال شرق نیجریه روی داد که باعث شهادت 108 نفر از شیعیان شد.


البته حمله به شیعیان نیجریه محدود به بوکوحرام نیست و در 11 فروردین 94 گروهی از سربازان ارتش نیجریه که به نام یاکی در این کشور شناخته می شوند به مرکز شیعیان این کشور که به نام جنبش اسلامی نیجریه معروف است حمله کردند و باعث خسارت های جانی و مالی گردیدند.


بیداری شیعیان در این کشور باعث شد که در 22 آذر 94 تلاشی برای بازداشت شیخ زکزاکی در شهر زاریا صورت گیرد و این درگیری شهادت 35 نفر از شیعیان نیجریه را به همراه داشت.


در این یادداشت کوتاه سعی بر آن شد که آگاهی مختصری از شیعیان نیجریه به عمل آید و این مهم یادآوری گردد بذری که جعفر ابن‌ابی‌طالب رهبر مهاجرین مسلمان به حبشه کاشت در قرن 21 میلادی درخت تنومندی گشته است که می رود تا به راستی پشتیبان نهضت حسینی شود و این نهضت را به انتظار مهدوی پیوند زند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار