۲۹ فروردين ۱۳۹۸ ۱۵:۲۳
کد خبر: ۲۷۷۸۱۶
خورسندی طاسکوه در همایش ملی «بین‌المللی‌سازی پژوهش و آموزش در ایران»

مدیر امور پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به این‌که ما پایان‌نامه‌ها را در پستو نهان کرده‌ایم، تاکید کرد: باید پایان‌نامه‌ها را در اختیار عموم قرار دهیم.


به گزارش عطنا و به نقل از ایسنا، علی خورسندی طاسکوه در نشست شورای سیاستگذاری دومین جشنواره ترویج علم پایان‌نامه‌های دانشجویی که در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور برگزار شد، با بیان اینکه باید دانشگاه‌هایی بی‌حصار و دیوار داشته باشیم، اظهار کرد: ما در دانشگاه علامه طباطبائی تلاش می‌کنیم پایان نامه‌ها را در اختیار دانشجویان قرار دهیم. باید پذیرفت که بخشی از مشکلات به سیاست‌گذاری‌های خودمان باز می‌گردد.


خورسندی ادامه داد: باید با فکر باز برخورد کنیم و پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها را در اختیار عموم قرار دهیم. ما همه درها را بسته‌ایم، باید اجازه دهیم حوزه عمومی به ما نزدیک شود.



لزوم اطلاع‌رسانی درست در سطح دانشگاه‌ها


در ادامه این نشست، دکتر علی طهماسبی، معاون پژوهش‌وفناوری دانشگاه صداوسیما گفت: موضوع ترویج علم پایان‌نامه‌ها خوب است، اما ادبیات بحث ضعیف است. حدود چهار یا پنج سال است که ما در دانشگاه صداوسیما خلاصه ترویجی تمام پایان‌نامه‌ها را جمع‌آوری می‌کنیم و در اختیار شبکه‌ها قرار می‌دهیم و شبکه‌ها نتیجه پایان‌نامه فردی که در حوزه رسانه کار کرده است را به طور مستقیم روی آنتن و در اختیار ۸۰ میلیون مخاطب قرار می‌دهند؛ این یعنی استفاده کاربردی از پایان‌نامه‌ها.


وی ادامه داد: من فکر نمی‌کنم هدف اصلی خلاصه ترویجی پایان‌نامه‌ها این باشد که مردم پایان‌نامه‌ها را بخوانند. مهم این است که موضوع پایان‌نامه‌ها چه کاربردی برای مردم می‌تواند داشته باشد. اگر می‌خواهیم کاربردی به این موضوع نگاه کنیم، می‌شود از دانشگاه‌ها درخواست کرد تا در کارگاه‌های هم‌افزایی‌ای که به طور سالانه یک یا دو بار برگزار می‌کنند، از متخصص این حوزه دعوت کنند که توضیحات خود را درباره ترویج علم پایان‌نامه‌ها ارائه کند تا دانشجو و استاد بدانند باید چه کنند.


طهماسبی با اشاره به اینکه قدم اول این است که اطلاع‌رسانی درستی در سطح دانشگاه‌ها در ارتباط با این موضوع شکل بگیرد، گفت: ادبیات این موضوع هم باید در یک کمیته تخصصی بررسی شود.



خلاصه عامه‌فهم برای رسانه‌ها کمک‌کننده است


در بخش دیگری از این نشست، معاون پژوهش‌وفناوری دانشکده روان‌شناسی دانشگاه تهران با بیان اینکه تدوین یک خلاصه عامه فهم برای رسانه‌ها نیز کمک‌کننده است، گفت: ممکن است فهم اولین چکیده‌ها چون فنی نوشته می‌شود، برای مردم عامه و کسانی که آن تخصص را ندارند، دشوار باشد. ما در بحث نگارش پایان‌نامه‌ها این مشکل را داریم که از یک گروه آموزشی به گروه آموزشی دیگر تفاوت وجود دارد و دانشجو سرگردان است.


رحیمی نژاد افزود: باید توجه داشت که این فعالیت نتیجه عکس ندهد. باید دقت کرد که ارائه ساده در این جشنواره معیار نباشد، برای اینکه ممکن است پایان‌نامه‌ای برنده شود که ضعیف‌تر است، ولی امکان ارائه ساده آن وجود داشته و پایان‌نامه دیگر که جدی‌تر است، ولی به زبان ساده قابل ارائه نیست، مغفول بماند.



وقتی مردم از لحاظ معیشت وضع خوبی ندارند، پایان‌نامه‌ها را نمی‌خوانند


در ادامه این نشست، مهربان، معاون پژوهش‌وفناوری دانشگاه آزاد واحد زاهدان با بیان اینکه ما مدام اصرار بر جزئیات نگارشی داریم، گفت: باید توجه داشت که ما اولویت‌های ارزنده‌تری داریم. بخشی از سلب اعتماد مردم توسط من و امثال من صورت می‌گیرد. کیفیت‌های لازم توسط خیلی از ما لحاظ نمی‌شود. مثلاً در حوزه کشاورزی مهندس کشاورزی‌ای فارغ‌التحصیل می‌شود که اندازه یک دهقان از کشاورزی سررشته ندارد. این باعث می‌شود اعتماد مردم نسبت به جامعه علمی کاهش یابد.


مهربان ادامه داد: به نظر من هدف اصلی این جلسه این بود که یک صفحه چکیده ساده به پایان‌نامه‌ها اضافه شود و مردم آن را بخوانند وقتی مردم از لحاظ معیشت وضعیت خوبی ندارند و سطح مطالعه در مردم پایین است، پایان‌نامه‌ها را نمی‌خوانند. این موضوع جای تأمل دارد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار