۲۶ فروردين ۱۳۹۸ ۱۶:۲۳
کد خبر: ۲۷۷۵۱۶
محمد کاظم سجادپور

مراسم افتتاحیۀ مرکز چین شناسی با حضور حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، ژانگ فنگ، معاون دانشگاه مطالعات بین المللی شانگهای، محمدکاظم سجادپور، رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی  وزارت امور خارجه، امیر سعید کرمی، عضو هیئت علمی مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم، آتوسا گودرزی، رئیس موسسۀ آموزش عالی بیمه اکو و وانگ شانگ، وابستۀ فرهنگی جمهوری خلق چین در موسسۀ آموزش عالی بیمه اکو دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


به گزارش عطنا، سید محمد کاظم سجادپور، رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه در این مراسم به شرح فلسفۀ تشکیل مرکز چین شناسی پرداخت و در این رابطه گفت: اهمیت، روش شناسی و چند وجهی شدن روابط ایران و چین سه موضوعی هستند که به آنها اشاره می کنم. در زمینۀ اهمیت چین، این کشور برای ما همیشه یک پرسش و معما بوده است که این حالت معماگونه ای بودن چین یک پیوست تاریخی و ادامه دار است. این مسئله توجیه کنندۀ این است که باید در چین سرمایه گذاری کرد و چین را شناخت.


وی در ادامه بیان کرد: چین در 20 سال گذشته یک جهش فوق العاده اقتصادی و اجتماعی داشته و مطالعه و بررسی این جهش، خود یک موضوع عمیق علمی است. این کشور مهمترین بازیگر سرنوشت ساز در نظام در حال شکل گیری است و این به معنای کم بودن قدرت و نفی دیگر نظام ها نیست. آینده جهان به کنش گری چین و سایر قدرت های جهانی ارتباط دارد. نکتۀ اخر دربارۀ اهمیت مطالعۀ چین، مسئلۀ یک نوع اشتراک سرنوشت تاریخی بین ایران و چین است. ایران و چین در شرق و غرب آسیا هر چند دو کشور بسیار متفاوتی هستند اما سرنوشت تاریخی مشابهی در برخوردهای دیگران، فعل و انفعالات سیاسی و اجتماعی داشته اند. این کشورها دو وزنۀ تعادل و ثبات بخش در دو بخش آسیا هستند.


سجادپور در ادامه تصریح کرد: این تعادل و ثبات بخشی در آسیا، ابعاد دیگری هم دارد. مجموعۀ این ها اهمیت مطالعۀ چین را نشان می دهند.


او اظهار کرد: در مطالعۀ چین چه روش هایی وجود دارد؟ هر روشی را که دنبال کنیم منبع مطالعۀ چین است که اهمیت دارد. متاسفانه بیشتر منابع ما برای چین شناسی از غرب می آید و اگر ما اتکا به کتاب های غربی کنیم شناخت ما از چین شناخت درستی نیست و شناخت همراه با چین هراسی و گفتمان های خیلی خاص است. این لزوم مطالعۀ چین است.


رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه در پایان خاطر نشان کرد: ساختار روابط ایران و چین دوستانه است. منتها این روابط دوستانه نیاز به گرم شدن دارد. این روابط باید چند وجهی تر باشد و نباید به یک بُعد منحصر شود و این چند وجهی شدن به روابط ما کمک می کند. من دربارۀ ایران صحبت نکردم ولی ایران بدون تردید یکی از قدرت های منطقه ای موثر و جدی برای همه مخصوصاً کشورهای آسیا است و دسترسی به نگاه ایرانی برای چینی ها می تواند موضوع مهمی باشد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار