۰۱ اسفند ۱۳۹۷ ۱۵:۰۰
کد خبر: ۲۷۵۲۸۷
همایش علوم انسانی قرآن بنیان
همایش ملی علوم انسانی قرآن بنیان در دانشکدۀ الهیات دانشگاه علامه طباطبائی به پایان رسید.

به گزارش عطنا و به نقل از آنا، دبیر علمی دومین همایش علوم انسانی قرآن‌بنیان گفت: ما مشکل جغرافیا با غرب نداریم، اما نباید به‌دنبال علوم انسانی ناظر بر مسائل، اهداف و مبانی غربی باشیم.
حجت‌الاسلام حمیدرضا بصیری درباره مجموعه همایش‌های علوم انسانی قرآن‌بنیان گفت: مجموعه همایش‌های علوم انسانی قرآن بنیان، از ۴ سال پیش در دانشگاه علامه طباطبائی و گروه پژوهشی مطالعات بنیادین قرآن شروع شد و قرار است به‌صورت دوسالانه برگزار شود.


عضو هیئت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی و دبیر علمی دومین همایش علوم انسانی قرآن‌بنیان افزود: همایش اول علوم انسانی قرآن بنیان در بهار ۱۳۹۵ در خصوص «چیستی، چرایی و چگونگی» و همایش دوم در ۲۹ و ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ در مورد «علوم انسانی قرآن بنیان و لوازم، روش‌ها و شاخص‌های آن» برگزار شد و با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده قرار است همایش سوم در آذرماه ۱۳۹۹ به‌صورت بین‌المللی برگزار شود.


وی خاطرنشان کرد: بنا و دغدغه همایش‌های علوم انسانی قرآن بنیان بر این است که درباره تحولات قرن اخیر در علوم انسانی با نگاه علوم اسلامی و قرآنی و از زاویه طرح مباحث مبنایی و بنیادین بحث کند و تصمیم ندارد وارد دانش خاصی از علوم انسانی مانند روانشناسی، جامعه‌شناسی، مدیریت، اقتصاد و... شود و این موضوعات را از قرآن استخراج کند، زیرا دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی به‌صورت تخصصی به این امر پرداخته‌اند.


بصیری در ادامه بیان کرد: نیاز به کار در مباحث روش‌شناسی، شاخص‌های ارزیابی و لوازم نظری و فکری علوم انسانی بر مبنای قرآن احساس می‌شد، به همین خاطر مجموعه همایش‌های علوم انسانی قرآن بنیان، پایه‌گذاری شده و دو دوره آن اجرایی شد.


دبیر علمی دومین همایش علوم انسانی قرآن‌بنیان خاطرنشان کرد: استقبال از همایش روز ۲۹ و ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ بهتر از دوره اول بود، اندیشمندان و نویسندگان بسیاری از این دوره استقبال کردند و علی‌رغم این‌که همایش بین‌المللی نبود، متفکرین و نویسندگان بسیاری از کشورهای خارجی در آن شرکت داشتند.


وی درباره محورهای دوره سوم مجموعه همایش‌های علوم انسانی قرآن‌بنیان گفت: در دوره سوم از این همایش نیز به مسائل مبنایی علوم انسانی قرآن بنیان پرداخته خواهد شد لیکن تمرکز همایش سوم به تبیین رابطه بین حلقه مفقوده علوم انسانی و مسائل کشور ایران خواهد پرداخت. علوم انسانی که در غرب تولید می‌شود و خصوصاً علوم انسانی غربی پس از قرن ۱۹، محصول معضلات و مشکلات زیست‌بوم غرب بوده است


بصیری افزود: هر زیست‌بومی مسائل خاص خود را دارد، لذا قرار نیست ما به مسائل علوم انسانی غرب بپردازیم؛ ما باید در تحول علوم انسانی جدید، مسائل خاص جامعه خودمان را بررسی کنیم. تحول علوم انسانی شامل ۴ بخش است که یکی از بخش‌های مهم آن بومی‌سازی است.


عضو هیئت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی در پایان خاطرنشان کرد: ما مشکل جغرافیا با غرب نداریم، اما نباید دنبال علوم انسانی ناظر بر مسائل، اهداف و مبانی غربی باشیم. در کشور ایران که مبانی اسلامی حرف اول را می‌زند باید به دنبال بررسی مبانی اسلامی علوم انسانی باشیم که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در بین نخبگان خودمان وجود دارد و سپس مسائلی را که در جامعه خودمان داریم، بررسی کرده و با توجه دیدگاه‌های بومی، علوم انسانی را در آن رابطه محقق کنیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار