۲۹ بهمن ۱۳۹۷ ۱۸:۵۶
کد خبر: ۲۷۵۱۴۰
salimi_w_m_36620

حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی به همراه اعضای علمی «همایش ملی نقد سلفی گری» با آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید دیدار کرد.


به گزارش عطنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبائی ، در این دیدار که در بیت این مرجع تقلید انجام شد در ابتدا سلیمی در سخنانی با اشاره بر ضرورت کار علمی و پژوهشی برای مقابله با پدیده سلفی گری گفت: متأسفانه سلفی گری در جهان امروز بلایی شده است که باید برای رها شدن از این اندیشه ویرانگر که جهان اسلام را نه‌فقط نه در حوزه سیاست بلکه در حوزه اندیشه نیز در برگرفته است، فکر و اندیشه‌ای را دنبال نمود.


او با بیان این‌که در مراودات و تعاملات بین‌المللی دانشگاه‌های مختلف برای همکاری و ارائه گونه دیگری از اندیشه اسلامی که خط تفاوت آن با سلفی گری روشن باشد، مورد پیگیری و درخواست واقع‌ شده است افزود: در جهان اندیشه به‌شدت با این شرایط مواجهیم که نقد جدی سلفی گری را در یک گفتمان جایگزین مطالبه می‌نمایند و آن گفتمان نجات‌بخش عقلائی شیعی است. او با اشاره به رسالت دانشگاهیان مسلمان در این عرصه اضافه کرد: در این عرصه که سلفی گری با کمک ابزارهای مالی به نحوی فضاهای علمی را در سطح دنیا تحت تأثیر خود قرار داده است؛ بر آن شدیم تا با برگزاری همایشی با عنوان نقد مبانی سلفی گری و ارائه اندیشه‌های جایگزین برای آن زمینه مناسبی را فراهم نماییم. دکتر سلیمی با اشاره به ظرفیت های دانشگاه علامه طباطبائی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی و پیشتاز بودن این دانشگاه در زمینه برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی بر اساس مفاهیم دینی و بومی گفت: خرسندیم که امروز به همت اندیشمندان این دانشگاه و همکاری دانشمندان سایر دانشگاه ها شرایطی فراهم‌شده است که به‌نقد جدی علمی ابعاد مختلف سلفی گری بپردازیم و امیدواریم که به نتایج قابل‌توجهی دست پیدا نماییم.



رئیس دانشگاه در ادامه به اقدامات انجام‌شده و توجه به مسائل فرهنگی و علمی در دانشگاه در دوره مسئولیت خود در دانشگاه علامه طباطبائی اشاره کرد و افزود: خوشبختانه در دو سال گذشته یکی از زیباترین مساجد دانشگاه‌های کشور و همچنین کتابخانه مجهزی در این دانشگاه افتتاح شد. او اضافه کرد: در بازدید اخیری که از کتابخانه دانشگاه داشتم یکی از قدیمی‌ترین نشرهای کتاب «فیلسوف نماها» حضرت‌عالی را که در دوره جوانی خود یعنی زمانی که تفکرات مارکسیستی در جامعه آن روز بر ذهن جوانان اثر گذاشته و آنان را دچار ابهامات و سؤالات زیادی می‌نمود رؤیت نمودم و به یاد بازشدن گره ذهنی‌ام در این خصوص بامطالعه آن کتاب ارزشمند افتادم. او اضافه کرد: امیدوارم با برگزاری این همایش و چاپ نتایج آن در مجلدی که حضرت‌عالی بیاناتی در آن به‌عنوان مقدمه درج خواهید نمود، در آینده افرادی گره‌های ذهنی که دراین‌باره با آن مواجه خواهند شد را بازنمایند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار