۱۳ بهمن ۱۳۹۷ ۱۳:۵۸
کد خبر: ۲۷۴۵۵۰
محمدمهدی فرقانی در اختتامیه چهارمین کارگاه «توانمندسازی رابطان رسانه‌ای معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه»

رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی گفت: اداره کردن جامعه به شیوه دموکراتیک نیاز به ابزار رسانه دارد تا بتواند نقص ها، ضعف ها و نارسایی ها را برطرف کند.


به گزارش عطنا، محمد مهدی فرقانی شامگاه پنج شنبه در نشستی با عنوان چهار دهه تجربه رسانه انقلاب اسلامی اظهار داشت: با گذشت چهار دهه از انقلاب اما هنوز فاقد ساختار حرفه‌ای روزنامه نگاری هستیم و هنوز قوانین حمایت کننده از آزادی مطبوعات و حقوق روزنامه نگاران نداریم و در این حوزه دچار محدودیت‌هایی هستیم.
وی با اشاره به اینکه دارای یک چرخه معیوب در روزنامه نگاری هستیم،‌ افزود: امروز بیشتر شاهد تکنسین‌های خبری هستیم، افرادی که به خوبی می‌توانند تیتر و لید بزنند و بدنه خبر را بچینند اما یک روزنامه نگار باید به تمامی حوزه‌های جامعه واقف باشد و آنها را اولویت بندی کند، باید دارای اخلاق حرفه‌ای، امانت دار ، دارای استقلال حرفه‌ای، دارای دانش و بینش و نماینده افکار جامعه بشریت باشد.
رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی تصریح کرد: اهالی رسانه نباید از قدرت پول سازی که رسانه دارد استفاده کند و مراوده مالی بامنابع خبری پیدا کند به این صورت که اگر در گذشته خبرنگاران ارتباط مالی با منابع خبری داشتند امروز مدیران رسانه ای نیز وارد این حوزه شده اند که یک آفت بزرگ است. وی با اشاره به اینکه روزنامه نگاری آزاد برای هر قدرت سیاسی و حاکمیتی فرصت است، اضافه کرد: جامعه منفعل نمی تواند کمکی به پیشبرد توسعه کشور داشته باشد. فرقانی با اشاره در حوزه اخلاق حرفه‌ای وضعیت خوبی نداریم، ادامه داد: اگر روزنامه نگاری اخلاق حرفه‌ای را رعایت نکند جامعه‌ای را با مشکل مواجه می کند.
وی با بیان اینکه پس از انقلاب شاهد پیشرفت روزنامه نگاری بودیم، بیان داشت: شاخص پیشرفت روزنامه نگاری در چند حوزه از جمله حقوق و آزادی خواهی به رغم مشکلات کنونی نسبت به گذشته وضعیت بهتری دارد، تکنیک‌ها و اصول روزنامه نگاری پیشرفت کرده است و پیوند نزدیکی بین مردم و رسانه ها به ویژه مطبوعات برقرار شده است.
رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی با اظهار اینکه برای داشتن روزنامه نگاری حرفه‌ای نیازمند آموزش تخصصی روزنامه نگاری هستیم، گفت: بی‌سوادی به مفهوم عام در مطبوعات به چشم می خورد. وی با اشاره به پسرفت در برخی حوزه های روزنامه نگاری اظهارداشت: تاریخ روزنامه نگاری در کشور به 180 سال قبل بازمی‌گردد اما در ارزیابی کلی دوره های کوتاهی را به لحاظ آزادی مطبوعات تجربه کردیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار