۰۲ بهمن ۱۳۹۷ ۱۴:۰۸
کد خبر: ۲۷۴۲۶۲
photo_2019-01-21_10-36-03

جمعی از پژوهشگران موسسۀ امور بین الملل ایتالیا (IAI) با اعضای گروه روابط بین الملل دانشگاه دیدار و گفت و گو کردند.


به گزارش عطنا، هفت نفر از پژوهشگران این موسسه که به دعوت وزارت امور خارجه به ایران سفر کرده بودند با گروه روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبائی دربارۀ روابط ایران با اتحادیۀ اروپا پس از تحولات اخیر، وضعیت برجام و مسائل منطقه ای  گفت وگو کردند. در این نشست مجیدرضا مومنی، محمد طباطبائی، علی آدمی، علیرضا کوهکن و هادی آجیلی به نمایندگی از گروه روابط بین الملل دانشگاه حضور داشتند. همچنین ریچاردو آلکارو، آندریا دسی، کریستین دوبنر، اِتوره گریکو، واسیلی انتوساس، سیلویا کلمبو، دانیلا هوبار به نمایندگی از موسسۀ امور بین المللی (IAI) در این نشست شرکت کردند.


در ابتدای نشست، خانم سیلویا کلمبو به تشریح همکاری های ایران و اتحادیۀ اروپا با تمرکز بر موضوع «خاورمیانه و عناصر ساختاری» که این دو منطقه را به هم پیوند می دهد، ارائه داد. وی ضمن تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران و اتحادیۀ اروپا برای تعامل با سایر بازیگران منطقه ای باید به ابزارهای جدیدی مجهز شوند، وضعیت تعهدات ایران در شرایط پسابرجام را از مهمترین موضوعات مورد علاقۀ اتحادیه اروپا عنوان کرد.


در ادامۀ این نشست، استادان گروه روابط بین الملل دانشگاه، نظرات خود را دربارۀ روابط ایران و مواضع اتحادیۀ اروپا بیان کردند. دکتر آدمی، مدیر گروه روابط بین الملل دانشگاه هم ضمن انتقاد از انفعال مشهود در سیاست های اتحادیه اروپا در قبال ایران، خواستار ایفای نقش فعالانه تر و اتخاذ سیاست خارجی و واکنش از سوی این اتحادیه در قبال جمهوری اسلامی ایران شد. او تاکید کرد: به نظر می رسد خاورمیانه اولویت اتحادیه اروپا یا دست کم اولویت نخست این اتحادیه نیست و اتحادیه اروپا در خصوص مسائل خاورمیانه بیشتر در راستای استراتژی کلان ایالات متحده آمریکا حرکت کرده است.


پژوهشگران موسسۀ IAI نیز تاکید کردند که منافع اقتصادی شرکت های اروپایی و همینطور سیاست خارجی مستقل برخی از کشورهای اتحادیه اروپا واقعیتی غیرقابل انکار در موضع گیری های این اتحادیه در خصوص وضعیت خاورمیانه است.


در پایان نشست هر دو گروه نسبت به تداوم برگزاری نشست های علمی تخصصی با مشارکت هر دو طرف در خصوص بحران های خاورمیانه برای دانشجویان ابراز تمایل کردند.


موسسۀ امور بین المللی IAI یک موسسه پژوهشی و اتاق فکر مستقل و خصوصی است که در سال 1965 با هدف ارتقای آگاهی در خصوص سیاست بین الملل و مشارکت در پیش برد فرایند ادغام اروپایی و همکاری های چند جانبه فعالیت خود را آغاز کرده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار