۰۴ آذر ۱۳۹۷ ۲۱:۵۵
کد خبر: ۲۶۶۷۵۲
محمد زاهدی‌اصل، مدیر گروه مددکاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی

مدیر گروه مددکاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه خانواده‌های کشور در دهه 90 در حال فروپاشی هستند و از هر سه ازدواج یکی از آنها به طلاق منجر می‌شود، گفت: باید به سمت تأسیس دانشکده یا مرکز آموزش عالی مستقل در رشته مددکاری اجتماعی حرکت کنیم.


به گزارش خبرنگار عطنا، محمد زاهدی‌اصل، 23 آبان‌ماه در مراسم اختتامیه همایش ملی «مددکاری اجتماعی و توسعه‌ پایدار (از نظریه تا عمل)» در سالن حجاب مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان (گزارش تصویری) به ارائه خلاصه‌ای از کل پنل‌ها‌ی این همایش پرداخت و گفت: پنل اول این همایش، مددکاری، سلامت اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی بود که یکی از حوزه‌های اصلی مددکاری اجتماعی در بخش آسیب‌های اجتماعی است.


وی افزود: ماده 80 قانون برنامه ششم توسعه به موضوع مددکاری اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی پرداخته است درحالی‌که در برنامه چهارم توسعه خیلی زیباتر به این بحث پرداخته‌شده بود که باروی کار آمدن دولت نهم کلاً برنامه چهارم توسعه را متوقف کرد و اکنون آسیب‌های اجتماعی در برنامه ششم توسعه، محوریت ویژه‌ای دارد.



خانواده‌ها در دهه 90 در حال فروپاشی هستند


دبیر علمی همایش ملی «مددکاری اجتماعی و توسعه‌ پایدار (از نظریه تا عمل)» در همین زمینه ادامه داد: اصول برنامه ششم توسعه فقط به اعتیاد توجه نکرده است، بلکه به مسئله کودکان خیابانی و طلاق نیز در آن موردتوجه قرارگرفته است، هدف این برنامه کاهش 25 درصد طلاق در کشور است ولی سازوکار آن کجاست؟ جایگاه دولت، مجلس شورای اسلامی و سازمان بهزیستی در این برنامه چگونه است؟


زاهدی‌اصل با بیان اینکه هم‌اکنون در کشور از هر سه ازدواج یک از آنها به طلاق منجر می‌شود، اظهار کرد: خانواده‌ها در دهه 90 در حال فروپاشی هستند، تأثیرگذارترین رشته در عرصه آسیب‌های اجتماعی مددکاری اجتماعی است ولی دومین نکته بحث، سلامت اجتماعی است که شرایط اجتماعی بهتر و زندگی پویا، لازمه سلامت اجتماعی است.



مددکاری اجتماعی، آسیب‌های اجتماعی را بیماری نمی‌داند


وی خاطرنشان کرد: مددکاری اجتماعی، آسیب‌های اجتماعی را بیماری نمی‌داند، بنابراین با این نگاه باید به خانواده‌ها و جامعه نگاه کرد.


مدیر گروه مددکاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه پنل دوم این همایش مددکاری اجتماعی و توانمندسازی بود، بیان کرد: ‌توانمندسازی یکی از هدف‌های اصلی مددکاری اجتماعی است، توانمندسازی این نیست برای یک خانواده متوسط شهری با درآمد ماهانه 3 میلیون تومان برای شش ماه آینده آنها، بسته کمکی ارائه کنیم.


وی در همین باره افزود: کمک‌های مستقیم به نیازمندان جامعه هم‌شأن و شخصیت آنها را لگدمال می‌کند و هم بر تعداد فقرا اضافه می‌کند و در زمان هدفمندی یارانه نیز همین مسئله را گوشزد کردیم، دولت باید پیگیر مطالبات مردم باشد.



حرکت به سمت تأسیس دانشکده یا مرکز آموزش عالی مستقل در رشته مددکاری اجتماعی



زاهدی‌اصل با اشاره به اینکه پنل سوم آموزش نظری و علمی مددکاری اجتماعی بود که بازنگری منابع درسی موردتوجه قرار گرفت، بیان کرد: همچنین توجه ویژه به کارورزی موردبررسی قرار گرفت و برای این امر مهم پذیرش سازمان‌های مربوطه بسیار اهمیت دارند، سازمان بهزیستی این فضا را بیشتر از این‌که هست برای کارورزان و دانشجویان ما باز کند، قطعاً سازمان‌های دیگر از آن الگو می‌گیرند، ضمن‌آنکه باید به سمت تأسیس دانشکده یا مرکز آموزش عالی مستقل در رشته مددکاری اجتماعی حرکت کنیم.



تمرکز در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در آموزش عالی


وی با بیان اینکه باید در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در آموزش عالی تمرکز داشته باشیم، گفت: تنها کشوری هستیم که آموزش عالی در آن دو دسته آموزش پزشکی و غیرپزشکی تقسیم‌شده است، همین مصیبت در رشته مددکاری اجتماعی مسئله شده است، دانشگاه علوم بهزیستی وابسته به وزارت بهداشت و درمان راه خودش را می‌رود و دانشگاه علامه طباطبائی وابسته به وزارت علوم نیز مسیر خودش را می‌رود که البته ما هماهنگ هستیم و باهم همکاری داریم، فقط بحث رشته مددکاری اجتماعی نیست اینکه مرکزیت واحدی برای سیاست‌گذاری آموزش عالی در کشور وجود داشته باشد، مسئله ما است.


مدیر گروه مددکاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی اضافه کرد: پنل چهارم درباره خانواده بود، نمایندگان مجلس شورای اسلامی قدم‌هایی در این زمینه برداشتند ولی به دلیل در میان بودن منافع پزشکان این اتفاق رخ نداد و این ظلم به کشور است، باید به قانون اساسی عمل کرد و این قانون برای خانواده اهمیت بالایی قائل است، دولت در قبال خانواده دو وظیفه اساسی دارد، یکی کمک به تشکیل خانواده و دوم انسجام خانواده، حال به کدام‌یک از وظایف خود دولت عمل کرده است؟



کاربردی کردن و بومی‌سازی نظریه‌های مددکاری اجتماعی


وی درباره پنل پنجم گفت: پنل پنجم درباره نقد نظریه‌پردازی، جایگاه تفکر انتقادی در مددکاری اجتماعی، کاربردی کردن نظریه‌های اجتماعی، بومی‌سازی‌ نظریه‌های مددکاری اجتماعی و توجه به فرآیند بین‌المللی شدن آموزش در مددکاری اجتماعی بود.


دبیر علمی این همایش با بیان اینکه پنل ششم مربوط به حوزه سلامت و حوادث غیرمترقبه بود، اظهار کرد: حرکت‌های جدیدی در این حوزه صورت گرفته است که باید تداوم یابد، مددکار اجتماعی در بیمارستان چقدر می‌تواند نقش‌آفرین باشد، در کشور توسعه‌یافته پول رایگان به کسی نمی‌دهند برای همین استخدامی بالایی در بیمارستان‌ها دارند چون به روند بهبود سریع افراد کمک می‌کنند؛ بنابراین باید جایگاه مددکاری اجتماعی در بهداشت و روان بازتعریف شود.



اخلاق پایه و اساس حرفه مددکاری است



زاهدی‌اصل با اشاره به اینکه پنل هفتم این همایش مربوط به مددکاری اجتماعی و اخلاق حرفه‌ای بود، گفت: آن چیزی که معرف مددکاران اجتماعی به‌عنوان حرفه‌ای است اخلاق فردی بوده که اخلاق پایه و اساس حرفه مددکاری است.


وی با اشاره به اینکه پنل هشتم این همایش مربوط به مددکاری اجتماعی، کودک و مدرسه بود، اظهار کرد: در کنار سازمان بهزیستی خیلی کارها انجام دادیم، اما باید مطالبه‌گری داشته باشیم، مددکاران اجتماعی در آموزش‌وپرورش باید با مسائل و مشکلات فراوانی دست‌وپنجه نرم کند پس امیدوارم مددکاری اجتماعی جایگاهی را در آموزش‌وپرورش به‌دست آورد.


مدیر گروه مددکاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی بیان کرد: در پنل نهم سیاست‌گذاری بحث عدالت مجازی مطرح شد و خوشحال هستیم این فرصت در قوه قضائیه برای مددکاران اجتماعی فراهم‌شده است، اما نباید در این زمینه به تخصص‌گرایی توجه و نباید از رشته‌های دیگر در آن حوزه استفاده کرد، ما انتظار داریم قضات ما با توجه به قانون سال 1392 با توجه به نظر مددکاران اجتماعی، رأی صادر کنند.



کارخانه‌های مطرح دنیا دارای گروه‌های قوی مددکاری اجتماعی هستند


وی اضافه کرد: در پنل یازدهم، بحث صنعت مطرح شد، شما اگر پیشتازان صنعت دنیا را ببینید متوجه می‌شوید که کارخانه‌های مطرح دنیا دارای گروه‌های قوی مددکاری اجتماعی بوده چون مسئولان این شرکت‌ها از ارزش‌افزوده آن باخبر هستند.


مدیر گروه مددکاری دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه در آخرین پنل این همایش بحث توسعه محلی و سکونتگاه‌های غیررسمی مطرح شد، اظهار کرد: توجه به سکونتگاه‌های غیررسمی در برنامه ششم توسعه نیز موردتوجه قرارگرفته است که این کار باید از اول انقلاب با توجه به سکونتگاه‌های غیررسمی و حلبی‌آبادها، صورت می‌گرفت.



تشکیل اتاق فکر در حوزه مددکاری اجتماعی صرف‌نظر از بحث‌های سیاسی


وی به ارائه پیشنهاد‌هایی با توجه به برگزاری این همایش پرداخت و اظهار کرد: از مجموعه دل‌سوختگان این رشته یک اتاق فکری تشکیل شود، صرف‌نظر از بحث‌های سیاسی تلاش شود تا اثرگذاری مددکاری موردتوجه این اتاق فکری قرار بگیرد.


زاهدی‌اصل در پایان گفت: مددکاران اجتماعی در ایجاد امنیت و ایجاد جامعه اسلامی نقش‌آفرین خواهند بود، امید ما این است این همایش نیز تأثیرگذاری بسزایی در این زمینه داشته باشد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار