۲۷ دی ۱۳۹۴ ۰۳:۰۵
کد خبر: ۲۵۹۶۳

مدیر گروه رشته تحصیلی مددکاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: دیوار مهربانی که در سراسر کشور مورد استقبال مردم قرار گرفته در اصل پاسخ به نیاز فطری انسان ها به نیکی کردن است که از سوی خداوند در نهاد ما به ودیعه گذاشته شده است.


به گزارش عطنا به نقل از افکار، محمد زاهدی اصل افزود: به قول مرحوم مطهری خیر اخلاقی و به تعبیر دیگر نیکی و نیکوکاری ریشه فطری دارد؛ به عبارت بهتر انسان به صورت فطری خیرخواه است.


وی اظهار داشت: خیرخواهی و نیکوکاری امری خدادادی است و نشان دهنده پتانسیل و ظرفیت درونی انسان هاست زیرا هنگامی که انسان قدم خیری برمی دارد و کار خوبی ÷می کند و گره از کار کسی بازمی کند در درون خود احساس رضایت شدید می کند .


zahdi


 زاهدی تصریح کرد: به تعبیر استاد مطهری انسان علاوه بر نیازهای جسمانی، احساسی، فیرزیکی، روانی و ... دارای نیازهای فطری نیز هست که خیرخواهی و نیکی از جمله آنهاست.


وی افزود: آدم ها در ظاهر به هم کمک می کنند تا نیازهای دیگران را برطرف کنند اما در حقیقت با این کار به نیازهای فطری خود پاسخ می دهند و با این کار احساس رضایت فراوانی از خود می کنند زیرا پاسخ به نیازهای فطری همواره باعث خوشحالی می شود.


زاهدی بیان کرد: وقتی شرایط جامعه سبب می شود انسان ها از هم دور شوند و احساس مسوولیت اجتماعی در قبال همنوعان کمرنگ شود با کوچکترین جرقه و تلنگر مردم به ذات فطری خود بازمی گردند و  به صورت خودجوش به دیگران کمک می کنند که دیوار مهربانی نیز از هم نوع است.


وی گفت: دیوار مهربانی در عصر تکنولوژی و زندگی ماشینی به ذات فطری انسان ها تلنگر زده و آنها را به اصل خود بازگردانده است این دیوار پاسخ به نیازهای فطری شهروندان است و این کار بدون هیچ پشتوانه از سوی دولت و مسوولان از سوی مردم در شهرها و استان های مختلف گسترش یافته است.


این استاد دانشگاه اظهار کرد: این در حالی است که به دلیل نبود فرهنگ سازی مناسب مردم در مقابل برخی مسائل مانند صرفه جویی آب، محیط زیست، آلودگی هوا آنچنان که باید احساس مسوولیت نمی کنند زیرا نسبت به نحوه عملکرد مسوولان اطمینان و اعتماد ندارند در حالی که دیوار مهربانی نشان داد مردم پتانسیل همکاری برای حفظ جامعه را دارند.


مدیر گروه رشته تحصیلی مددکاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی تأکید کرد: هنگامی که مردم در مقابل نیازمندان احساس مسوولیت کرده و با بخشش لباس و مواد غذایی از آنها حمایت می کنند پس می توان امیدوار بود با فرهنگسازی و برنامه ریزی می توان آنها را در داشتن شهرهایی پاک و عاری از آلودگی سهیم کرد به شرطی که مردم از عملکرد مسوولان صداقت را مشاهده کنند تا بتوانند به آنها اعتماد کنند.


زاهدی اصل عنوان کرد: دیوار مهربانی می تواند الگوی خوبی برای افزایش مشارکت های اجتماعی باشد و صدا و سیما باید به عنوان رسانه ملی و رسانه ها و مطبوعات از این پتانسیل استفاده کرده و مردم را به تداوم این گونه حرکت های انسان دوستانه تشویق کنند.


وی تاکید کرد: به دلیل آلودگی هوا اکنون روزانه 30نفر از شهروندان جان خود را از دست می دهند که با همکاری مردم و بستر سازی های فرهنگی می توان در سال های آینده از این موارد تلخ و تاسف آور جلوگیری کرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار