۲۶ دی ۱۳۹۴ ۱۴:۰۲
کد خبر: ۲۵۹۱۱

معاون پژوهش و فناوری وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری معتقد است، تنها 15 تا 20 درصد استادان دانشگاه‎ها از انجام طرح های پژوهشی استقبال می کنند.


به گزارش عطنا به نقل از ایرنا، وحید احمدی در نشست معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه های منطقه پنج کشور در دانشگاه رازی کرمانشاه با بیان اینکه باید این رقم را به 60 تا 70 درصد برسانیم افزود: اکنون از بخش های مختلف مانند وزارتخانه های نیرو، جهاد کشاورزی، دفاع، نفت و ... برای دانشگاه ها طرح داریم، اما از آن استقبال نمی شود.


وی اظهار کرد: اکنون آموزش و دانشگاه های کشور در مرحله گذار هستند، تا به صورت جدی وارد چرخه علم، فناوری، پژوهش و تولید ثروت شوند.


وی افزود: این کار بسیار بزرگی است که با ابلاغ سیاست های کلان رهبر معظم انقلاب در حوزه علم و فناوری آغاز شد.


احمدی با بیان اینکه این دوره تغییر و تحول باعث تغییر نگاه به دانشگاه ها می شود، اظهار کرد: با این تغییر شاهد ورود دانشگاه به تصمیم سازی های بزرگ مملکت و نظام توسعه خواهیم بود.


معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به تغییرات دانشگاه های جهان اشاره کرد و گفت: امروزه دیگر ماموریت دانشگاه ها انتقال صرف مجموعه علوم از استادان به دانشجو نیست، بلکه محوریت در حوزه پژوهش، فناوری و بخصوص ارتباط با صنعت است که دانشگاه های مهم دنیا به این سمت می روند.


وی افزود: دانشگاه ها باید به سمت تولید علم و تبدیل آن به ثروت و نیز تربیت کارآفرین در دانشگاه حرکت کنند.


به گفته وی، همچنین دانشگاه ها باید تغییراتی در نظام آموزشی و ساختار علمی بوجود آورند و ارتباط بیشتری با بخش صنعت برقرار کنند به طوری که بتوانیم ایجاد اشتغال کنیم.


احمدی تصریح کرد: متاسفانه اکنون اشتغال پس از تحصیل در دانشگاه‎های ما بسیار پایین است و این در حالیست که دانشگاه های دنیا که به سمت ارتباط با صنعت رفته اند امید به اشتغال بیشتری در دانشجویان ایجاد کرده و دانش آموختگان این دانشگاه ها راحت تر جذب بازار کار می شوند.


معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در این بین نباید از ارتباط با مراکز رشد و استفاده از ظرفیت آنها نیز غافل شویم.


احمدی گفت: موضوع مهم دیگر که به پژوهش محور شدن دانشگاه ها کمک می کند، توجه به پژوهش در حوزه کارشناسی است و نباید تنها به تحصیلات تکمیلی بپردازیم.


وی با اشاره به جمعیت 4.8 میلیون نفری دانشجویان کشور خاطرنشان کرد: از این جمعیت حدود چهار میلیون نفر در حوزه کارشناسی هستند که پتانسیل زیادی در حوزه پژوهش و نوآوری دارند و نباید از آنها غافل شویم.


معاون پژوهش و فناوری وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری بر لزوم تغییر رویه استادان دانشگاه ها به عنوان اصل مهم دیگر تاکید و تصریح کرد: متاسفانه در دانشگاه های ما تاکید نمی شود که استادان پروژه بیاورند و با همین روند و فقط با ارائه مقاله، چند سال بدون دغدغه فعالیت می کنند و دانشجو می گیرند.


احمدی افزود: به دنبال ایجاد این فرهنگ در دانشگاه ها هستیم تا هر استادی که پروژه دارد بتواند دانشجوی تحصیلات تکمیلی بگیرد و دانشگاه ها هم باید در این زمینه سخت گیری کنند.


وی با بیان اینکه باید به سمت ماموریت گرا کردن تحصیلات تکمیلی برویم، اظهار کرد: تا زمانی که استادان به شیوه یارانه‎ای، اتوماتیک و بدون تلاش دانشجو تحصیلات تکمیلی می گیرند شرایط همین است و استادان ما احساس امنیت کاذب خواهند داشت.


وی در ادامه اظهار کرد: موضوع دیگری که نباید از آن غافل شویم پذیرفتن و استفاده از طرح های بین المللی است که در این حوزه هم پتانسیل و امکانات خوبی داریم.


احمدی گفت: براساس این قانون با رفع موانع تولید، دانشگاه ها می توانند از آن برای پژوهش استفاده کنند که اگر بخش صنعت برای حوزه پژوهش هزینه کند، از معافیت مالیاتی برخوردار خواهد شد که دانشگاه ها باید از این ایجاد انگیزه ای که برای بخش صنعت شده استفاده کنند.


معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: همچنین ما در حال پیگیری از سازمان مدیریت و برنامه ریزی هستیم تا دانشگاه ها نتوانند ردیف 15 درصدی بودجه پژوهشی را تغییر دهند و معاونان پژوهش و فناوری هم باید در این بین مطالبه گر باشند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار