۱۸ دی ۱۳۹۴ ۱۶:۲۰
کد خبر: ۲۵۳۵۵

وزارت علوم در این هفته با اخبار بی شماری روبه رو بوده است که از جمله آنها می توان به اعلام اسامی پذیرفته شدگان استخدامی آموزش و پرورش و نتایج اولیه آزمون دکتر94 ، پرداخت وام ضروری به دانشجویان علوم پزشکی ،  حمایت مالی 6 میلیونی از پایان نامه های تحصیلی و.. اشاره کرد.

اسامی پذیرفته شدگان آزمون استخدامی آموزش و پرورش اعلام شد
حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش در اظهار داشت: فهرست اسامی پذیرفته شدگان آزمون استخدام پیمانی مشاغل آموزشی وزارت آموزش و پرورش در سال 94، بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار گرفت.

پذیرفته شدگان در این آزمون ضرورت دارد بر اساس مفاد مندرج در اطلاعیه‌ای که به همراه فهرست اسامی آن بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار گرفته است، اقدام کنند.

اعلام نتایج اولیه تکمیل ظرفیت دکتری ۹۴
حسین توکلی مشاورعالی سازمان اظهار داشت: اسامی ۳ هزار و ۴۲۴ نفر (یک هزار و ۲۱۱ نفر زن و ۲ هزار و ۱۲۳ نفر مرد) معرفی شدگان چند برابر ظرفیت آزمون دکتری ۹۴ برای شرکت در مرحله مصاحبه به همراه کارنامه مربوطه این داوطلبان پنجشنبه ۱۷ دی ماه بر روی سایت سازمان سنجش قرار گرفت.

وی یادآور شد: داوطلبانی که اسامی آنها جزء معرفی شدگان قرار دارد باید ۲۰ تا ۲۶ دیماه به نظور تکمیل فرم بررسی صلاحیت آموزشی خود ضمن پرداخت مبلغ ۲۵ هزار تومان نسبت به تکمیل فرم و دریافت کد پیگیری اقدام کنند و در صورت عدم تکمیل فرم از گزینش حذف می شوند.

پرداخت وام ضروری به دانشجویان علوم پزشکی
صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت برای سال تحصیلی ۹۵-۹۴ میزان وام ضروری برای دانشجویانی که با مشکل مالی روبه رو می شوند را اعلام کرد. میزان وام ضروری برای دانشجویان مقطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته یک میلیون و ۵۰۰ هزار ريال (۱۵۰ هزار تومان) و میزان این وام برای دانشجویان مقاطع کارشناسی پیوسته و کارشناسی ارشد ناپیوسته سه میلیون ريال (۳۰۰ هزار تومان) و برای دانشجویان مقاطع دکتری حرفه ای این میزان ۶ میلیون ريال (۶۰۰ هزار تومان) است.

دستیاران تخصصی و دانشجویان مقطع دکتری تخصصی (Ph.D) نیز می توانند یک نوبت در سال مبلغ ۶ میلیون ريال (۶۰۰ هزار تومان) وام ضروری دریافت کنند. وام های ضروری پس از گذشت یک سال از شروع تحصیل و یک نوبت به دانشجویان پرداخت می شود.

حمایت مالی ۶ میلیون تومانی از پایان نامه های تحصیلات تکمیلی
بنیاد ملی نخبگان از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های‌ دانشجویان مقاطع تحصیلات تكمیلی به میزان ۳ تا ۶ میلیون تومان حمایت مالی می کند.

مبلغ پژوهانه شامل سی میلیون ریال برای دانشجویان كارشناسی‌ارشد و شصت میلیون ریال برای دانشجویان دكتری تخصصی است که از این اعتبار ۷۵ درصد به دانشجو و ۲۵ درصد به استاد راهنما پرداخت می‌شود.

مهلت ثبت نام دوره‌های دکتری و کارشناسی ارشد تمدید شد
دانشنیان رئیس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد با اشاره به تمدید مهلت‌ثبت نام با آزمون و بدون آزمون کارشناسی ارشد، دکتری تخصصی بدون آزمون و دکتری تخصصی پژوهش محور دانشگاه آزاد تا روز شنبه سوم بهمن ماه، گفت: به منظور فراهم آوردن تسهیلات لازم برای آن دسته از داوطلبانی که علاقمند به ثبت‌نام برای شرکت در آزمون ورودی کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 1395 هستند اما تاکنون برای ثبت‌نام اقدام نکرده‌اند؛ مهلت ثبت‌نام تا ساعت 24 روز شنبه سوم بهمن‌ماه تمدید شد.

حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش نیز در خصوص تمدید ثبت نام آزمون دکتری 95 اظهار داشت: ثبت نام برای شرکت در آزمون دکتری سال 95 تا ساعت 24 روز شنبه 19 دی ماه تمدید شد.

این داوطلبان حق شرکت در آزمون دکتری سال 95 را ندارند
دکترخدایی رییس سازمان سنجش اظهار داشت: ثبت نام برای آزمون دکتری نیمه متمرکز سال 95 از 6 دی ماه آغاز شده و 15 دی ماه پایان پذیرفت. در این دوره 243 رشته‌ امتحانی به 77 رشته کاهش پیدا کرده و دروس امتحانی در سطح دوره‌ کارشناسی مطرح شده است. آزمون مذکور در تاریخ 14 اسفند ماه برگزار می‌شود. نتایج اولیه آن در اواخر فروردین‌ماه اعلام می‌شود.

خدایی در پایان گفت: دانشجویان دکتری و پذیرفته‌شدگان در سال‌های گذشته به دلیل ظرفیت‌های محدود سازمان سنجش حق شرکت در آزمون را ندارند.

رئیس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد منصوب شد
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پس از اجرای طرح تجمیع معاونت‌های دانشگاه آزاد، معاونت سنجش و پذیرش زیرمجموعه معاونت آموزشی قرار گرفت. در چند روز گذشته مجتبی علوی فاضل رئیس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد از این حوزه رفت و بهروز دانشیان جانشین وی شده است.

بودجه پژوهشی آموزش عالی در سال آینده افزایش می‌یابد
محمدحسین امید معاون اداری و مالی وزارت علوم با اشاره به اختصاص سهم ۱۷.۵ درصدی بودجه به امر پژوهش و فناوری اطلاعات گفت: به دنبال تاکیدات مقام معظم رهبری و تصمیمات دولت، بودجه پژوهشی آموزش عالی در سال آینده افزایش چشمگیری خواهد داشت و دانشگاه ها باید از این فرصت پيش آمده به نحو مطلوب استفاده کنند.

وی افزود: این بودجه به منظور تجهیز و تکمیل آزمایشگاه‌ها، پروژه ها و طرح های تحقیقاتی، تسهیلات پژوهشی و مطالعات بین المللی اختصاص می یابد و دانشگاه ها بر اساس عملکرد گذشته و طرح های آینده خود از آن بهره مند خواهند.

بدهی‌ دسترسی دانشگاه‌ها به پایگاه‌های علمی جهان را قطع کرده است
وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت : در حال حاضر، دانشگاه‌ها مبلغ حدود ۴۰ میلیون دلار بدهی به پایگاه‌های علمی دنیا دارند که برای برقراری ارتباط مجدد و دسترسی دانشگاه‌ها به این مراکز باید این بدهی‌ها پرداخت شود. تلاش ما در وزارت علوم این است که با کمک دولت و دانشگاه‌های عضو کنسرسیوم مربوطه و مذاکره با پایگاه‌های بین المللی، ارتباط همه دانشگاه‌ها با این پایگاه‌ها با پرداخت تدریجی بدهی ها مجددا برقرار شود.

برگزاری اردوهای آموزشی مختلط با مجوز معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها
جلسه ۲۸۹ شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد. اعضای شورای اسلامی شدن دانشگاه ها پیشنهاد کردند تا اردوهای آموزشی که بنا به ضرورت باید به صورت مختلط برگزار شود به منظور جلوگیری از بروز ناهنجاری‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها با مجوز معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها برگزار شود.

ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه تربیت مدرس اعلام شد
ظرفیت پذیرش دانشجو دانشگاه تربیت مدرس برای سال تحصیلی ۹۶-۹۵ به تصویب شورای این دانشگاه رسیده و برای اجرا به معاونت آموزشی دانشگاه ابلاغ شد که براین اساس ظرفیت پذیرش دانشجو کارشناسی ارشد (شبانه و روزانه) این دانشگاه یک هزار و ۵۷۳ نفر ،در مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه ۱۸۰ دانشجو به صورت مجازی و ۲۴ دانشجو به صورت نیمه حضوری در مقطع دکتری نیز ۶۴۳ دانشجو است که به صورت روزانه و نوبت دوم پذیرش می‌شوند .برای پردیس دانشگاهی تربیت مدرس نیز در سال تحصیلی ۹۶-۹۵ در مقطع کارشناسی ارشد پذیرش تعداد ۳۳۴ دانشجو تعیین شده است.

آغاز فراخوان جذب هیات علمی پزشکی دانشگاه آزاد از ۱۹ دی
معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد بیان کرد: از ۸ آذر ماه بخشنامه ای به واحدهای علوم پزشکی این دانشگاه در خصوص اعلام نیاز اعضای هیات علمی ارسال شد و در حال حاضر واحدها نیازهای خود را اعلام کرده اند. متقاضیان می توانند از شنبه ۱۹ دی ماه با مراجعه به سامانه جذب هیات علمی علوم پزشکی دانشگاه آزاد به آدرس jazb.med.iau.ir ثبت نام کنند.

قرعه کشی عتبات دانشگاهیان انجام شد
محمد زارع معاون اجرایی ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان گفت: ثبت نام چهاردهمین دوره عتبات دانشگاهیان از روز اول دی ماه آغاز شد و تا ۱۱ دی ماه در سایت لبیک ادامه داشت. قرعه کشی از دانشگاهیان متقاضی تشرف به عتبات دوازدهم دی ماه انجام و نتایج آن از روز 13 دی در سایت لبیک به نشانی www.labbayk.ir اعلام شد و زائران اصلی و ذخیره اعلام شده ،یک هفته (تا 20 دی ماه) فرصت دارند تا نسبت به نهایی کردن ثبت نام خود اقدام نمایند.

اعتراض دانشگاهیان واحد علوم و تحقیقات به دنبال شهادت شیخ نمر به دبیر کل سازمان ملل متحد
دانشگاهیان واحد علوم و تحقیقات در بیانیه ای خطاب به بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد نسبت به شهادت آیت الله شیخ نمر الباقر النمر مجتهد شیعی عربستان توسط رژیم وهابی آل سعود اعتراض کردند.

افزایش فارغ التحصیلان دکتری طی ۳ سال گذشته
کبکانیان دبیرستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور بیان کرد: در سند چشم انداز ۳.۵ درصد سهم دانشجویان دکتری نسبت به کل دیده شده که اکنون حدود دو درصد است؛ قبول داریم که در دو تا سه سال گذشته مقدار رشد تعداد فارغ التحصیلان دکتری زیاد بوده، ولی تا ۱۰ سال آینده یعنی افق ۱۴۰۴ عدد ۳.۵ درصد، با رعایت یک سری موارد، رشدی تدریجی و منطقی خواهد بود.

منشور اخلاقی دانشگاه تهران مورد بازنگری قرار می‌گیرد
دکتر نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران اذعان داشت : در حال تدوین منشور اخلاقی قدیمی دانشگاه تهران به یک منشور اخلاقی نوین و کامل تر هستیم و حقوق استاد و دانشجو در دانشگاه را در آن به طور کلی بررسی می‌کنیم تا با یک برنامه مدون به این سوال که دانشجویان اعتراض خود را کجا می‌توانند ابراز نمایند پاسخ دهیم، اما به هرحال تاکنون هر اعتراضی که بوده به آن رسیدگی شده است.

تب انتخابات پیش رو در دانشگاه ها
مرادی معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه هرمزگان گفت : دانشگاه ها برنامه هایی را برای تشویق هر چه بیشتردانشجویان ودانشگاهیان برای مشارکت فعال و آگاهانه و درواقع یک مسئولیت اجتماعی را در ارتباط با کل جامعه بر عهده دارند که بتوانند انگیزه خوبی را برای شرکت آحاد جامعه درانتخابات ایجاد کنند. برگزاری کرسی های آزاد اندیشی و جلسات مناظره و گفتگو از جمله برنامه هایی است که ما ازقبل برای تشویق دانشگاهیان برای شرکت در انتخابات آنها درنظر گرفته ایم.

شأن مراکز علمی دانشگاه‌ها زیر خاکستر می‌سوزد
دکتر نیلی رئیس دانشگاه تهران گفت: باید بتوانیم دانشجویان را قانع کنیم و به تفاهم برسیم که مصرف دخانیات و به ویژه سیگار هم در شأن دانشگاه نیست و هم برای سلامتی آنها مضر است و می تواند منجر به تبعات جانبی دیگری نیز شود. قوانینی در کشور درخصوص ممنوعیت کشیدن سیگار در اماکن عمومی از جمله دانشگاه تدوین شده است و می توانیم بگوییم که دانشجویان در ساختمان ها و کلاس ها و آزمایشگاه ها تاحدی این موضوع را رعایت می کنند.

تنها راه تشویق جوانان به حجاب طراحی پوشش جوان پسند و اسلامی است
عاملی مدیرکل فرهنگی دانشگاه مفید قم بیان کرد: حجاب یک مسئله اجتماعی است و تبعات اجتماعی نیز به همراه دارد به همین دلیل است که باید در همه ابعاد به خصوص در دانشگاه‌ها مورد بررسی قرار گیرد اگر بتوانیم در زمینه حجاب یک پوشش که هم مطابق پوشش مطلوب اسلام است و هم مطابق شیک پوشی که ذائقه نسل جوان است طراحی نماییم در آن صورت به موفقیت رسیده‌ایم و این گونه دیگر نیازی به اجبار جوانان به انتخاب یا عدم انتخاب پوشش خاص نیست و آن ها خود به دلخواه از آن پوشش طراحی شده پیروی می‌کنند.

لزوم تدوین برنامه یک ساله کانون‌های فرهنگی دانشگاه علامه
حسن ملکی معاون فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: برنامه ریزی جدی ترین واژه در اداره معاونت فرهنگی و اجتماعی است و روزمرگی بزرگترین آفت حوزه فرهنگی بشمار می رود.
وی از مهیا کردن شرایط و بسترها برای ادامه و توسعه کمی و کیفی فعالیت‌های کانون های فرهنگی خبر داد و افزود: فرهنگ امری فراجناحی است و نباید با دید جناح های سیاسی به آن نگاه کرد. برنامه داریم زمینه تخصیص بودجه به کانون های فرهنگی، اکران تخصصی فیلم ها توسط کانون فیلم و عکس، توجه بیشتر به کانون تئاتر، اجرای موسیقی سنتی اصیل ایرانی در برنامه ها را با جدیت پیگیری کنیم.

نظر مراکز مشاوره در کمیسیون موارد خاص دانشجویان لحاظ می شود
مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان از بازنگری آئین نامه شورای بررسی موارد خاص دانشگاه ها خبر داد و گفت: بر اساس این بازنگری نظر مراکز مشاوره در کمیسیون موارد خاص دانشگاه لحاظ می شود.

پیگیری کمیته نظارت بر تشکل‌های دانشجویی پیام نور در سال جاری
کریم نجفی معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه پیام اظهار کرد: تشکل‌های دانشجویی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم است، اما این تشکل‌ها به دلیل نیمه حضوری بودن کمتر فعالیت می‌کنند. با این وجود زمینه‌ای فراهم شده است و کمیته نظارت بر تشکل‌های دانشجویی که نماینده وزیر، رئیس دانشگاه، نماینده مقام معظم رهبری از اعضای آن هستند در سازمان مرکزی تشکیل شده است.

المپیاد علوم جغرافیایی در سازمان سنجش تصویب شد
با همکاری و پیگیری اعضای هیات‌علمی دانشکده جغرافیا و معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران، برگزاری المپیاد دانشجویی علوم جغرافیایی از سوی سازمان سنجش و آموزش کشور به تصویب رسید.

المپیادهای دانشجویی در ۱۷ رشته، زبان و ادبیات فارسی، الهیات و معارف اسلامی، علوم اقتصادی، علوم تربیتی، حقوق، شیمی، فیزیک، آمار، زیست شناسی، ریاضی، مهندسی برق، مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک، مهندسی کامپیوتر، مهندسی عمران، مهندسی کشاورزی و طراحی صنعتی در کشور برگزار می‌شود.

تصویب سند آمایش آموزش عالی در جلسه شورایعالی انقلاب فرهنگی
منصور کبکانیان دبیرستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در حاشیه جلسه هفتاد و دوم گفت: اصلی ترین دستور این جلسه، آمایش آموزش عالی بود. این سند، جلسه گذشته ارایه شده بود و امروز دستگاه‌های مختلفی که در آمایش آموزش عالی ذینفع بودند، همه حضور داشتند و جمع بندی مناسبی صورت گرفت و قرار شد بخش هایی از این سند پیشنهادی به اسناد پشتیبان منتقل شود و در جلسه بعد به تصویب نهایی برسد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار