۲۵ مهر ۱۳۹۴ ۱۱:۰۰
کد خبر: ۲۳۲۰۷






مراسم عزاداری در ماه محرم همراه با پخش نذورات و دیگر مواردی است که ناخواسته می‌تواند مشکلات بهداشتی و محیط زیستی فروانی بوجود آورد. رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، در این خصوص چند توصیه جدی را بیان کرده است.


به گزارش عطنا به نقل از پارسینه، محمدمهدی گلمکانی درباره نظارت بر عملكرد هيئت‌های مذهبي در راستاي عدم استفاده از ظروف پلاستيكي در ایام سوگواری ماه محرم گفت: توصیه می‌کنیم شهروندان از ظروف یکبار مصرف تولیدشده در کارخانه‌های استاندارد و عرضه شده در فروشگاه‌های معتبر استفاده کنند.


وی در خصوص توصيه‌هاي زیست محيط براي حفظ سلامت عزاداران حسيني در ایام محرم ادامه داد: هر ساله با فرا رسيدن ايام محرم و صفر حجم زیادی از نذورات در ظروف پلاستيكي و يكبار مصرف در مساجد، هيات‌ها و تكاياي مذهبي در سطح شهر تهران توزيع مي‌شوند. با توجه به اينكه تماس اين ظروف با غذاي گرم‌ و چرب، خاصيت اسيدي ايجاد کرده و مواد بسيار خطرناكي تولید مي‌کند، این ظروف اكثرا سرطان‌زا بوده و تهديدي براي سلامت شهروندان محسوب مي‌شود، پس توصیه می‌شود شهروندان از ظروف یکبار مصرف با منشا گیاهی استفاده کنند.


گلمکانی با بیان اینکه شهروندان در توزيع چاي، شير داغ و يا هر نوع نوشيدني ديگر از ليوان‌هاي يكبار مصرف كاغذي يا با پايه گياهي بهداشتي استفاده کنند، خاطر نشان کرد: با توجه به افزايش حجم آب گرفتگي‌هاي معابر در ايام سوگواري محرم به دليل تخليه ظروف در انهار و معابر لازم است هيات‌ها، مساجد و تكايا نسبت به جمع آوري ظروف استفاده شده اقدام کنند.


وی با بیان اینکه در محل توزيع نذورات مخازن جمع آوري پسماند تعبيه شده گفت: شهروندان از رها نمودن ظروف در محل خودداري کنند. ضمن اینکه ضروری است مسئولان هیات‌ها و تکایا در جمع آوري اين ظروف در محل توزيع، نظارت لازم را اعمال کنند.


رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به برگزاري جلسات هم انديشي با ائمه جماعات مساجد در خصوص کنترل مسایل مربوط به حفظ محيط زيست و مضرات استفاده ظروف پلاستيكي یادآور شد: در جلسات و سخنراني‌هاي مساجد انتقال مفاهيم كاربردي به عزاداران حسيني لازم است.


وی ادامه داد: نظارت بر هيات‌های مذهبي و توزيع سطل‌هاي آبي رنگ ويژه پسماندهای خشک در هيات‌ها، تكايا و مساجد فاقد مخزن‌هاي جمع آوري زباله و همچنین لايروبي انهار اطراف تكايا، هيات‌های مذهبي و مساجد در سه نوبت صبح، ظهر و شب در دستور کار قرار گرفته است.


گلمکانی با تاکید بر اینکه دستور‌العمل‌های ارسالی به مساجد و تکایا توانسته در مراسم عزاداري سالار شهيدان جهت حفظ محيط زيست شهري، بهداشت و سلامت شهروندان گام‌هاي موثري بردارد، اضافه کرد: اقدامات اجرايي درباره مدیریت بهینه پسماندهای خشک و تر در اطراف هیات‌ها، مساجد، تکایا و همچنین اقدامات آموزشی و فرهنگی و اطلاع رساني در خصوص کاهش مصرف و مضرات بهداشتی و زیست ‌محیطی ظروف پلاستيكي از موضوعاتی است که در این ایام مدنظر قرار گرفته شده است.


وی با بیان اینکه دير تجزيه شدن ظروف پلاستيكي و عدم تفكيك مناسب پسماندهاي ناشي از اين ظروف و تخليه شدن اين ظروف در انهار و به تبع آن آبگرفتگي معابر، خسارات جبران ناپذيري به سلامت شهروندان و وضعیت بهداشت و محيط زيست شهري وارد مي کند، افزود: به همین منظور ستاد محيط زيست و توسعه پايدار شهرداری تهران به منظور حفظ محيط زيست شهري و سلامت شهروندان، توصيه نامه هاي زيست محيطي-بهداشتي در اين زمينه تهيه و به مناطق ۲۲ گانه جهت اجرا ابلاغ کرده که بررسی انجام آن توسط مساجد و تکیه‌ها نظارت می‌شود.


رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به نظارت بر عملكرد هيات‌های مذهبي در راستاي عدم استفاده از ظروف پلاستيكي خاطر نشان کرد: اطلاع رساني نصب بنرهاي پارچه‌اي و پرهيز از نصب بنرهاي پلاستيكي در محل با محوريت آگاه سازي و اطلاع رساني با بهره گيري از آيات و احاديث در حوزه توجه به محیط زیست و پيام‌هاي علمي به تمامی مناطق ۲۲ گانه ابلاغ شده است.


گلمکانی با تاکید بر ضرورت توزيع كيسه‌هايی با پايه گياهي و تجزيه‌پذير، افزود: توصیه می‌شود شهروندان ظروف یکبار مصرف را از کارخانه‌های معتبر و فروشگاه‌های بزرگ که دارای علامت استاندارد هستند، خریداری کنند.


وی با اشاره به اقدامات آموزشی و فرهنگی و اطلاع رساني در خصوص حفاظت از محیط زیست شهری اظهار کرد: برگزاری کلاس های آموزشی جهت مسئولان مساجد، تكايا و هيات‌های مذهبي درخصوص مضرات استفاده از ظروف‌يكبار مصرف پلاستيكي، رعايت مسایل زيست محيطي و ارایه دستورالعمل آموزش محيط زيست از مسایلی است که قبل از آغاز ماه محرم انجام شده است


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار