۰۴ بهمن ۱۳۹۳ ۱۶:۵۸
کد خبر: ۱۷۱۳

کارگاه «مبانی فلسفی- معرفت شناختی نظریه های ادبی» توسط گروه زبان و ادبیات فارسی شورای بررسی متون پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با ارائه دکتر علیرضا نیکویی، برگزار می‌شود.




گروه زبان و ادبیات فارسی شورای بررسی متون پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی سلسله کارگاههای نسبت ادبیات و فلسفه را برگزار می کند. کارگاه چهارم با عنوان «مبانی فلسفی- معرفت شناختی نظریه های ادبی» را آقای دکتر علیرضا نیکویی، عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان برگزار می کنند.


  توضیحاتی پیرامون كارگاه:


رویکرد گروه زبان و ادبیات فارسی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی دانشگاهها،یافتن نیازها، مطالعه خلاها و پرداختن به مسائل و چالش های فراروی رشته زبان و ادبیات فارسی برای برقراری تعامل میان حوز? مباحث نظری جدید با مبانی فکری ایرانی- اسلامی است. این گروه پس از سالها تجرب? تعامل سازنده با استادان دانشگاههای سراسر کشور و برگزاری دهها نشست تخصصی و بررسی مسائل و مشکلات این رشته از زوایای گوناگون، به این دریافت رسیده که یکی از آسیبهای پژوهشی و آموزشی این رشته، غفلت از پیوند عمیق و پربار میان سنت فلسفه ایرانی- اسلامی و ادبیات فارسی است. این موضوع خصوصا در پیوند با رویکردهای کلان شورا و گسترش و تعمیق فرهنگ نقد و نظریه پردازی است . با توجه به این ضرورت، گروه زبان و ادبیات فارسی شورا، پس از برگزاری نشست تخصصی نسبت ادبیات و فلسفه در خردادماه امسال در دانشگاه گیلان و با توجه به استقبالی که از این نشست شد، کارگاههای نسبت ادبیات و فلسفه را در پنج محور به شرح زیر در سال ۹۳ تعریف کرده است:


کارگاه فرهنگ: ادبیات و فلسفه، مدرس: دکتر علی اصغر مصلح(عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی)


کارگاه استعاره شناسی و فهم، مدرس: دکترسید محمد رضا بهشتی(عضو هیئت علمی دانشگاه تهران)


کارگاه مبانی فلسفی- معرفت شناختی نظریه های ادبی، مدرس: دکتر علیرضا نیکویی(عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان)


کارگاه درآمدی بر فلسفه ادبیات، مدرس: دکتر امید همدانی(عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد)


کارگاه تحلیل ادبیات از منظری ویتگنشتاینی، مدرس: دکترعلی اکبر احمدی افرمجانی(عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی)


 استفاده از ظرفیت های متون فلسفی برای بومی سازی نظریه پردازی و نقد ادبی از خلال بازخوانی مواریث کهن، یافتن پیوندها و اشتراکات میان متون فلسفی و ادبی، تعمیق ارتباط میان رشته ای و مهارت افزایی در جهت ایجاد ارتباط کاربردی میان مفاهیم مشترک ادبیات و فلسفه از ضرورت ها و اهداف برگزاری این کارگاههاست.


این کارگاه به بررسی مبانی فلسفی- معرفت شناختی نظریه های ادبی می پردازد. هر كنش و مرامِ «نقدی»، مسبوق به نظریه­ای خاص یا تركیبی از نظریه­ها و مبانی و مفروضات آنهاست. فهم دقیق و عمیق نظریه­های ادبی- هنری نیز در گروِ شناختِ آبشخورهای فلسفی ومعرفت­شناختی آنهاست با این همه غالبا سهم و شانِ مطالعات نظری با پشتوانه­ های فلسفی و معرفت­شناختی به نسبت با انبوه مقالات نقد عملی/ كاربردی بسیار ناچیز است. دراین برنامه برآنیم که ضمن مرورکلی و فشرده­ی  نسبت­های فلسفه و ادبیات ،زمینه­ها و سرچشمه­های فلسفی نظریه ­های ادبی-هنری را با ذکر نمونه ­هایی نشان دهیم.


سرفصل ها و برنامه کارگاه:


* نسبت­های ادبیات و فلسفه


*پشتوانه ­های نظری مکتب­ها و جریان­های نقد ادبی


*نظام ­های فلسفی، شبکه مفهومی و مفاهیم بنیادی آنها


*برجسته­سازی ِگزاره ­های بنیادی


*گزاره­ های میانجی


 * ذکر نمونه­ ها و تحلیل آنها


ثبت نام:


این كارگاه درروز پنجشنبه ۳۰بهمن ماه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ برگزار خواهد شد. هزینه ثبت نام ۳۰۰.۰۰۰ ریال تعیین شده است. مهلت ثبت نام تا تاریخ ۲۶بهمن ماه ۱۳۹۳ خواهد بود. متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سایت پژوهشگاه فرم ثبت نامكارگاه‌ها را دریافت و پس از  تکمیل،  به همراه  كپی كارت ملی و فیش واریزی (به شماره حساب ۵۱۰۹۷۸۹۲۱۳ بانك ملت - شعبه سرچشمه، كد۶۴۳۹۴  به نام درآمدهای اختصاصی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) به صورت حضوری به دفتر آموزش‌های آزاد تخصصی مدیریت تحصیلات تکمیلی واقع در پل کریم خان، مابین خیابان شهید قرنی و خیابان ایرانشهر، پلاک ۱۷۸، طبقه چهارم، اتاق ۷ تحویل یا اسكن مدارك خود را به آدرس ایمیل workshop.ihcs@gmail.com  ارسال نمایند. لازم به ذكر است در صورت ارسال مدارك به صورت الكترونیكی ارائه اصل فیش در روز كارگاه الزامی است.


این کارگاه به اعضای هیئت علمی دانشگاهها و دانشجویان دکتری اختصاص دارد و به تمامی شرکت کنندگان گواهی معتبر شرکت در کارگاه آموزشی ارائه خواهد شد. متقاضیان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره تلفن ۸۸۴۹۰۲۱۳ تماس حاصل فرمایند. محل برگزاری کارگاه سالن اندیشه واقع در بزرگراه کردستان، نبش خیابان ۶۴ غربی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، طبقه سوم خواهد بود.


منبع : مهر



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار