۰۳ شهريور ۱۳۹۴ ۰۹:۱۴
کد خبر: ۱۶۹۸۵

اسکرول پس زمینه


10


اسکرول پس زمینه یکی از قابلیت هایی هست که باید مایکروسافت آن را به ویندوز های قبلی اضافه می کرد. در نسخه های قبلی ویندوز، شما تنها می توانستید صفحه یا نرم افزاری که فعال باشد، اسکرول کنید. اسکرول یا پیمایش به حرکتی گفته می شود که شما صفحه رو به روی خود را به ابتدا یا انتها، بالا و پایین می برید و منظور از فعال بودن یعنی صفحه یا نرم افزار رو به روی شما، آماده تایپ یا وارد کردن دستور می باشد و با استفاده از کیبورد می توان دستوراتی را وارد کرد. حال در ویندوز جدید قابلیتی وجود دارد که کافیست ماوس خود را بر روی هر صفحه ای، حتی اگر فعال نباشد، ببرید، تا مشاهده کنید قابلیت اسکرول برای صفحه فعال می شود. برای این کار کافیست که به قسمت mouse and touchpad settings بروید و خواهید دید که گزینه ای برای فعال کردن این قابلیت وجود دارد “scroll inactive windows when I hover over them” . حال کافیست که این قابلیت را فعال کنید.


مقیاس بندی هر صفحه نمایش


9


در سال های اخیر شاهد عرضه مانیتور هایی با رزولوشن ۴K و ۱۴۴۰P بودیم. در اکثر موقعیت ها و مخصوصا در مانیتور های ۴K، شما باید صفحه را مقیاس بندی می کردید تا حروف قابل مشاهده و خواندن باشند، تا بتوانید از فاصله دور نیز به راحتی آن ها را مشاهده کید. در ویندوز های قبلی شاهد یک مشکل آزار دهنده بودیم که خود من هم که هم اکنون در حال نوشتن این مقاله برای شما عزیزان هستم، این مشکل را داشتم. در ویندوز های قبلی اگر از چند مانیتور استفاده می کردید، نمی توانستید هر مانیتور را به صورت مجزا ویرایش کنید و در کل یک تنظیم کلی برای همه مانیتور ها بود، که با هر بار تغییر در تنظیمات، برای همه مانیتور ها اعمال می شد و باید گفت به شدت آزار دهنده بود. فرض کنید یکی از مانیتورهای من آیتم ها را ریز نشان می داد و دیگری بزرگ. مایکروسافت خوشبختانه تمام آه و ناله و نفرین های ما را شنیده و این ایراد را در ویندوز ۱۰ برطرف کرده است. در ویندوز ۱۰ شما می توانید هر صفحه از مانیتور را به صورت مجزا ویرایش کنید و سایز متن و آیتم ها را مشخص کنید.



Storage Sense


8


Storage Sense یکی از قابلیت های خوبی است که مایکروسافت از پلتفورم های موبایل به ویندوز ۱۰ آورده است. این قابلیت، فایل های موجود در درایو شما را آنالیز می کند و به شما می گوید که چقدر فضا توسط فایل های مختلف اشغال شده است و به شما راه هایی برای مرتب کردن و حذف فایل های اضافه، ارائه می دهد. برای سیستم هایی با بیش از یک هارد درایو، Storage Sense به شما اطلاعات دقیقی از هر درایو می دهد، حتی هارد های اکسترنال را ساپورت می کند. استفاده از این برنامه به شما راه های مناسبی برای مدیریت فضای ذخیره خود می دهد. Storage Sense به شما راه آسانی برای حذف فایل ها می دهد. همچنین به شما میزان دقیق فضای اشغال شده توسط هر برنامه یا بازی که بر روی سیستم خود ذخیره کرده اید را می دهد.



آپدیت های جدید Command Prompt


7


Command Prompt قابلیتی نیست که توسط همه استفاده شود، اما کسانی هم هستند که هر روز بارها به این قسمت می روند، شاید از کمبود های این کنسول شاکی باشند. باید گفت در ویندوز ۱۰ تفاوت های زیادی اعمال شده که Command Prompt هم شاهد تغییراتی می باشد. حال ویرایش و وارد کردن دستورات در Command Prompt بسیار آسانتر شده است. اگر در تنظیمات legacy console را غیر فعال کنید، حالت جدید Command Prompt برای شما قابل استفاده خواهد شد که امکانات جدیدی را به همراه خواهد داشت، مانند کپی و پیست کردن، درج خط برای خواندن بهتر متون، تغییر اندازه آسان پنجره و حتی قابلیتی که بتوان صفحه Command Prompt را شفافتر کرد. اکثر این قابلیت ها را می توان فعال یا غیر فعال کرد، اما اگر شما آن ها را فعال کنید، کار با Command Prompt به شدت آسانتر می شود.



حرکات جدید trackpad


6


Mac OS X همیشه trackpad را بهتر از ویندوز ساپورت کرده، اما با انتشار ویندوز ۱۰، تلاش شده تا کسانی که از لپ تاپ استفاده می کنند، تجربه بهتری از استفاده از trackpad داشته باشند. باید گفت که آن ها ناامید نخواهند شد. حرکات جدیدی اضافه شده اند که می توانید در تصویر بالا نمونه ای از آنها را مشاهده کنید.



حاشیه نویسی در صفحات وب Microsoft Edge


5


مرورگر جدید مایکروسافت، Edge، که همراه با ویندوز ۱۰ عرضه شده، توانسته به خوبی توجه عموم را جلب کند. یکی از دلیل هایی که این مرورگر از دیگر مرورگرها متفاوت است، قابلیت حاشیه نویسی است که واقعا عالیست، محصوصا اگر از دستگاه هایی که صفحه لمسی دارند یا قلم را ساپورت می کنند، استفاده کنید . شما با فعال کردن قابلیت حاشیه نویسی از نوار ابزار Edge می توانید خط بکشید، های لایت کنید و یا نوشته ای وارد کنید. با استفاده از OneDrive نیز می توانید به سادگی این نوشته ها و نت برداری ها را ذخیره کنید.



ساپورت فرمت های FLAC, MKV و HEVC


4


سال پیش بود که در فضای مجازی اعلام شد، Windows Media Player کم مصرف ترین برنامه مدیا پلیر است که می توانید استفاده کنید و امتیاز های بهتری در تست ها گرفت، حتی از برنامه های محبوبی مانند VLC امتیاز بهتری داشت. با در نظر گرفتن این موضوع باید گفت که در ویندوز ۱۰، تصمیم گرفته شده تا از فرمت های بیشتری ساپورت شود. یکی از فرمت ها MKV می باشد که به صورت گسترده ای در ویدیو های H.264 از آن استفاده می شود و می تواند چند صدا، تصویر و زیرنویس را ذخیره کند. ویندوز ۱۰ همچنین می تواند از فرمت FLAC و HEVC/H.265 پشتیبانی کند. با ساپورت این فرمت ها میتوان گفت که Windows Media Player تبدیل به یک مدیا پلیر قدرتمند شده است که میتواند مصرف کمی نیز داشته باشد.



قابلیت های جدید قفل کردن پنجره ها


110


یکی از قابلیت های کارآمدی که در ویندوز ۷ معرفی شد، قابلیت قفل کردن پنجره ها به جاهای مختلف دسکتاپ شما بود. در ویندوز ۱۰، یک مجموعه جدیدی از قفل کردن پنجره ها اضافه شده است، که برای مانیتور های بزرگ و سیستم های چند مانیتوره عالی می باشد. شما می توانید پنجره ها را به گوشه ها قفل کنید. در کنار آن، به شما اجازه داده می شود مانند تصویر بالا چهار پنجره را قفل کنید. اگر یک مانیتور بزرگ داشته باشید، این قابلیت واقعا برای شما مفید خواهد بود.



ضبط ویدیو از صفحه نمایش


2


اپلیکیشن Xbox که در ویندوز ۱۰ وجود دارد، دارای یک قابلیت می باشد به نام Game DVR، که به شما اجازه می دهد تا از گیم پلی بازی خود ویدو کلیپ تهیه کنید. جالب است بدانید با چند کار کوچک می توانید کاری کنید که به راحتی از این برنامه در حالت های مختلف حتی از دسکتاپ خود ویدیو تهیه کنید. تنها کاری که باید انجام دهید باز نگه داشتن اپلیکیشن Xbox می باشد، سپس شروع به ضبط ویدیو کنید. می توانید از دکمه های کیبورد Win+G استفاده کنید و با کلیک بر روی “Yes, this is a game” ویندوز ۱۰ را فریب داده و از هر چه دوست داشتید ویدیو تهیه کنید.



و در آخر DirectX 12


1


باید گفت که بهترین قابلیت مخفی که در ویندوز ۱۰ قرار دارد، DirectX 12 است. در حال حاضر شاید از مزیت های آن مطلع نباشید، اما بعد از مدتی تبدیل به دلیل اصلی برای لذت بردن از بازی هایی با گرافیک بالا می شود. توسعه دهندگان می توانند به وسیله DirectX 12 از قدرت بیشتری از سیستم شما استفاده کنند. هر دو CPU و GPU عملکرد بهتری خواهند داشت، در کنار آن ساپورت بهتر استفاده از چند کارت گرافیک و کنترل بهتر بر سخت افزار را نیز باید افزود. به وسیله DirectX 12 توسعه دهندگان می توانند یک نسل بعدی از بازی ها را به گیمر ها معرفی کنند. DirectX 12 فقط در ویندوز ۱۰ ساپورت می شود و همین باعث شده تا ویندوز ۱۰ به بهترین سیستم عامل برای اجرای بازی ها تبدیل شود. امیدواریم در آینده با عرضه بازی هایی که از DirectX 12 پشتیبانی می کنند، بتوانیم مقاله مقایسه عملکرد بازی ها در DirectX 12 و DirectX 11 را برای شما عزیزان تهیه کنیم تا از آن لذت ببرید.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار