۳۱ مرداد ۱۳۹۴ ۰۱:۳۲
کد خبر: ۱۶۴۸۰
javadi amoli

به گزارش عطنا، آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی در پیام تصویری که بعدازظهر جمعه در همایش طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی پخش شد، اظهار کرد: علوم اسلامی و انسانی بر مدار کرامت سهم دارند و شکل می‌گیرند؛ خواه علومی که مربوط به انسان شناسی است، خواه علومی که مربوط به کارهای بشر است و چه علومی که مورد استفاده انسان‌هاست.




وی با بیان اینکه علوم انسانی مستقیم و غیرمستقیم با همه علوم جهان رابطه دارند، تصریح کرد: اگر انسان به عنوان یک موجود «کریم» شناخته می‌شود، هم کرامت او در انسان‌شناسی روشن می‌شود، هم رفتار کریمانه او در علوم انسانی مشخص می‌شود و هم برداشت کریمانه او در علوم طبیعی روشن می‌شود و اگر این طور شود دیگر نه به خود ستم می‌کند، نه به نظام و جهان.


این مرجع تقلید افزود: اگر انسان یک موجود کریم است در ابعاد سه گانه یادشده کریمانه رفتار می‌کند.


آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به آیاتی از قرآن که انسان را به عنوان کریم یاد کرده، یادآور شد: اگر گفته شد خدای اکرم تدریس می‌کند، یعنی درس کرامت می‌دهد. اگر گفتند فلان حکیم یا فقیه تدریس می‌کند یعنی درس فقه و درس حکمت می‌دهد.


به اعتقاد این مفسر قرآن کریم، علوم انسانی در مدار کرامت خواهد بود و در اضلاع سه گانه انسان شناسی، علوم انسانی و بهره‌هایی که انسان از علوم تجربی می‌برد تعریف می‌شود.


بازگویی الگوی حکومت صلح‌آمیز دو رهبر


وی ادامه داد: این ایام سخن از غنی سازی انرژی هسته‌ای و برجام است. قرآن کریم سخن دو رهبر را که حکومت تشکیل دادند به عنوان الگو بازگو می‌کند. در جریان حضرت داوود می‌گوید حکومتی تشکیل داد و رهبر انقلاب شد اما از قدرت خود حداکثر صلح و صفا و دوستی را استفاده کرده است.


این مرجع تقلید افزود: خدای متعال گرچه در جریان آهن، تعبیر علم نکرد، چون نرم کردن آهن در دست راه علمی و فکری ندارد که کسی درس بخواند و با خواندن درس بتواند آهن را مثل موم نرم کند. این به قداست روح وابسته است اما ذات اقدس الهی فرمود من این آهن سخت را در دست او نرم کردم. خداوند به داوود فرموده از این آهن بهره‌های صلح آمیز ببرد نه بهره‌های جنگی، و این مدار کرامت انسان را نشان می‌دهد.


آیت‌الله جوادی آملی اضافه کرد: سلیمان ابن داوود حکومتی تشکیل داد که زبانزد بود و خداوند درباره او فرمود ما چشمه را مانند سیل در اختیار او قرار دادیم و او به جای اینکه از این چشمه سیل بهره‌های نظامی ببرد استفاده صحیح برده است.


گفتمان مشترک بین انسان و فرشته لازم است


این مرجع تقلید تاکید کرد: در بخش پزشکی و فن شریف طبابت که کار لازم و سودمندی است، همایش‌های مشترکی برای تشخیص بیماری‌های مشترک بین انسان و دام گذاشته و آزمایش‌هایی می‌شود، اما تمام بهره‌های علمی را آزمایشگاه موش نمی‌توان به دست آورد، بلکه سلسله همایش‌ها و نشست‌ها و گفتمان‌های مشترک بین انسان و فرشته لازم است.


این استاد برجسته حوزه با بیان اینکه مشترکات بین انسان و فرشته کم نیست، افزود: امام سجاد علیه السلام فرمود عالمان دینی با فرشتگان مشترکاتی دارند.


وی ادامه داد: خداوند نام عالمان دین را که در مدار توحید فکر می‌کنند با فرشتگان بیان کرده است و کرامت و عدل و عدالت گفتمان مشترک بین انسان و فرشته است.


آیت‌الله جوادی آملی با تاکید بر اینکه گفتمان مشترک بین انسان و فرشته گفتمان کریم است، اضافه کرد: خداوند انسان و فرشته را کریم آفرید. خداوند اکرم است و این گفتمان کریمانه، علوم انسانی را زنده و مشترکات بین انسان و فرشته را تبیین می‌کند. این اضلاع مثلث پربرکت به وسیله کرامت اداره می‌شود.




منبع: مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار