۲۶ مهر ۱۳۹۶ ۱۰:۳۸
کد خبر: ۱۴۵۳۵۳
نادر طالب‌زاده مستند‌ساز و فعال رسانه‌ای

طالب‌زاده، مستندساز و فعال رسانه‌ای با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی موجب ایجاد شبکه‌های خبری مثل (سی.ان.ان) با پوشش خبری 24 ساعته و هفت روز هفته شد، گفت: به واسطه انقلاب اسلامی در ایران که منجر به تحولات عظیمی شد که یکی از مهمترین آن ایجاد عطش خبری به‌روز شدن در شبکه‌های خبری دنیا مثل (سی.ان.ان «CNN»)، (سی.بی.اس «CBS») و (ای.بی.سی «ABC») برای مخاطبان بود.


به گزارش خبرنگار عطنا، نادر طالب‌زاده سه‌شنبه 25 مهرماه در همایش «سیاست در عرصه رسانه» که به همت بسیج دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی و در سالن شهید بهشتی این دانشکده برگزار شد، گفت: من چند سال قبل از انقلاب اسلامی ایران در آمریکا زندگی می‌کردم و درس می‌خواندم و خودم نیز به نوعی شاهد زنده نقش سیاست در عرصه رسانه هستم و معتقدم سیاست و ایده روی رسانه تأثیرگذار است.


وی درباره همین موضوع ادامه داد: بعد از تأثیر ایده بر رسانه، طراحی صورت گرفته و سپس تبدیل به الگوی رسانه‌ای می‌شود و بعد از آن نیز با تبدیل به فشار، نفوذ و ماساژ فکری و روانی بر مخاطب اثر می‌گذارد.



تأثیر مستقیم انقلاب اسلامی در زمینه خبر و ایجاد رسانه‌های خبری 24 ساعته


طالب‌زاده با بیان اینکه طرح و ایده است که در رسانه تحول ایجاد می‌کند، اظهار کرد: بهترین مثال برای این موضوع نیز تجربه‌ای است که بنده هم شاهد آن بوده‌ام و هم در متن آن قرار داشته‌ام و آن نیز تأثیر مستقیم انقلاب اسلامی در زمینه خبر و ایجاد رسانه‌های خبری تلویزیونی به صورت 24 ساعته است.


وی افزود: البته خود آمریکایی‌ها این موضوع را بیان نمی‌کنند و نمی‌خواهند هم اذعان کنند که تغییر و تحول انقلاب اسلامی ایران موجب پیدایش شبکه‌های خبری 24 ساعته آنها شده‌است.


این مستندساز خاطرنشان کرد: در دوره تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران و مسئله گروگان‌گیری، ایستادگی ایران در این زمینه موجب ایجاد شوک خبری در آمریکا و سپس موجب پیدایش شبکه‌های خبری مثل (سی‌.ان.ان) شد.


وی با اشاره به اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی آمریکایی‌ها به دنبال تضعیف ایران اسلامی بودند، گفت: ایستادگی ملت به رهبری امام خمینی(ره) موجب شد که بعد از یک سال و چند ماه، آمریکایی‌ها نتوانند در این زمینه کاری انجام دهند و در کل نیز نسبت به سقوط جمهوری اسلامی در آن دوران ناامید شدند.



رسانه‌های آمریکایی‌ به دنبال پوشش لحظه به لحظه از تسخیر لانه جاسوسی بودند



طالب‌زاده با بیان اینکه تعداد خبرنگاران آمریکایی که برای پوشش خبری تسخیر لانه جاسوسی و قضیه گروگان‌گیری در ایران حضور داشتند از تعداد خبرنگاران آمریکایی برای پوشش جنگ ویتنام در سایگون بیشتر بودند، گفت: سه شبکه اصلی آمریکا در زمان تسخیر لانه جاسوسی به دنبال انتشار اخبار لحظه به لحظه از این موضوع بودند.


وی درباره همین موضوع بیان کرد: تسخیر لانه جاسوسی به این دلیل برای آمریکایی‌ها مهم بود که تا آن زمان حتی یک سرباز و یا سیاست‌مدار و دیپلمات آمریکایی به گروگان گرفته نشده بود و حتی شوروی با آن همه عظمت نیز چنین کاری نکرده بود و وقتی ایران این کار را انجام داد بسیار مهم و مورد توجه مردم آمریکا شد.


این فعال رسانه‌ای افزود: در همان دوران آمریکایی‌ها خیال می‌کردند که موضوع گروگان‌گیری چند روز بیشتر طول نمی‌کشد ولی وقتی موضوع ادامه پیدا کرد، نیاز به عطش خبری در این زمینه نیز در جامعه آمریکا به شدت احساس می‌شد.



انقلاب اسلامی موجب پیدایش شبکه خبری 24 ساعته (سی.ان.ان) شد


وی با بیان اینکه شبکه‌های خبری آمریکا در ابتدا به صورت کوتاه و در بخش‌های خبری این موضوع را پوشش می‌دادند و سپس به انتشار روزانه و ساعتی اخبار روی آوردند، گفت: در این میان «تد ترنر» که یک فعال اقتصادی بود، فهمید که خبر، جذاب‌تر از درام و فیلم‌های سینمایی است و بر همین اساس نیز شبکه خبری 24 ساعته (سی.ان.ان) را تأسیس کرد.


طالب‌زاده خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها فهمیدند که با پیروزی انقلاب اسلامی پای یک ایدئولوژی جدید به میان آمده است و به همین دلیل نیز شبکه‌های خبری مثل سی.ان.ان به پوشش ابعاد مختلف انقلاب اسلامی می‌پرداختند. ضمن‌آنکه آمریکایی‌ها که کمتر روحانی و معمم دیده بودند وقتی امام خمینی(ره) را در لباس روحانیت و با آن آرامش خاطر که در مقابل استکبار می‌ایستاد مشاهده می‌کردند، می‌خواستند که بیشتر درمورد او و ملت ایران بدانند.


وی با اشاره به اینکه تحولات در ایران موجب ایجاد شبکه‌های خبری مثل سی.ان.ان با پوشش خبری 24 ساعته و هفت روز هفته شد، گفت: تحول در ایران به واسطه انقلاب اسلامی منجر به تحولات عظیمی شد که یکی از مهمترین آن ایجاد عطش خبری به‌روز شدن در شبکه‌های خبری دنیا مثل (سی.ان.ان)، (سی.بی.اس) و (ای.بی.سی) بود.


این کارشناس رسانه با بیان اینکه امام خمینی(ره) از همان ابتدا مقابل زیاده‌گویی‌های غربی‌ها به خصوص آمریکایی‌ها ایستاد و بیان کرد، «آمریکا هیچ غلطی نمی‌کند»، افزود: بعد از چند هفته که از موضوع گروگان‌گیری گذشت، دیگر شبکه‌های خبری آمریکایی هر شب درمورد این موضوع برنامه پخش می‌کردند.



فیلم سینمایی «آرگو» یک دروغ محض بود



وی با اشاره به اینکه موضوع ایران در رسانه‌های آمریکایی وارونه جلوه داده می‌شود، تصریح کرد: فیلم سینمایی «آرگو» یک دروغ محض بود در حالی که دست‌اندرکاران رسانه‌های آمریکایی به خصوص خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در ایران، آزادانه فعالیت کرده و حتی در بازار ایران نیز قالی و سوغاتی تهیه می‌کنند.


طالب‌زاده اضافه کرد: اتفاقاً برخلاف فیلم آرگو، ایرانی‌ها در استقبال از آمریکایی‌ها به خصوص خبرنگاران بسیار مهمان‌نواز هستند.



نئوصهیونیست‌های شبکه خبری (سی.ان.ان) را تحت کنترل دارند


وی با بیان اینکه الگوی رسانه‌ای «تد ترنر» در شبکه خبری (سی.ان.ان) توسط نئوصهیونیست‌های آمریکایی تحت شعاع قرار گرفت و کنترل شد، گفت: حتی وقتی سالگردی برای تأسیس این شبکه می‌گیرند، «ترنر» را دعوت می‌کنند تا فقط در گوشه‌ای نشسته و صحبت‌های او را نیز سانسور می‌کنند و اگر می‌شد که مصاحبه‌ای با او انجام دهیم خیلی از این موارد روشن می‌شد.



«ترامپ» آینه تمام نمای آمریکا است


این پژوهشگر عرصه رسانه با اشاره به اینکه با روی کار آمدن ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا خیلی از دروغ‌ها حتی برای خود مردم این کشور روشن شد، بیان کرد: رئیس‌جمهور شدن ترامپ در آمریکا نشان داد، رسانه دروغگو است و این آقا نیز آینه تمای نمای آمریکا بوده و برخلاف سایر رئیس‌جمهور‌های این کشور، اصطلاحاً «روی رو» هست.


وی در ادامه به اهداف انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: انقلاب اسلامی تا زمانی انقلاب اسلامی است که بتواند عدالت‌خواهی داشته باشد و وقتی بوی عدالت از آن به مشام نخورد که دیگر چیز از آن باقی نمی‌ماند.


طالب‌زاده با بیان اینکه (بی‌.بی‌سی «BBC») مستندی در سه قسمت ساخته بود که اولین سکانس آن تصویری از امام خمینی‌(ره)‌ است با این جمله که «این مرد دنیا را عوض کرد»، گفت: غربی‌ها به دنبال ارائه اسلامی ساختگی برای مقابله با انقلاب اسلامی هستند.


وی با بیان اینکه ما باید با سیاست‌های رسانه‌ای غرب به خصوص آمریکا در همه حوزه‌های رسانه از مستند گرفته تا انیمیشن فعالیت کنیم، گفت: در این زمینه می‌توانیم روی همه افراد آزاده در دنیا سرمایه‌گذاری کنیم.



انقلاب اسلامی «اکشن» و طرف مقابل و روبروی آن «ری‌اکشن» است



طالب‌زاده با بیان اینکه توصیه من به دانشجویان، مستند‌سازان، خبرنگاران و روزنامه‌نگاران این است که زبان انگلیسی را یاد بگیرند تا بتوانند متن اصلی را درک کرده و بخوانند، گفت: انقلاب اسلامی دارای کنش و عمل (اکشن) و طرف مقابل و روبروی آن نیز دارای واکنش و عکس‌العمل (ری‌اکشن) است.


وی خاطرنشان کرد: وقتی روحانی، رئیس‌جمهوری ایران اسلامی اخیراً در حال سخنرانی بود، شبکه سی.ان.ان از شبکه (پرس تی‌.وی «Press TV») ایران سخنرانی او را به صورت کامل ضبط و پخش کرد و تقریباً اولین سخنرانی یک مقام ایرانی بود که در آن به وضعیت و جنایات آمریکا اشاره شد.



چرا بعد از رحلت امام خمینی(ره) ثروت برخی مسؤلان 100 برابر شد؟


این مستند‌ساز با بیان اینکه اگر رسانه به دنبال تحول نباشد حذف می‌شود، گفت: رسالت یک مستند‌ساز و یا روزنامه‌نگار که در حوزه روزنامه‌نگاری تحقیقی فعالیت می‌کند این است که مثلاً بررسی کند چرا بعد از رحلت امام خمینی(ره) به یک‌باره ثروت برخی از مسؤلان 100 برابر شد.



اگر در رسانه تأثیرگذار نباشیم به چه دردی می‌خوریم؟  


وی بیان کرد: وقتی مهدی نصیری، سردبیر سابق روزنامه کیهان که یکی از فعالان عرصه روزنامه‌نگاری تحقیقی در دهه‌های گذشته بود را به برنامه راز دعوت کردم، می‌گفت اگر شما که آنتن دارید نتوانید کاری کنید به چه دردی می‌خورید؟


طالب‌زاده درباره همین موضوع ادامه داد: باید به سمت سوژه‌های مثل مستند «داد» که درمورد وضعیت کارگران در نقاط مختلف کشور از جمله هرمزگان و کارگران معدن طلا در کردستان است، کار کنیم و حال سؤال این است که در ایران حق اعتراض داریم یا خیر؟


وی با بیان اینکه شهید بهشتی نظرش این بود که تظاهرات برای گرفتن حق مثلاً توسط کارگران نیازی به مجوز وزارت کشور ندارد، افزود: این اتفاق که وقتی کارگران در کشور اعتراض می‌کنند و در مقابل آنها را شلاق می‌زنیم اصلاً قابل پذیرش نیست.



100 مستندساز جوان و خلاق در کشور داریم که یک ارتش رسانه‌ای هستند


این مستند‌ساز با بیان اینکه ما در کشور 100 مستند‌ساز جوان خلاق و مسلط به حوزه‌های روزنامه‌نگاری تحقیقی داریم که خود یک ارتش رسانه‌ای است، گفت: مثل گذشته نیست که بخواهیم 15 هزار دلار برای یک دوربین هزینه کنیم و امروزه با گوشی‌های موبایل هم می‌توان فیلم گرفت.


وی با اشاره به مسائلی چون بانک کاسپین و سپرده‌گذارانی که برخی از بانک‌های خصوصی پول‌های آنها را پس نمی‌دهند، گفت: تظاهرات این افراد برای حق‌شان که دیگر دستگیری و بگیر و ببند نمی‌خواهد و وقتی آزادانه تظاهرات کنند دیگر جایی برای شبکه‌هایی چون بی‌.بی‌.سی و صدای آمریکا باقی نمی‌ماند و خود ما می‌توانیم در این زمینه پوشش رسانه‌ای داشته باشیم.



انقلاب اسلامی که عدالت‌خواهی نداشته باشد انقلاب اسلامی نیست



طالب‌زاده افزود: رسانه‌ای که نتواند تحول ایجاد کند رسانه نیست و انقلاب اسلامی که عدالت‌خواهی نداشته باشد نیز انقلاب اسلامی نیست، چون عدالت به نوعی سوخت است و اگر نباشد دیگر فایده‌ای ندارد.


وی به برنامه تلویزیونی ثریا اشاره کرد و گفت: باید به دنبال تغییر و تحول باشیم چون همه نگاه‌ها به ایران است و مهمترین وظیفه ما عدالت‌ بوده و اگر به دنبال تحقق آن نباشیم، برنامه‌های ما تکراری و خسته کننده است و برای مخاطبان رخوت ایجاد می‌کنیم.



مستند‌سازان و روزنامه‌نگاران باید به دنبال مسائل اجتماعی مردم باشند


طالب‌زاده با بیان اینکه اگر ما بهترین قلم را داشته باشیم ولی حرف نو و جدید نگوییم بی‌فایده است، گفت: ما مستند‌سازان و روزنامه‌نگاران باید به دنبال مسائل اجتماعی مردم باشیم چون سیاست‌مداران ما در این زمینه چندان بیدار نیستند.



انقلاب اسلامی در ذات یک اتفاق مهاجم است


وی در ادامه با اشاره به اینکه اگرکسی به غرب سفر کند چیزهایی را می‌بیند که در خود ایران نیست، گفت: به تعبیر من انقلاب اسلامی در ذات یک اتفاق مهاجمی است که باید خود را برای مردم دنیا تبیین و معرفی کند.


این فعال رسانه‌ای خاطرنشان کرد: دنیای غرب امروزه چیزی برای ارائه ندارد و به همین دلیل به دنبال یک ایده و فکر در میان فرهنگ‌ها و مذاهب مختلف است و به نوعی در این زمینه دست و پا می‌زند.


وی با اشاره به اینکه یک اتفاقی که در ایران همیشه در حال توسعه بوده و از قضا توسط عقلای غرب نیز مورد توجه قرار گرفته است موضوع عاشورا و امام حسین(ع) است، گفت: در روسیه عده‌ای از متفکران می‌خواهند در راهپیمایی اربعین شرکت کنند و حتی مسیحی‌های ارتدوکس در این راهپیمایی حضور دارند که نوع نگاه آن‌ها به موضوع عاشورا آزادگی، آزادی‌خواهی و آزاد‌اندیشی است.



تفکر شیعه و به خصوص عاشورا به دنبال آزادگی است



طالب‌زاده به تفکر شیعه و فضای اندیشه‌ای آن در مقابل تفکر تکفیری و سلفی‌گیری اشاره کرد و گفت: امروز این دو راه برای دنیا خیلی روشن شده است و در این دنیای عجیب و غریب نیاز به رسانه‌ای داریم که که شور و هیجان را از طریق آن برای جهان به نمایش بگذاریم.


وی اضافه کرد: البته این شور و شوق مربوط به مسلمان بودن نیست، بلکه بیشتر به دلیل آزادگی است که ما نیز در نشان دادن آن به دنیا کم‌لطف هستیم و اگر کاری هم کرده‌ایم بیشتر ایجاد رخوت کرده است.


طالب‌زاده با بیان اینکه امروز با جنگ فطرت‌ها روبرو هستیم، گفت: ما باید هیجان و شور را در لحظه و زمان، کشف و ضبط کرده و آن را به دنیا منتقل کنیم چون به دلیل تحولات سریع که اتفاق می‌افتد مشخص نیست که یک ماه آینده چه چیزی رخ می‌دهد.


این مستند‌ساز در پایان خاطرنشان کرد: وظیفه رسانه در این زمانه این است که با تبیین موضوعات، نقاط تاریک و کوچک را روشن و به مخاطب منتقل کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار