۲۹ شهريور ۱۳۹۶ ۱۶:۳۹
کد خبر: ۱۴۰۳۷۶
pejohan

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی: سیاستگذاران چین، تلاش کردند محصولات غیرکیفی کشورشان را تنها به بهانه قیمت پایین وارد بازارهای هدف کنند و با استفاده از بازارسنجی و بررسی بازار مورد نظر، رفته‌رفته زمینه ارتقای کیفی محصولات را فراهم نمایند، دقیقا کاری که در بازار ایران نیز انجام شده است. اما چینی‌ها با هوشیاری بیشتری نسبت به کره و ژاپن، امروز برای هر یک از بازارهای هدف خود سیاستی ویژه با محصولات کیفی متفاوت تدارک دیده‌اند


به گزارش عطنا، دکتر جمشید پژویان، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در یادداشتی در روزنامه جام جم نوشت:

درباره بررسی روند افزایش واردات کالا از چین به بازار ایران، اگرچه دلایل مختلفی ارائه شده و بسیاری براین باورند تحریم‌ها عاملی تعیین‌کننده در این زمینه بوده، اما اصلی‌ترین عامل افزایش واردات کالا از این کشور مدیریت اقتصادی غیرمنطقی و اشتباه ایران است.





نگرش دقیق به روند توسعه اقتصادی چین طی دو دهه گذشته بیانگر آن است که اصلی‌ترین دلیل دستیابی چین به بازارهای بین‌المللی و نفوذ قابل توجه در آنها ازجمله ایران، نقشه راه اقتصادی این کشور بوده است.


سیاستگذاران چین، تلاش کردند محصولات غیرکیفی کشورشان را تنها به بهانه قیمت پایین وارد بازارهای هدف کنند و با استفاده از بازارسنجی و بررسی بازار مورد نظر، رفته‌رفته زمینه ارتقای کیفی محصولات را فراهم نمایند، دقیقا کاری که در بازار ایران نیز انجام شده است. اما چینی‌ها با هوشیاری بیشتری نسبت به کره و ژاپن، امروز برای هر یک از بازارهای هدف خود سیاستی ویژه با محصولات کیفی متفاوت تدارک دیده‌اند؛ به صورتی که محصولات بازار آمریکای شمالی با آنچه در اروپا فروخته می‌شود متفاوت است و پایین‌ترین کیفیت محصولات هم روانه بازار ایران می‌شود، اما چرا چین به یکباره اولین شریک تجاری ایران شد؟


اگر از سیاستگذاری اقتصادی چین برای دستیابی به بازارهای هدف بگذریم، نکته مهم آن است که چه عواملی داخل کشورمان زمینه را برای ورود کالاهای سرزمین اژدها مهیا کرده است. چون در کشورمان وقتی بهره‌وری پایین است و تولیدکنندگان همواره چشم به دست دولت دارند تا بلکه گوشه‌ای از پول نفت به آنها داده شود، رسیدن به شرایط فعلی و حتی ناگوارتر اصلا دور از انتظار نیست. به این ترتیب است که چین‌ می‌تواند بسادگی وارد بازار ایران شده و با استفاده از همین خلأ، ریشه‌ای مستحکم برای تولیدکنندگان کشورش در ایران بگستراند.




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار