استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی: سیاستگذاران چین، تلاش کردند محصولات غیرکیفی کشورشان را تنها به بهانه قیمت پایین وارد بازارهای هدف کنند و با استفاده از بازارسنجی و بررسی بازار مورد نظر، رفتهرفته زمینه ارتقای کیفی محصولات را فراهم نمایند، دقیقا کاری که در بازار ایران نیز انجام شده است. اما چینیها با هوشیاری بیشتری نسبت به کره و ژاپن، امروز برای هر یک از بازارهای هدف خود سیاستی ویژه با محصولات کیفی متفاوت تدارک دیدهاند
درباره بررسی روند افزایش واردات کالا از چین به بازار ایران، اگرچه دلایل مختلفی ارائه شده و بسیاری براین باورند تحریمها عاملی تعیینکننده در این زمینه بوده، اما اصلیترین عامل افزایش واردات کالا از این کشور مدیریت اقتصادی غیرمنطقی و اشتباه ایران است.
نگرش دقیق به روند توسعه اقتصادی چین طی دو دهه گذشته بیانگر آن است که اصلیترین دلیل دستیابی چین به بازارهای بینالمللی و نفوذ قابل توجه در آنها ازجمله ایران، نقشه راه اقتصادی این کشور بوده است.
سیاستگذاران چین، تلاش کردند محصولات غیرکیفی کشورشان را تنها به بهانه قیمت پایین وارد بازارهای هدف کنند و با استفاده از بازارسنجی و بررسی بازار مورد نظر، رفتهرفته زمینه ارتقای کیفی محصولات را فراهم نمایند، دقیقا کاری که در بازار ایران نیز انجام شده است. اما چینیها با هوشیاری بیشتری نسبت به کره و ژاپن، امروز برای هر یک از بازارهای هدف خود سیاستی ویژه با محصولات کیفی متفاوت تدارک دیدهاند؛ به صورتی که محصولات بازار آمریکای شمالی با آنچه در اروپا فروخته میشود متفاوت است و پایینترین کیفیت محصولات هم روانه بازار ایران میشود، اما چرا چین به یکباره اولین شریک تجاری ایران شد؟
اگر از سیاستگذاری اقتصادی چین برای دستیابی به بازارهای هدف بگذریم، نکته مهم آن است که چه عواملی داخل کشورمان زمینه را برای ورود کالاهای سرزمین اژدها مهیا کرده است. چون در کشورمان وقتی بهرهوری پایین است و تولیدکنندگان همواره چشم به دست دولت دارند تا بلکه گوشهای از پول نفت به آنها داده شود، رسیدن به شرایط فعلی و حتی ناگوارتر اصلا دور از انتظار نیست. به این ترتیب است که چین میتواند بسادگی وارد بازار ایران شده و با استفاده از همین خلأ، ریشهای مستحکم برای تولیدکنندگان کشورش در ایران بگستراند.