۳۰ مرداد ۱۳۹۶ ۱۵:۴۲
کد خبر: ۱۳۴۵۹۸
nahavandian

مهدي پازوكي اقتصاددان با بيان اينكه مهندس بيطرف يكي از بهترين وزراي نيروي تاريخ ايران است، می‌گوید: به‌عنوان يك ناظرآگاه كاملا با نظر مجلس شوراي اسلامي به ويژه درباره وزارت نيرو مخالف هستم و عدم راي اعتماد به مهندس بيطرف، قابل دفاع نيست و مجلس شوراي اسلامي، يكي از بزرگ‌ترين اشتباهات خود را در تاريخ تعيين كابينه‌ها انجام داد؛


به گزارش عطنا به نقل از قانون، دولت يازدهم تلاش‌هاي بسياري براي آباداني كشور انجام داد و با وجود فراز و نشيب‌ها و كم و كاستي‌ها تا اندازه زيادي موفق عمل كرد، يكي از مهم‌ترين و ارزشمندترين دستاوردهاي‌ دولت در حوزه سياسي و اقتصادي، رفع تحريم‌ها و برجام بود كه به نوعي توانست در فضاي اقتصادي كشور نيز تحركاتي را ايجاد كند.


حال دولت دوازدهم پس از چهار سال تلاش شبانه‌روزي در حالي كه چشم اميد يك ملت به آن است، راه سختي در پيش دارد. كنترل نرخ تورم و ثبات نرخ ارز را شايد بتوان از مهم‌ترين دستاوردهاي تيم اقتصادي دولت گذشته قلمداد كرد ولي با اين وجود، روزهاي پيش‌رو براي تيم اقتصادي دولت روزهاي دشوارتري است؛ چرا كه سايه ركودي سرد و سنگين بر سر كشور آوار شده است و بيكاري در ميان قشر جوان و تحصيل‌كرده بيداد مي‌كند كه دولت بايد به طور قطع براي اين مشكلات چاره‌اي بينديشد.




نمایندگان به دلیل سابقه دو دوره وزارت بیطرف به وي راي اعتماد ندادند. عمده آسیب‌های وارده در زمان مدیریت بیطرف در استان‌های جنوبی به ویژه خوزستان بود. هم‌اكنون وضع نيروگاه‌هاي كشور به شدت وخيم است؛ به عنوان مثال فضايابي نيروگاه‌ها غلط بوده است.



روزگذشته جلسه علنی نوبت صبح مجلس شورای اسلامی برای رای اعتماد به وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم برگزارشد و نمايندگان مجلس راي خود را به وزاري پيشنهادي رييس‌جمهور براي كابينه دوازدهم اعلام كردند، در اين ميان همه وزراي پيشنهادي رييس‌جمهور براي تيم اقتصادي به جز حبيب‌ا... بيطرف توانستند از مجلس شوراي اسلامي راي اعتماد دريافت كنند. حال بايد ديد تيم اقتصادي كابينه دوازدهم با مسير دشواري كه در پيش‌رو دارد، چه خواهد كرد.



بيطرف از كابينه دوازدهم جاماند


در ميان وزاري تيم اقتصادي، محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت بيشترين تعداد راي را در ميان وزراي تيم اقتصادي دريافت كرد و توانست با 241 رای موافق و 25 راي مخالف و 20 راي ممتنع از مجلس رای اعتماد بگيرد. مسعود کرباسیان وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی با 240 رای موافق، 31 راي مخالف و 15 راي ممتنع از مجلس رای اعتماد گرفت. بیژن نامدار زنگنه با 230 رای موافق، 35 راي مخالف و 23 راي ممتنع با گرفتن راي اعتماد دوباره بر مسند سكانداري وزارت نفت خواهد نشست. علی ربیعی براي وزارت كار، رفاه و تامين اجتماعي با 191 رای موافق، 79 راي مخالف و 15 راي ممتنع موفق شد از مجلس رای اعتماد بگيرد. وزارت راه و شهرسازي نيز با 188 رای موافق، 75 راي مخالف و 14 راي ممتنع به عباس آخوندي سپرده شد.


وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، محمود حجتی نيز با 164 رای موافق، 94 راي مخالف و 23 راي ممتنع از مجلس رای اعتماد گرفت. محمد جواد‌آذری جهرمی براي وزارت ارتباطات با 152 رای موافق، 120 راي مخالف و هفت راي ممتنع كمترين راي را در ميان وزراي تيم اقتصادي كه توانستند از مجلس راي اعتماد بگيرند، از آن خود كرد. حبیب‌ا... بیطرف نيز با 133 رای موافق، 132 راي مخالف و 18 راي ممتنع نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد.



علت راي عدم اعتماد به بيطرف


درحالی که گمانه‌زنی‌ها در روزهای اخیر درباره رای اعتماد وزرای کابینه دوزادهم، بیطرف را در جایگاه به‌نسبت مطمئنی برای جلب رای اعتماد نمایندگان ملت قرار داده بود و پیش‌بینی می‌شد اگر قرار به رای عدم اعتماد به برخی وزیران پیشنهادی کابینه باشد، کاندیداهای دیگری در این صف پیشرو خواهند بود، تمامی وزیران پیشنهادی حسن روحانی به مجلس به جز بیطرف رای آوردند تا وزارت نیرو تنها مجموعه‌ای از تيم اقتصادي باشد که در آغاز به کار دولت دوازدهم هنوز وزیر خود را نشناخته است. در اين زمينه رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان علت رای عدم اعتماد به وزیر نیرو را سوابق کاری وی به ویژه دراستان‌های جنوبی کشور عنوان کرد. عباس پاپی زاده در حاشیه نشست علنی روز یک‌شنبه، 29مرداد مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران درباره رای اعتماد نمایندگان به وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم گفت: مجلس رای کارشناسی به تمام وزرا داد و تنها به دلیل سوابق مدیریتی در گذشته و آسیب‌های جدی که به منابع آبی کشور تحت مدیریت حبیب ا... بیطرف وارد شد به وزیر پیشنهادی نیرو رای منفی داد. عمده آسیب‌های وارده در زمان مدیریت بیطرف در استان‌های جنوبی به ویژه خوزستان بود. روش مدیریتی منابع آب وزیر پیشنهادی نیرو، طرح اشتباهی در سطح جهانی به شمار می‌آید که این روش مدیریتي در علم روز دنیا طرد شده است. نمایندگان نیز به همین دلیل و به دلیل سابقه دو دوره وزارت آقای بیطرف به این نتیجه رسیدند که در شرایط فعلی رای عدم اعتماد به وزیر پیشنهادی نیرو بدهند. اگر چنین روشی در آینده ادامه پیدا می‌کرد، قطعا کشور با بحران بی‌آبی مواجه می‌شد، بنابراین تشخیص مجلس در این زمینه کاملا کارشناسی بود.نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس زمینه را برای ورود یک تیم کارشناسی به وزارت نیرو فراهم کرده است، افزود: امیدواریم اشتباهات گذشته در مدیریت منابع آبی کشور تکرار نشود و رای اعتماد امروز مجلس نشان داد که فضای خوبی میان دولت و مجلس برای تعامل بیشتر فراهم شده است. پاپی‌زاده برخی شهرهای جنوبی کشور به ویژه در استان خوزستان را قربانی تصمیمات غلط وزیر پیشنهادی نیرو در زمان مدیریت وی درگذشته عنوان و اظهارکرد: توسعه پایدار، مدیریت صحیح منابع آبی و مدیریت جهادی مدنظر نمایندگان است که امیدواریم با معرفی وزیر جدید این مساله محقق شود.



لابي سياسي در مجلس



اما مهدي پازوكي اقتصاددان با بيان اينكه مهندس بيطرف يكي از بهترين وزراي نيروي تاريخ ايران است، در گفت‌وگو با «قانون» مي‌گويد: به‌عنوان يك ناظرآگاه كاملا با نظر مجلس شوراي اسلامي به ويژه درباره وزارت نيرو مخالف هستم و عدم راي اعتماد به مهندس بيطرف، قابل دفاع نيست و مجلس شوراي اسلامي، يكي از بزرگ‌ترين اشتباهات خود را در تاريخ تعيين كابينه‌ها انجام داد؛ به‌گونه‌اي كه يكي از بهترين‌گزينه‌هاي كشور را به‌عنوان مديري توانا در وزرات نيرو محروم كرد. معتقدم مجلس،‌سياسي برخورد كرده و به هيچ عنوان به فكر توسعه كشور نيست.هم‌اكنون وضع نيروگاه‌هاي كشور به شدت وخيم است؛ به عنوان مثال در بخش‌هايي از كشور نيروگاه‌هايي ساخته شده‌كه نياز كشور نيست، به عبارت ساده‌تر فضايابي نيروگاه‌ها غلط بوده است و در برخي نقاط برق وجود ندارد و در برخي ديگر بيشتر از نياز مصرفي برق بوده‌است. يا ميزان بدهي كه به بخش خصوصي وجود دارد، همچنين بي‌انضباطي كه در نيروگاه‌هاي كشور وجود دارد از جمله واگذاري بزرگ‌ترين نيروگاه خاورميانه يعني نیروگاه سیکل ترکیبی دماوند معروف به نیروگاه شهدای پاکدشت درخرداد 91 به بنياد شهيد و امور ايثارگران براي رد ديون دولت دهم،واگذار شده است. بنابراين مهندس بيطرف، بهترين گزينه براي تصدي وزارت نيرو دولت دوازدهم است.


وي ادامه مي‌دهد: مهندس بيطرف جزو اصلاح‌طلب‌ترين وزراي پيشنهادي كابينه دولت دوازدهم بوده است،بنابراين متاسفانه در مجلس شوراي اسلامي لابي سياسي شده است و اين امر نشان مي‌دهد كه مجلس شوراي اسلامي، يك مجلس توسعه يافته نيست. جالب اين است كه درجلسه راي اعتماد مجلس، وزرايي كه از ديدگاه كارشناسان براي تصدي وزارتخانه‌هاي غيراقتصادي ضعيف بوده‌ و توان مديريتي نداشته‌اند از سوي نمايندگان مجلس راي اعتماد گرفته‌اند.


اين كارشناس اقتصادي تصريح مي‌كند: نگران توسعه و آينده ايران هستم و بعيد مي‌دانم كه اهداف سند چشم انداز كشور تحقق پيدا كند، البته تنها شانسي كه رييس جمهور آورده است اينكه برخي وزرا مانند بيژن زنگنه، محمد جواد ظريف و محمود حجتي جزو وزراي فهيم و خردمند هستند. معتقدم برخي وزراي پيشنهادي رييس‌جمهور براي كابينه دولت دوازدهم انتخاب درستي نبوده‌اند و ليست وزراي پيشنهادي دولت دوازدهم داراي اشكالات اساسي بوده است، اما نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به همين وزرا راي اعتماد داده‌اند.



معاونتي جديد!


پس از جلسه راي اعتماد مجلس به وزراي كابينه دولت دوازدهم، رييس جمهور حكم برخي معاونت‌ها و پست‌هاي كليدي را نيز ابلاغ كرد. در يكي از اين حكم‌ها روحاني به استناد اصل 124 قانون اساسی و در حکمی، دکتر محمد نهاوندیان را به عنوان «معاون اقتصادی رییس‌جمهور» منصوب کرد. ابلاغ اين حكم از سوي رياست محترم جمهور به آقاي نهاونديان تا حد زيادي تعجب برانگيز است. زيرا چنين سمتي درنهاد رياست‌جمهوري كشور ما از دو دهه پيش تا به امروز جايگاهي نداشته است. پیش از این و قبل از معرفی وزرا به مجلس، احتمال معرفی نهاوندیان برای تصدی وزارت اقتصاد، جدی بود اما گفته می شود به دلیل جو منفی مجلس نسبت به وی، روحانی از معرفی وی به عنوان وزیر اقتصاد منصرف شد و مسعود کرباسیان را به عنوان وزیر اقتصاد به مجلس معرفی کرد که روز گذشته از مجلس، رای اعتماد گرفت. مساله اصلي اين است كه با ابلاغ حكمي تحت عنوان معاون اقتصادي رييس جمهور، بايد سازوكار اين معاونت و همچنين شرح وظایف محمد نهاوندیان به عنوان معاون اقتصادی ريیس جمهور مشخص باشد. اين در حالي است كه با توجه به حضور مسعود کرباسیان در سمت وزیر اقتصاد و مسعود نیلی در سمت‌های دستیار ویژه ريیس جمهور در امور اقتصادی و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی، هنوز شرح وظايفي براي معاون اقتصادي رييس‌جمهور مشخص نیست. اين مساله تا حدودي باعث ايجاد تعدد در تفكر اقتصادي دولت مي‌شود و شايد بعدها مشكلاتي را براي تيم اقتصادي دولت ايجاد كند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار