۱۴ تير ۱۳۹۶ ۱۶:۴۱
کد خبر: ۱۲۵۵۷۹
konkur

کنکور از سال‌هاي اوج خود فاصله گرفته ‌است. در سال‌هاي پاياني دهه 70 و ابتدايي دهه ۸۰، متولدان دهه ۶۰ به‌واسطه جمعيتي بالايي که داشتند، پشت کنکور را شلوغ‌تر از هميشه کردند. حتي افزايش ظرفيت‌ها در دانشگاه‌ آزاد اسلامي و دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي براي متولدان دهه۶۰ و موجي که براي حضور در دانشگاه ايجاد کردند، کافي نبود.


به گزارش عطنا، روزنامه وقایع‌اتفاقیه در مطلبی که روز چهارشنبه 14 تیر ماه به چاپ رسانده به  کاهش محسوس داوطلبان کنکور پرداخته است که در ادامه با هم می‌خوانیم.


کنکور از سال‌هاي اوج خود فاصله گرفته ‌است. در سال‌هاي پاياني دهه 70 و ابتدايي دهه ۸۰، متولدان دهه ۶۰ به‌واسطه جمعيتي بالايي که داشتند، پشت کنکور را شلوغ‌تر از هميشه کردند. حتي افزايش ظرفيت‌ها در دانشگاه‌ آزاد اسلامي و دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي براي متولدان دهه۶۰ و موجي که براي حضور در دانشگاه ايجاد کردند، کافي نبود.


 اين اتفاق، کنکور را به دغدغه بزرگي براي جوانان در آن مقطع تبديل و آزمون ورود به دانشگاه‌ها را «غول کنکور» نامید اما بررسي‌ها در ۱۰ سال اخير نشان مي‌دهد، کنکور از رونق خود افتاده است، به‌طوري‌که از سال‌هاي آخر دهه ۸۰ کم‌کم تعداد داوطلبان کنکور سراسري روند رو‌به‌کاهشي را آغاز کردند و اين روند در سال ۹4 و ۹۵ به اوج خود رسيد. براساس آمارهاي رسمي سازمان سنجش آموزش کشور، تعداد داوطلبان کنکور در سال ۱۳۸۷ يک ميليون و ۴۰۰ هزار نفر بود و اين ميزان در سال جاري به ۹۰۰ هزار نفر رسيده که حکايت از کاهش حدود ۵۰۰ هزار نفري تعداد داوطلبان کنکور دارد؛ اتفاقي که مي‌توان آن را رسيدن دهه هفتادي‌ها به کنکور دانست و حتي کم‌کم بايد شاهد حضور دهه هشتادي‌ها در رقابت کنکور  باشيم.



آمار کنکور ۹۶


براساس آمار سازمان سنجش، براي شرکت در آزمون سراسري سال ۹۶ تعداد ۹۳۰ هزار و ۲۰۸ داوطلب ثبت‌نام کرده‌اند که از اين تعداد ۵۴۸ هزار و ۴۳۴ نفر زن و ۳۸۱ هزار و ۷۷۴ نفر مرد هستند. به عبارت ديگر 58,96 درصد زن و 41,04 درصد مرد هستند.
همچنين از ميان داوطلبان آزمون سراسري سال ۹۶، تعداد ۱۴۸ هزار و ۵۰۰ نفر داوطلب گروه علوم رياضي و فني هستند که از اين تعداد ۵۲ هزار و ۵۳۱ نفر زن و ۹۵ هزار و ۹۶۹ نفر مرد هستند.


تعداد ۵۸۰ هزار و ۵۷۰ نفر داوطلب گروه آزمايشي علوم تجربي هستند که از اين ۳۶۷ هزار و ۷۹۳ نفر زن و ۲۱۲ هزار و ۷۷۷ نفر مرد هستند و همچنين ۱۸۴ هزار و ۱۹۵ نفر داوطلب گروه آزمايشي علوم انساني هستند که از اين تعداد ۱۱۵ هزار و ۴۶۶ نفر زن و ۶۸ هزار و ۷۲۹ نفر مرد هستند.
همچنين از ميان داوطلبان آزمون سراسري سال ۹۶، تعداد ۱۰ هزار و ۶۷۵ نفر داوطلب گروه آزمايشي هنر هستند که هشت هزار و ۴۹ نفر زن و دو هزار و ۶۲۶ نفر مرد هستند و تعداد ۶ هزار و ۲۶۸ نفر داوطلب گروه آزمايشي زبان‌هاي خارجي هستند که چهار هزار و ۵۹۵ نفر زن و يک هزار و ۶۷۳ نفر مرد هستند.


همچنين از تعداد ۹۳۰ هزار و ۲۰۸ داوطلب ثبت‌نام‌کننده، تعداد ۵۱ هزار و ۳۱۰ داوطلب از گروه‌هاي آزمايشي علوم رياضي، علوم تجربي و علوم انساني و زبان‌هاي خارجي، علاقه‌مندي خود را به شرکت در گروه آزمايشي هنر علاوه‌بر گروه آزمايشي اصلي خود اعلام کرده‌اند که از اين تعداد ۳۵ هزار و ۸۳۴ نفر زن و ۱۵ هزار و ۴۷۶ نفر مرد هستند. علاوه‌براين از تعداد ۹۳۰ هزار و ۲۰۸ داوطلب ثبت‌نام‌کننده، تعداد ۱۱۲ هزار و ۱۹۹ داوطلب از گروه‌هاي آزمايشي علوم رياضي، علوم تجربي و علوم انساني و هنر علاقه‌مندي خود را به شرکت در گروه آزمايشي زبان‌هاي خارجي علاوه‌بر گروه آزمايشي اصلي خود اعلام کرده‌اند که از اين تعداد ۷۳ هزار و ۶۱۵ نفر زن و ۳۸ هزار و ۵۸۴ نفر مرد هستند.



کنکور و رقابت بر سر صندلي‌هاي باکيفيت


چهل‌وهفتمين کنکور سراسري امسال با رقابت ۹۳۰ هزار داوطلب آخر اين هفته برگزار مي‌شود که اين آمار نسبت به پنج سال گذشته کاهش چشمگيري داشته است. اين اتفاق در شرايطي است که براساس آمار‌هاي رسمي، فقط ۲۰ درصد داوطلبان جذب دانشگاه‌هاي دولتي مي‌شوند و با توجه به اينکه رشته‌هاي رايگان و باکيفيت در ايران در اختيار دانشگاه دولتي است، مي‌توان گفت رقابت در کنکور از تصاحب صندلي به تصاحب صندلي باکيفيت تبديل شده است.
درحال‌حاضر، به‌ازاي هر دانشجو، يک صندلي خالي در دانشگاه‌ها وجود دارد و رقابت بر سر صندلي خالي به رقابت بر سر صندلي باکيفيت در مقايسه با دهه ۸۰ تبديل شده زيرا در دهه‌هاي ۷۰ و ۸۰ رقابت براي تصاحب صندلي دانشگاهي بود.


همين مسئله باعث ايجاد صف‌هاي چندين‌ساله براي ورود به دانشگاه شد و تحصيل در دانشگاه‌هاي دولتي، مانند تهران، شريف، اميرکبير، شهيدبهشتي و... رؤيايي براي داوطلبان بود اما حالا دهه هفتادي‌ها در کشور به‌واسطه تعداد بالاي کرسي‌هاي خالي در دانشگاه‌ها و افزايش ظرفيت دانشگاه‌هاي مادر و معتبر کشور، دست باز‌تري نسبت به دهه شصتي‌ها براي ورود به دانشگاه‌ها دارند.



جزئيات دريافت کارت آزمون کنکور



حسين توکلي درباره جزئيات دريافت کارت آزمون کنکور مي‌گويد: آزمون‌ سراسري‌ سال ۱۳۹۶ در صبح و بعدازظهر پنجشنبه و جمعه، ۱۵ و ۱۶ برگزار مي‌شود و داوطلبان تا چهارشنبه ۱۴ تير فرصت دارند پرينت کارت آزمون خود را دريافت کنند.


مشاور عالي سازمان سنجش گفت: از تعداد بيش از ۹۳۰ هزار داوطلب کنکور سراسري ۹۶ تا صبح سه‌شنبه تعداد ۶۵۰ هزار و ۱۳۵ داوطلب معادل 69,89 درصد افراد پرينت کارت خود را از سايت سازمان سنجش دريافت کردند. او در ادامه گفت: داوطلبان تا چهارشنبه، ۱۴ تير فرصت دارند به سايت سازمان سنحش مراجعه و با واردکردن سريال کارت اعتباري ثبت‌نام (۱۲ رقمي) و شماره شناسنامه يا شماره پرونده و کد پيگيري (۱۶ رقمي) و نام خانوادگي و کدملي و سريال شماره شناسنامه نسبت به دريافت کارت پرينت در آزمون اقدام کنند.


توکلي خاطرنشان کرد: براي شرکت در آزمون سراسري سال ۹۶ تعداد ۹۳۰ هزار و ۲۰۸ داوطلب ثبت‌نام کرده‌اند که از اين تعداد ۵۴۸ هزار و ۴۳۴ نفر زن و ۳۸۱ هزار و ۷۷۴ نفر مرد هستند. به عبارت ديگر 58,96 درصد زن و 41,04 درصد مرد هستند و با توجه به آمار علاقه‌مندي داوطلبان در گروه‌هاي آزمايشي و آمار نهايي داوطلبان، تعداد يک ميليون و ۹۳ هزار و ۷۱۷ کارت براي داوطلبان صادر شده که ازاين‌ميان، تعداد ۶۵۷ هزار و ۸۸۳ کارت براي خواهران و ۴۳۵ هزار و ۸۳۴ کارت براي برادران صادر شده و آزمون سراسري سال ۹۶ با اين آمار برگزار مي‌شود.


آزمون عمومي و اختصاصي داوطلبان گروه‌هاي آزمايشي علوم رياضي و فني و علوم انساني در صبح پنجشنبه، ۱۵ تير، داوطلبان گروه آزمايشي هنر در بعدازظهر پنجشنبه، ۱۵ تير، داوطلبان گروه آزمايشي علوم تجربي در صبح جمعه، ۱۶ تير و داوطلبان گروه آزمايشي زبان‌هاي خارجي در بعدازظهر جمعه، ۱۶ تير در ۳۷۲ شهرستان و بخش مختلف کشور برگزار خواهد شد.
کارت‌هاي شرکت در آزمون براي‌ کليه‌ داوطلبان‌ آزمون‌ سراسري سال ۱۳۹۶ براساس‌ مندرجات‌ بند «الف‌» اين‌ اطلاعيه‌ روي پايگاه اطلاع‌‌رساني سازمان سنجش آموزش کشور قرار مي‌گيرد و داوطلبان پس از پرينت کارت شرکت در آزمون، در صورت وجود نقص احتمالي بايد مطابق بند «ب» اين اطلاعيه به حوزه‌هاي رفع نقص کارت مندرج در جدول مربوطه مراجعه کنند.


داوطلباني که در دو يا سه گروه آزمايشي متقاضي شده‌اند، بايد علاوه‌بر پرينت کارت شرکت در آزمون گروه آزمايشي اصلي، برحسب مورد نسبت به پرينت کارت گروه آزمايشي دوم يا گروه‌هاي آزمايشي دوم و سوم (گروه‌هاي آزمايشي هنر و زبان‌هاي خارجي) خود اقدام کنند. داوطلبان براي پرينت کارت شرکت در آزمون بايد منحصرا به اين روش اقدام و بر‌اساس تاريخ و آدرس تعيين‌شده روي کارت شرکت در آزمون، به حوزه امتحاني مربوط مراجعه کنند. براي شرکت در جلسه آزمون، همراه داشتن پرينت کارت شرکت در آزمون و همچنين اصل کارت ملي يا اصل شناسنامه عکس‌دار و ارائه آن الزامي است. تمامي داوطلبان بايد پرينت کارت شرکت در آزمون را دريافت کنند


داوطلباني که پس از مشاهده پرينت با نقص در کارت آزمون سراسري خود مواجه مي‌شوند بايد از سه‌شنبه، ۱۳ تير به باجه‌هاي رفع نقص که آدرس آن در سايت سازمان سنجش درج شده، مراجعه کنند. تذکر مهم: چنانچه داوطلبي به‌ دليل دراختيار‌نداشتن اطلاعات مربوط به شماره پرونده يا کد پيگيري مورد نياز، موفق به پرينت کارت شرکت در آزمون خود نمي‌شود، لازم است با مراجعه به سايت سازمان سنجش آموزش کشور و ورود به سيستم پاسخگويي و انتخاب نام آزمون و تعيين موضوع پيگيري نسبت به دريافت اطلاعات مربوط به شماره پرونده يا کد پيگيري ثبت‌نام اقدام کند و به‌هيچ‌وجه به باجه رفع نقص مراجعه نکند.


اين امکان براي داوطلباني فراهم شده که در سيستم پاسخگويي داراي عضويت باشند. داوطلباني که اطلاعات خود را مفقود کرده‌اند با عضويت در اين سيستم مي‌توانند اطلاعات خود را بازيابي کنند.


 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار