۲۲ تير ۱۳۹۴ ۱۱:۴۷
کد خبر: ۱۲۱۶۱

به گزارش عطنا، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تهران در گفتگو تفصیلی با خبرنگار صبح تفت، در رابطه با شرایط امروز مذاکرات با 1+5 گفت: مذاکرات ایران با 1+5 یک استراتژی نظام جمهوری اسلامی است و نظام نیز سعی کرده است این مذاکرات را مبتنی بر منافع خود پیش برد ولی دنیای غرب با زیاده خواهی، چند نوع صحبت کردن و عمل نکردن به تعهدات خود، همیشه در تلاش برای سنگ اندازی در روند مذاکرات بوده است بنابراین نظام جمهوری اسلامی با رویه صداقت و راستی وارد مذاکرات شده و در مقابل عده ای بد عهد و دروغ گو نشسته اند.


«غلامرضا خواجه سروی» افزود: در حال حاضر دو جبهه در مقابل هم قرار دارند یک جبهه با صداقت به دنبال منافع ملی خودش است و یک جبهه با انواع حیله، نیرنگ و دسیسه در تلاش برای بر هم زدن مذاکرات است.


http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1393/11/20/13931120000797_PhotoL.jpg


معاونت اجتماعی و فرهنگی سابق وزارت علوم ادامه داد: اگر دنیای غرب از زیاده خواهی خود کوتاه نیاید و از خطوط قرمز عبور کند، قطعا توافق صورت نخواهد گرفت و در واقع حصول توافق بستگی به تصمیم و سیاست غرب دارد چرا که جمهوری اسلامی موضع خود را که رسیدن به توافق با پذیرفتن یک سری از محدودیت هاست نشان داده و ثابت کرده است.


وی افزود: اگر توافق صورت نگیرد قطعا مقصر آن کشورهای غربی و1+5 در راس آن آمریکاست که از ابتدای کار دنبال توطئه، زیاده خواهی، فشار های مختلف و استفاده از عبارات نظیر گزینه های روی میز بوده است و جمهوری اسلامی کمترین تقصیری در عدم حصول توافق ندارد.


استاد علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: تا آنجایی که برای جمهوری اسلامی امکان داشته است همه گونه نرمش و تلاشی را برای زمینه سازی توافق و ادامه یک روند مناسب آماده کرده است و قطعا بر هم خوردن مذاکرات و عدم توافق مقصری جز خود دنیای غرب و آمریکا ندارد.


دکتر خواجه سروی در ادامه گفتگو تفصیلی خود به بیان 4 شاخصه توافق خوب پرداخت و گفت: اولین شاخصه توافق خوب برای چنین مسئله خاص این است که به زبان خیلی ساده دولت های غربی یعنی 5+1 بنویسند و امضا کنند که کشور ایران، هسته ای است و از انرژی هسته ای به صورت صلح آمیز استفاده می کند، دوم اینکه حق غنی سازی برای کشور ایران و در خاک خودش وجود داشته باشد، سوم؛ تحقیق و توسعه برای کشور ما به هیچ وجه محدود نشود و چهارم اینکه بازرسی های غیر متعارف که در حقیقت حاکمیت یک نظام را زیر سئوال می برد؛ به هیچ وجه مطرح نشود.


وی در پایان گفت: تصور شخصی من این است که مسئله هسته ای ایران به این سادگی نیست یعنی دولت های غربی به این سادگی که ما فکر می کنیم و انتظار داریم که آن ها چنین شاخصه های توافقی را برای ما به رسمیت بشناسند و از مواردی مثل تحقیق و توسعه حمایت کنند، اینگونه نخواهد بود و این اتفاق رخ نمی دهد.


خواجه سروی اذعان داشت: حتی اگر توافق خوب هم امضا شد، مشکلات هسته ای ایران با تمام مسائل دنباله دار خود هیچگاه تمام نخواهد شد چراکه اجرای توافق با این سابقه ای که از غرب بویژه آمریکا موجود است یک تصوری دو از ذهن و موضوع هسته ای یک اهرم فشار علیه کشور ما برای دشمنان است که ملت ایران باید خود را برای آن آماده کنند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار