۰۸ خرداد ۱۳۹۴ ۱۹:۳۱
کد خبر: ۱۰۶۸۳
emtehan

دانشجویان در هر سن و سال و مقطعی که باشند بازهم چون نگرانی های مختلف مربوط به درس خواندن در ذهن شان شکل می گیرد، دچار اضطراب و ترس از امتحان می شوند که البته بخشی از این اضطراب و نگرانی به درس نخواندن های در طول ترم و طی کردن "ره چند ماهه در چند روز" اختصاص دارد تا جایی که می بینیم برخی از دانشجویان در شب ها و روزهای امتحان با خودشان عهد می کنند که دیگر درس خواندن هایشان را برای پایان ترم نگذارند!
استرس و اضطراب در افراد معمولاً با علائمی همچون اضطراب، عصبی شدن، آرام و قرار نداشتن، احساس خستگی، سرگیجه، افزایش ضربان قلب، بی ‌حالی،  تنگی نفس،  تعریق، لرزش، بیخوابی، دلهره، دلشوره، بی‌اشتهایی و سردرد دیده می ‌شود، افزایش استرس حتی می ‌تواند افت حافظه را نیز به همراه داشته باشد و شابد این موضوع بتواند به عنوان دلیل اصلی کنترل استرس در شب های امتحان مطرح شود؛ چراکه افت حافظه در روزهای امتحان نتیجه مطلوبی دربرنخواهد داشت. حال برای كاهش استرس در امتحانات چه می‌توان كرد؟
برنامه ریزی داشته باشید!
در یک جدول زمان‌ بندی روش درس خواندنتان را مشخص کنید. در چنین برنامه ‌ای مواردی که باید روز قبل از امتحان دوره شوند، به دقت نوشته می ‌شوند و سپس بر اساس شدت سختی مرتب می ‌شوند. تنها در این صورت است که شما مدت زمان لازم را برای دوباره خوانی هر موضوع در نظر می گیرید و می‌ توانید زمان ‌بندی درستی را انجام دهید. حتی اگر مطلبی بسیار دشوار است و مدت بسیار طولانی برای یادگیری آن مورد نیاز است، می ‌توانید از خواندن آن صرف ‌نظر کنید و به جای آن مطالب دیگری را که آسان ‌تر هستند دوباره خوانی کنید.
درس خواندن در ساعات معین
در ساعت معین درس بخوانید، چند ساعت متوالی درس خواندن خسته ‌كننده است و سبب كاهش یادگیری می‌ شود، بعد از پایان هر ساعت به مدت 5 تا 10 دقیقه استراحت كنید.در برنامه ‌ریزی برای درس خواندن در روز قبل از امتحان باید فاصله ‌های زمانی خاصی برای استراحت كردن در نظر گرفته شود. البته بهتر است فاصله این استراحت براساس سختی یا آسانی مطلب مورد مطالعه تنظیم شود.
تغذیه سالم در ایام امتحانات
یكی دیگر از مواردی كه بر كاهش استرس تاثیر دارد،  تغذیه سالم است. بهتر است دور قهوه، چای و نوشابه‌ های گازدار را که برای شب زنده داری مصرف می کنید، خط بکشید؛  كافئین موجود در این نوشیدنی ‌ها شما را بیدار نگه می‌دارد. ولی قدرت به خاطر آوردن مطالب را از شما می‌ گیرد. در عوض مصرف میوه و سبزیجات تازه ذهن را فعال نگه می ‌دارد.
خواب کامل فراموش نشود
خواب کامل باعث یادگیری بهتر و كاهش اضطراب می ‌شود. مهم نیست كه چه ساعتی می‌ خوابید یا بیدار می‌ شوید مهم این است كه وقتی می‌ خواهید مطالب درسی را دوره كنید كاملاً هوشیار باشید و تمركز كافی داشته باشید.
نفس عمیق بکشید
قبل از دوره كردن هر مطلب نفس عمیق بكشید و سعی كنید ذهن خود را از هر فكر دیگری پاك كنید. مثبت‌اندیش باشید و وقت خود را با افرادی بگذرانید كه به شما روحیه می‌ دهند.
فراموشی باورهایی که موجب اضطراب می شود
باورهایی که موجب اضطراب دانشجویان  از امتحان می شود را فراموش کنید. اغلب این تصورها و نگرش های منفی،  کاهش دهنده قوای ذهنی و انگیزشی هستند. برای مثال با خودتان نگویید که اگر در امتحان قبول نشوم تمام اعتبارم را از دست خواهم داد یا کاش اول سال درس ها را به طور کامل می خواندم.
مراقب باشید تمرکزتان از بین نرود
روز قبل از امتحان هر چیز را که باعث حواس ‌پرتی می ‌شود کاملا کنار بگذارید. توجه به هر اتفاق بزرگی در اطراف باعث از بین رفتن تمرکز شما می ‌شود. وقتی تمرکزی روی درس وجود ندارد اضطراب خود به خود به وجود می‌ آید.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار