۰۳ تير ۱۳۹۶ ۰۰:۲۲
کد خبر: ۹۲۱۴۹
uni china hong kong 01

در دل جزیره هنگ‌کنگ یکی از قدیمی ترین دانشگاه‌های آسیا قرار دارد. دانشگاه هنگ‌کنگ یکی از قدیمی ترین و برترین موسسات تحقیقاتی جهان است که توانست نخستین بار ویروس «سارس» را ایزوله کند.


 به گزارش عطنا به نقل از مهر، دانشگاه هنگ‌کنگ که با نام اختصاری HKU نیز شناخته می‌شود، در حقیقت بیست و هفتمین دانشگاه برتر جهان و دومین دانشگاه برتر آسیا به حساب می‌آید. HKU در سال ۱۹۱۱ و برای رقابت با دانشگاه‌های خارجی تاسیس شده در چین به وجود آمد. از آن زمان تاکنون HKU یکی از برترین دانشگاه‌های منطقه به شمار می‌رود.


این دانشگاه در رتبه‌بندی‌های مختلف، همیشه جزو موسسات آموزش عالی برتر بوده است. به طوریکه HKU در رتبه‌بندی فهرست ۲۰۱۷ Times Higher Education سومین دانشگاه برتر بین‌المللی بود. علاوه بر آن در همین فهرست رتبه سوم دانشگاه بین‌المللی در حوزه چشم انداز بین‌المللی، هفتمین دانشگاه از لحاظ همکاری‌های بین‌المللی را به خود اختصاص داد.


همچنین در فهرست دانشگاه‌های برتر جهان در ۶ رشته جزو ۱۰ دانشگاه برتر جهان است و از لحاظ تراکم برنامه‌های تحصیلی دوسال متوالی رتبه نخست را به دست آورده است. علاوه برآن در فهرست ۲۰۱۷ Times Higher Education رشته‌های مهندسی و فناوری، هنر و علوم انسانی و پزشکی رتبه نخست را داشتند.


از سوی دیگر در رده بندی اکونومیست نیز برنامه MBA این دانشگاه بهترین برنامه در آسیا عنوان شد.



۸۲۳۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه هنگ‌کنگ



با توجه به رتبه این دانشگاه در سطح بین‌المللی جای تعجبی ندارد HKU درخواست‌های تحصیل بیشماری از سراسر جهان دریافت می‌کند. دانش آموزان هنگ‌کنگی برای ورود به این دانشگاه باید در آزمون HKDSEE موفق شوند. این دانشگاه در مرحله کارشناسی دانشجویان خود را براساس امتیازشان در این آزمون انتخاب می‌کند.


دانشجویان بین‌المللی یا افرادی که امتحانات دیگری را پشت سر می‌گذارند، باید از طریق وب سایت رسمی درخواست خود برای تحصیل در HKU ارائه کنند.


رقابت برای ورود به این دانشگاه بسیار زیاد است. در سال ۲۰۱۲ میلادی این دانشگاه ۷۰ هزار و ۹۴۶ درخواست برای مقطع کارشناسی دریافت کرد که ۲۳ هزار و ۸۵۲ مورد آن مربوط به خارج از سیستم آموزش هنگ‌کنگ بود. همچنین میان هر ۱۲ درخواست، یک مورد به دانشجوی بین‌المللی تعلق داشت. این درحالی است که نسبت درخواست دانشجویان بین‌المللی به داخلی در چین یک به ۳۱ مورد است.


براساس آمار این دانشگاه ۲۰۲۱۴ دانشجو در سال ۲۰۱۷ دارد. ۶۵ درصد دانشجویان در مقطع کارشناسی و ۳۵ درصد در مقطع کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل هستند. البته ۶۰ درصد کل دانشجویان HKU از ۹۶ کشور جهان مشغول تحصیل در هنگ‌کنگ هستند. تعداد دانشجویان خارجی این دانشگاه در سال جاری میلادی ۸۲۳۰ نفر است که ۴۶ درصد آنها در مقطع کارشناسی و ۵۴ درصد در مقطع کارشناسی ارشد مشغول تحصیل هستند.



دوره کارشناسی ۴ ساله



در حال حاضر این دانشگاه دارای ۱۰ دانشکده آکادمیک است که بخش‌های تحقیقات و آموزش رشته‌های حسابداری و بازرگانی، پزشکی، دندانپزشکی، آموزش، حقوق، زبان، علوم سیاسی و علم اجتماعی آن قدرتمند هستند.


دوره کارشناسی در این دانشگاه ۴ ساله است اما برنامه‌های مربوط به پرستاری و پزشکی نیازمند دو سال آموزش اضافی هستند. در این دانشگاه دستورات و آموزش به زبان انگلیسی انجام می‌شود. حتی مسئولان HKU انگلیسی را به عنوان زبان مورد استفاده در پردیس دانشگاه اعلام کرده اند.


همچنین از سال ۲۰۱۲ میلادی دانشجویان محلی نیز باید کلاس‌های آکادمیک زبان انگلیسی و چینی را به عنوان دروس اضافی بگذرانند. اما دانشجویانی که زبان مادری آنها به غیر از چینی باشد و دانشجویانی که در برنامه درسی ثانویه خود زبان چینی نخوانده اند، از ملزومات آموزش این زبان معاف هستند.



دانشگاهی با بیشترین بودجه تحقیقاتی



HKU یکی از برترین دانشگاه‌های تحقیقاتی دنیاست. این درحالی است که طبق شاخص Essential Science Indicators موسسه تامسون رویترز، ۱۱۱ نفر از استادان این دانشگاه جزو یک درصد دانشمندان شاخص Essential Science Indicators موسسه تامسون رویترز هستند.


از سوی دیگر HKU یکی از دانشگاه‌های بنیان گذار Universitas ۲۱ (کنسرسیومی بین‌المللی از دانشگاه‌های تحقیق محور)، عضو بنیاد دانشگاه‌های پاسیفیک ریم، بنیاد دانشگاه‌های کامن ولث و بنیادهای متعدد دیگر نیز است. این دانشگاه با بیش از ۳۴۰ دانشگاه در ۴۳ کشور دنیا مرتبط است.


این دانشگاه بودجه عملیاتی کلانی در اختیار دارد که سطوح بالای دولتی آن را تامین می‌کنند. در سال ۲۰۱۳/۲۰۱۲ میلادی مرکز Research Grants Council (RGC) بودجه کامل تحقیقاتی معادل ۱۰۸۸ میلیون دلار هنگ‌کنگی را به این دانشگاه پرداخت کرد که بیشترین بودجه اختصاص یافته میان دانشگاه‌های هنگ‌کنگ است.


جالب آنکه استادان HKU نیز بالاترین دستمزدها را در جهان دریافت می‌کردند که البته در سال‌های اخیر دستمزد آنان کاش یافته است.



خدمات درمانی و پیشگیری برای دانشجویان


در این دانشگاه مراکز مختلفی برای رفاه دانشجویان فعال است. از جمله مرکز توسعه و منابع برای دانشجویان که راهنمایی‌های لازم درباره وجوه مختلف زندگی دانشجویان از جمله مشاوره را فراهم می‌کند. علاوه بر آن خدمت سلامت دانشگاه نیز خدمات درمانی و پیشگیری را برای دانشجویان فراهم می‌کند.



بنیانگذار چین نوین فارغ التحصیل HKU


این دانشگاه دانشمندان بزرگی را در حوزه‌های مختلف پرورش داده است. یکی از آنها دکتر سان- یات سن، بنیانگذار چین نوین است که فارغ التحصیل رشته پزشکی این دانشگاه بود. همچنین بیش از ۴۰ مقام ارشد، اعضای شورای اجرایی شرکت‌ها و شورای قانونگذاری دولت هنگ‌کنگ از فارغ التحصیلان این دانشگاه هستند.


دانشگاه هنگ‌کنگ نخستین گروه در جهان بود که ویروس کرونا (عامل بیماری سارس) را ایزوله کرد.


همچنین در رده بندی کاریابی فارغ التحصیلان دانشگاه‌های برتر جهان، HKU مقام ۱۸ را دارد. به عبارت دیگر به مدت ۱۱ سال متمادی نرخ کاریابی فارغ التحصیلان این دانشگاه ۹۹.۴ درصد تخمین زده شده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار