دوشنبه، 22 دی 1399 06:39:13
میرواحدی در نشست هم‌اندیشی استادان دانشکده مدیریت و حسابداری:(8)

ناتوانی دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش در انتقال اخلاقیات/ چرا کشورهای غیراسلامی، اسلامی‌ترند؟

عضو هیئت علمی گروه کارآفرینی دانشکده مدیریت و حسابداری اظهار کرد: اسلامیزه کردن و بومی کردن جامعه می‌تواند با تحول ارتباط دانشگاه با جامعه صورت گیرد و از طریق دانشگاه، مسائل جامعه حل شود ضمن اینکه دانشگاه‌های ما از ساختار حرکت می‌کنند در حالی‌که باید به جای آن، محلی را به عنوان یک نهاد برای مطرح کردن مسائل جامعه ایجاد کنند و استادان متخصص را برای حل مشکلات به کار گیرند.

به گزارش عطنا، نشست هم‌اندیشی استادان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی با موضوع «بررسی تحول و ارتقای علوم انسانی»، دوشنبه، ۲۹ خردادماه به همت دفتر نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری در سالن شورای این دانشکده با حضور جمعی از استادان برگزار شد.

در بخشی از این نشست، سیدسعید میرواحدی،‌ عضو هیئت علمی گروه کارآفرینی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی، با بیان اینکه چند مدت پیش مقاله‌ای در خصوص اسلامی‌ترین کشورها منتشر شد، گفت: این مقاله براساس شاخص‌های اقتصادی اسلامی از سوی هفتاد یا هشتاد کشور بررسی شده بود.

میرواحدی ادامه داد: در این مقاله که براساس شاخص‌هایی از قبیل عدالت، وجود فساد اداری و مسائل دیگر نوشته شده بود، اولین کشور اسلامی، امارات با رتبه ۳۸ بود که بعد از کشورهای اروپایی قرار می‌گرفت، این در حالی است که این تحقیق توسط خود مسلمانان صورت گرفته بود و کشورهای اسلامی با وجود اسلامی بودن بعد از کشورهای اروپایی قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به این که دانشگاه در کشور ما از جامعه دور افتاده، اظهار کرد: اسلامیزه کردن و بومی کردن جامعه می‌تواند با تحول ارتباط دانشگاه با جامعه صورت گیرد و از طریق دانشگاه، مسائل جامعه حل شود.

عضو هیئت علمی گروه کارآفرینی، خاطرنشان کرد: برای مثال دانشگاه علامه به عنوان یک قطب می‌تواند در این زمینه عمل کند و باید به سراغ مسائل جامعه رود و این در صورتی ممکن است که از سوی جامعه نیز استقبال صورت گیرد.

ناتوانی دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش در انتقال اخلاقیات

او با بیان اینکه کشور ما با وجود اسلامی بودن، اخلاقیات را به کار نمی‌گیرد، گفت: اگر در خارج از کشور تصادفی بین دو نفر صورت گیرد با دست دادن دو راننده، مشکل حل می‌شود اما در ایران ممکن است که کار به دعوا و در نهایت گرفتن رضایت طرفین برای قصاص کشیده شود.

میرواحدی ادامه داد: یک بخشی از این مشکلات شاید به محیط دانشگاهی و آموزش و پرورش برمی‌گردد که نمی‌تواند اخلاقیات را به درستی منتقل کند ضمن اینکه همه اینها باید به عنوان مسئله مطرح شود و دانشگاه به عنوان یک نهاد آنها را حل کند و این با ارجاع جامعه به دانشگاه می‌تواند صورت گیرد.

این استاد دانشگاه افزود: دانشگاه‌های ما از ساختار حرکت می‌کنند در حالی‌که باید به جای آن، محلی را به عنوان یک نهاد برای مطرح کردن مسائل جامعه ایجاد کنند و استادان متخصص را برای حل مشکلات به کار گیرند در صورتی که چنین نهادی وجود ندارد.

 

نظرات (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *