با توجه به قانون حمایت از مصرف‌کننده، گارانتی و خدمات پس از فروش باید چگونه باشد؟
۳۰ خرداد ۱۳۹۶ ۱۶:۵۹
کد خبر: ۹۱۴۳۰
Settlement-Worker-Guide-Cover-Image garanti ze,anat rah

خدمات پس از فروش بسیاری از کالاهای خارجی به‌خصوص کالاهای هوشمند مانند تلفن همراه در کشور ما کارایی زیادی ندارد شرکت‌ها موظف هستند نمایندگی محصولات قابل ارایه‌شان را در وزارت بازرگانی ثبت کنند.


به گزارش عطنا به نقل از روزنامه شهروند، بسیاری از مردم هنگام خرید یک کالا به این موضوع توجه می‌کنند که کالایی که قصد خریدش را دارند گارانتی یا همان خدمات پس از فروش داشته باشد تا در صورت بروز مشکل با شماره درج‌شده روی کارت گارانتی تماس بگیرند و مشکل خود را مطرح و از دانش و تخصص کارشناسان خدمات پس از فروش آن محصول استفاده کنند تا مشکل کالایی که خریداری کرده‌اند برطرف شود.


بسیاری از گارانتی‌ها در مدت زمانی که برای خدمات پس از فروش محصول خود مشخص می‌کنند، مواردی را از قبیل تعویض و تعمیر رایگان در نظر می‌گیرند.


البته تعویض کالا در بسیاری از موارد که افراد با کالای خریداری‌شده به مشکل می‌خورند، اگر موافق با نظر نمایندگی فروش باشد، به‌راحتی انجام می‌شود، اما در برخی از موارد که نمایندگی فروش یا شرکت سازنده مشکل شما را مشکلی خارج از گارانتی مشخص می‌کند، در آن زمان کالایی که خریداری‌کرده‌اید هیچ کارایی نخواهد داشت یا اگر قصد استفاده از آن را داشته باشید، اگر کالای خارجی هم باشد، باید مبلغی بیش از آنچه برای خریداری آن هزینه کردید، بپردازید تا بتوانید از آن استفاده کنید.


شاید بارها برای شما این موضوع پیش آمده باشد که یک گوشی تلفن همراه خریده باشید و پس از مدتی این کالا مشکلی داشته باشد و پس از مراجعه به نمایندگی با وجود داشتن گارانتی مبلغی بابت تعمیر گوشی خود پرداخت کرده باشید.


خدمات پس از فروش بسیاری از کالاهای خارجی به‌خصوص کالاهای هوشمند مانند تلفن همراه در کشور ما کارایی بسیار زیادی ندارد. اگر موضوع تحریم و مشکلات ورود این کالاها به کشور را کنار بگذاریم به یک مانع دیگر که آن هم نداشتن تکنولوژی و تخصص کافی در مورد این کالاهاست، برمی‌خوریم.


با توجه به این مشکلات مشتری یا مصرف‌کننده باید وقت، حوصله و هزینه بسیار زیادی را برای رسیدن به نتیجه مورد نظر و برطرف کردن مشکل کالای خریداری‌شده صرف کند. با این وجود، اگر شخصی از کالای خریداری‌شده راضی نبود یا پس از گذشت مدت زمانی از خرید کالا به مشکلی برخورد کرد و اگر فروشنده یا عرضه‌کننده کالا این مشکلات را قبول نکرد و توجهی به خواسته مشتری نداشت، چه کاری باید انجام دهد و این‌که چگونه باید پیگیر جبران خسارت خود باشد و آیا قانونی برای خدمات پس از فروش وجود دارد یا خیر؟ برای یافتن این سوال‌ها سراغ حقوقدانان رفتیم که در ادامه گزارش آن را خواهید خواند.




خریداران به دنبال یک تضمین دقیق نیستند



حمید جنتی، حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری در پاسخ به این سوال که بسیاری از کالاهایی که وارد کشور می‌شوند، نمایندگی دارند و این نمایندگی‌ها روی کالاهای خود ضمانت‌نامه‌هایی می‌دهند که این ضمانت فقط یک کارت است و  بیشتر فروشنده‌ها مسئولیت قبول نمی‌کنند یا با وجود خدمات پس از فروش از افراد هزینه‌ای دریافت می‌کنند، با وجود این‌که قوانین مربوط به گارانتی و خدمات پس از فروش در کشورهای دیگر بسیار درست است.


جنتی در پاسخ به این موضوعات و با توجه به این موضوعات آیا کشور ما هم نباید روی قوانین مربوط به ضمانت‌نامه و خدمات پس از فروش بهتر عمل کند، گفت: مشکل ما فقط در بحث گارانتی نیست. گارانتی در حقیقت یک نوع بیمه‌کردن محصول برای مدت زمان معین است. با این وجود مقررات بیمه ما هم آنچنان که باید باشد نیست.


وی با بیان یک مثال ادامه داد: به‌طور مثال در اروپا اگر خودرویی بیمه بدنه باشد و از کار بیفتد، اگر شما این خودرو را به تعمیرگاه ببرید، شرکت بیمه یک خودروی آخرین مدل به صورت رایگان در اختیار شما می‌گذارد که شما در آن زمان بدون خودرو نمانید، ولی در کشور ما خودرو شما چند ماه هم در تعمیرگاه بماند، نهایتا مجبورید بدون خودروی شخصی خودتان باشید، شاید هم در آخر شرکت بیمه خسارت کمی بابت این مدت به شما بپردازد.


این حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری اظهار کرد: همین مسئله در مورد گارانتی هم هست. یکی از مشکلاتی که داریم این است که کالاهایی که مردم می‌خرند، اصل این کالاها ممکن است برای اروپا باشد، اما اینها در چین ساخته می‌شود.


به این ترتیب اکثر کالاها ساخت چین است، ولی کپی‌کاری شده و کیفیت لازم را ندارند و قیمت آن شاید یک‌دهم قیمت کالای اصلی نباشد.


بنابراین شرکتی که این کالاها را وارد می‌کند، شرکتی نیست که اساسا اعتبار داشته باشد که خریدار بتواند اقامه دعوا کند و البته گارانتی‌ای که این شرکت‌ها می‌دهند، یک کارت است که تاریخ فروش و تحویل ندارد. در حقیقت مردم گول این موضوع را می‌خورند که این کالا گارانتی دارد. البته در این میان کالاهایی هم داریم که گارانتی واقعی داشته باشند.


آنها تعهد می‌دهند اگر طبق آن عمل نکنند می‌توان به محکمه مراجعه کرد و خسارت را گرفت. اگر گارانتی عقد لازمه بسته شود و کسی که محصول را گارانتی‌کرده و دوره خاصی را برای گارانتی تعیین کرده باشد و شرکت معتبری هم باشد، مشتری می‌تواند برای اقامه دعوا مراجعه و خسارت خود را پیگیری کند، زیرا گارانتی به معنی ضمانت است و به این منظور اگر فردی مغایر با ضمانتی که داده است، عمل کند، این عمل او قابل‌پیگیری خواهد بود. ما در قانون مدنی عقد زمان داریم و هرکسی ضمانتی راجع به موضوع کند، باید به کاری که قول داده است، عمل کند. حال اگر این ضمانت و عقدنامه درست انجام شود، قابل پیگیری خواهد بود.


جنتی در پاسخ به این سوال که برخی از نمایندگی‌هایی که روی محصولات گارانتی می‌دهند، روی گارانتی خود نوشته‌اند که خدمات پس از فروش تا مدت چندماه یا چند‌سال رایگان خواهد بود، اما زمانی که محصول را برای تعمیر به آنها عودت می‌دهیم، هزینه‌ای بابت تعمیر دریافت می‌کنند یا هزینه ایاب ذهاب می‌گیرند.




با توجه به این‌که هزینه تعمیرات باید رایگان باشد، آیا این وجوه را می‌توان باز پس گرفت، گفت: عقدی که منعقد می‌شود اگر درست باشد و تمام جوانب آن درنظر گرفته شود مانند یک قرارداد بیمه می‌ماند. گارانتی و تضمین هم یک عقدی است که شخصی که قصد گرفتن خسارت دارد، باید رعایت کند. فرض کنید یک محصول در صورتی گارانتی می‌شود که خسارت واردشده به آن از بابت نوسان برق نباشد.


حالا شما یک محصول را خریداری می‌کنید و بعدا به مشکل می‌خورید و زمانی که برای تعمیر به نمایندگی مراجعه می‌کنید، در مقابل هزینه‌ای از شما بابت تعمیر دریافت خواهد شد و در آخر که علت را جویا می‌شوید به شما می‌گویند که این خسارت ناشی از نوسان برق بوده و این مورد در گارانتی پیش‌بینی نشده است.


علت این موضوع این است که اصولا مردم و خریداران به دنبال یک تضمین دقیق نیستند. اصولا یک برگه‌ای را دریافت می‌کنند که نه مهر دارد و نه امضا، اگر شما برای جبران خسارت این برگه را به محکمه  ببرید، نخستین جمله‌ای که خواهید شنید این است که این موضوع وجه قانونی ندارد و هر برگه‌ای را بدون امضا نمی‌توان علیه دیگری استفاده کرد.


اگر ضمانت‌نامه درست نباشد پیگیری آن بسیار دشوار است. اما در مقابل در دیگر کشورها می‌گویند که فروشگاه زمانی که یک کالا را می‌فروشد تا چند روز پس از فروش کالا را پس می‌گیرد، اما این‌جا چنین تعهدی وجود ندارد و تفاوت هم در این است که در کشورهای دیگر فروشنده و تولید‌کننده این اعتقاد را دارد که اگر محصول او در دست یک شخص ناراضی باشد، تبلیغ منفی برای شرکت او خواهد بود، به همین دلیل این گزینه را روی محصولات خود می‌گذارد که اگر از محصول راضی نبود آن را باز پس دهد. این موضوع در حقیقت یک تبلیغ مثبت برای محصول و شرکت او خواهد بود.


این حقوقدان در پاسخ به این سوال که  آیا ما مرجع واحدی داریم که روی موضوع گارانتی‌ها و ضمانت‌نامه‌ها نظارت کند، گفت: بله. تمام کالاهایی که از خارج کشور به صورت نمایندگی وارد می‌شود. شرکت‌ها موظف هستند این نمایندگی را در وزارت بازرگانی ثبت کنند.


فرض کنید امروز من نمایندگی یک شرکت را به مدت دو‌سال دارم، بعد از دو‌سال باید دوباره این موضوع ثبت را تمدید و تمام مراحل ثبت آن را طی کنم.


امکان دارد که در زمان استفاده از یک کالا، این کالا خسارتی را به خریدار وارد کند. این‌گونه نیست که شخصی وجود نداشته باشد که در مقابل این خسارت‌ها پاسخگو باشد.


خسارت‌ هم از نظر خسارت خود محصول و هم خسارت به شخص ثالث باید پوشش داده شود. در انتها هم باید گفت که افراد برای پیگیری گارانتی‌های کالاها می‌توانند به سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده مراجعه کنند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار