۲۹ خرداد ۱۳۹۶ ۱۷:۰۱
کد خبر: ۹۱۱۲۵
Ehyaye Oloum Ensani (67)

عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه علامه در نشست تحول علوم انسانی بر تهیه سند راه تحول تأکید کرد و گفت: من مدافع تجربه هستم اما باید بدانیم بسیاری از تحولات اخیر در دنیا را جوانان به دست آوردند، پس ما نیز باید با ترکیب این دو تحول را ادامه دهیم.


به گزارش عطنا، نشست هم‌اندیشی استادان دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی با موضوع «بررسی تحول و ارتقای علوم انسانی»، یکشنبه، 28 خردادماه به همت دفتر نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری در سالن شهید این دانشکده با حضور جمعی از استادان و صاحب‌نظران برگزار شد.


در بخشی از این نشست، علی جلالی دیزجی، عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه تحول در علوم انسانی دو پایه اساسی دارد، گفت: پایه نخست نگرش و چارچوب کلان نظری تحول است و پایه دوم نگرش و چارچوب خردی است که اساساً می‌تواند مجری چارچوب نظری کلان باشد.


جلالی با بیان اینکه جداسازی این دوپایه از هم کمی غیر ممکن است و باید به این دو محور خرد و کلان توجه اساسی داشته باشیم، اظهار کرد: در وهله اول باید به دنبال سندی باشیم که وسعت کارها را مشخص کند و در ادامه فضاهای خالی که باید به آنها پرداخت، شناسایی شود.


وی اضافه کرد: نمی‌توانم بگویم در این چند دهه که کارهایی در این زمینه انجام شد، هیچ عیب و نقصی وجود نداشته است، قطعا مسائلی هست که ما باید به دنبال آنها باشیم.


این استاد علم اطلاعات و دانش‌شناسی با بیان اینکه این سند باید راه حرکت ما را مشخص کند، خاطرنشان کرد: در مرحله دوم باید پایه‌های خرد را تعیین کنیم که برمبنای نگرش کلان چه راهکارهایی را باید دنبال کنیم. اگر این رویه دنبال شود می‌توان انتظار داشت نگرش کلان کمک کند تا پایه‌های خرد عمل‌گرایی فراموش نشود.



جلالی با بیان اینکه شناسایی نخبه‌ها نخستین مرحله از نگرش کلان تحول است، گفت: در درون این حرکت کلان ما نمی‌توانیم بگوییم افراد خاصی را مشخص کنیم که این کار را انجام دهیم. اگر حرکت جهانی علم را نگاه کنیم می‌بینیم زمانی این حرکت مفید بوده است که عموم مردم در آن وارد شده‌اند، بنابراین نمی‌توان گفت که فقط عده‌ای در این زمینه کار کنند.


وی در ادامه خاطرنشان کرد: من مدافع تجربه هستم اما باید بدانیم بسیاری از تحولات اخیر در دنیا را جوانان به دست آوردند، پس ما نیز باید با ترکیب این دو تحول را ادامه دهیم.


جلالی در پایان با اشاره به اینکه عقلانیت و عشق در این راه باید وجود داشته باشد، اظهار کرد: عشق به این معنی است که افرادی که در این کار هستند این انگیزه را داشته باشند که با تمام قوا به دنبال مسائل بگردند، پیدا کنند و حل کنند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار