۳۰ خرداد ۱۳۹۶ ۰۰:۰۱
کد خبر: ۹۱۰۲۵
امریکا

اظهارات اخیر رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا درباره حمایت از تغییر نظام در جمهوری اسلامی ایران، بار دیگر چهره واقعی ایالات متحده و سیاست اصولی واشنگتن در مقابل تهران را نمایان کرد.


به گزارش عطنا به نقل از جام جم، در سال‌های گذشته با وجود هشدارهای فراوان از سوی رهبر معظم انقلاب در مورد غیرقابل اعتماد بودن آمریکا و تلاش این کشور برای نفوذ در جمهوری اسلامی ایران، عده‌ای در داخل، ساده‌انگارانه تصور می‌کردند به‌واسطه برخی اقدامات ظاهری از سوی آمریکا و به قول معروف برخی لبخندها از جانب مقامات این کشور می‌‌توان به آنها اعتماد و به سمت عادی‌سازی روابط حرکت کرد اما اظهارات اخیر تیلرسون در کنار رفتار این کشور پس از برجام، بار دیگر ثابت کرد که آمریکا غیرقابل اعتماد است.


علاوه بر تیلرسون، جان‌ مک کین، رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا نیز با تائید اظهارات وزیر خارجه کشورش تاکید کرده که تغییر نظام سیاسی در ایران، حیاتی است. البته واضح است که تلاش برای تغییر رفتار نظام جمهوری اسلامی ایران، هیچ‌گاه از سوی مقامات آمریکا کنار گذاشته نشده و همواره در دستور کاخ سفید بوده است و فقط در دولت‌های مختلف‌ استراتژی‌ها تغییر کرده است.




سیاست تغییرناپذیر آمریکایی


این همان مساله‌ای است که رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر کارگزاران نظام به آن اشاره کردند و درباره دلیل دشمنی‌های آمریکا با ایران فرمودند: سر کار آمدن نظام اسلامی در منطقه‌ای مهم و در سرزمینی ثروتمند همچون ایران و در پیش گرفتن سیاست‌های مستقل، عامل اصلی دشمنی آمریکایی‌ها با جمهوری اسلامی است و آنها با اصل استقلال کشور مخالفند.


علاوه بر مقامات کشورمان، سیاستمداران مستقل در سراسر جهان نیز به چنین واقعیتی اذعان دارند و به عنوان مثال، نوام چامسکی، نظریه‌پرداز برجسته آمریکایی در گفت‌وگو با مهر تصریح کرده است: ایالات متحده آمریکا تمایلی ندارد که یک نیرو و کشور مستقلی را در منطقه تحمل کند. از سوی دیگر دلیل دشمنی آمریکا با ایران این است که رهبران آمریکا نمی‌توانند ایران را به سبب براندازی حکومت دیکتاتوری پهلوی ببخشند.


آنها ایران را به سبب این‌که یک دیکتاتور دست‌نشانده آنها را سرنگون کرده نمی‌بخشند؛ حکومتی که در کودتای سال 1953 میلادی از سوی آمریکا به قدرت بازگشته بود و دست نشانده آنها بود.چامسکی همچنین با اشاره به اظهارات اخیر تیلرسون درباره تغییر نظام در ایران افزوده است: سیاست تغییر نظام جمهوری اسلامی ایران از سوی ایالات متحده آمریکا هیچ زمان «منسوخ» نشده است. این سیاست همواره در قبال ایران از سوی ایالات متحده آمریکا دنبال شده است.


دکتر فواد ایزدی، استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران هم  با تائید این اظهار نظر از سوی چامسکی می‌گوید: خصومت با ایران، هیچ‌گاه از سوی آمریکایی‌ها کنار گذاشته نشده بود و باید از آقای تیلرسون تشکر کرد که واقعیت‌ها را همان‌طور که هست بیان می‌کند.




 ایران و آمریکا هرگز به تفاهم نمی‌رسند



رضا سیمبر، استاد علوم سیاسی دانشگاه هم با اشاره به این‌که آمریکایی‌ها هرگز با جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل مبانی فکری گفتمان انقلاب اسلامی به توافق نمی‌رسند به جام‌جم گفت:‌ دو تفکر هستی‌شناسی متفاوت در مباحث بین‌الملل میان دو کشور وجود دارد و جمهوری اسلامی ایران از جمله بازیگران منتقد نظام ناعادلانه جهانی محسوب می‌شود و بنابراین هیچ‌گاه توافقی میان دو کشور در کار نخواهد بود. سیمبر تاکید کرد: آمریکایی‌ها جدا از این که دموکرات‌ها یا جمهوریخواهان بر سر کار باشند اساسا با گفتمان انقلاب اسلامی ایران سر سازگاری ندارند و آمریکایی‌ها معتقدند که جمهوری اسلامی ایران باید از بین برود.




نفوذ و جنگ نرم



البته سال‌هاست که آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که از طریق اقدامات سخت نمی‌توانند نظام جمهوری اسلامی ایران را ساقط کنند و به همین دلیل است که از روش‌های دیگری هدف خود را دنبال می‌کنند. به همین دلیل است که رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر بارها نسبت به ضرورت هوشیار بودن در مقابل جنگ‌ نرم و همچنین مساله نفوذ تاکید کرده‌اند. در اظهارات تیلرسون هم بروشنی مشهود است که آمریکا، تغییر سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران را از روش‌های نرم دنبال می‌کند، چراکه وزیر خارجه آمریکا می‌گوید سیاست ما در قبال ایران، حمایت از برخی عناصر در داخل این کشور است به نحوی که به تغییر صلح‌آمیز نظام سیاسی ایران منجر شود.


دکتر سیمبر در همین زمینه گفت:‌ راهکارهای سخت‌افزاری و نظامی برای آمریکایی‌ها هزینه‌بر است و می‌دانند که حریف جمهوری اسلامی ایران که در هشت سال دفاع مقدس آزموده شده و آمادگی رزمی و پارامترهای قدرت را دارد، نیستند لذا تلاش می‌کنند راهکارهای نرم را دنبال کنند.این استاد دانشگاه افزود: در راهکارهای نرم یکی از طرح‌ها پیگیری نفوذ در دستگاه‌های اجرایی و افراد مختلف است تا با سرمایه‌گذاری روی آنان بتوانند حرف‌های خود را پیگیری کنند.


وی با بیان این‌که مقام معظم رهبری بارها نسبت به بحث نفوذ هشدار دادند، عنوان کرد:‌ ایشان بارها نسبت به داشتن آمادگی ذهنی نسبت به طرح دشمنان هشدار دادند و تاکید کردند که در مقابل دشمنان مجهز باشید، زیرا دشمن از ابزارهای نرم برای پیشرفت خود استفاده می‌کند.


سیمبر درخصوص نحوه مقابله با طرح نفود دشمنان افزود: اولین گام آگاهی مسئولین کشور نسبت به توطئه‌ها و سپس ایجاد آگاهی در مردم است و معتقدم آگاهی و بصیرت مردم می‌تواند جلوی توطئه‌های مختلف را بگیرد همان‌طور که تاکنون این طور بوده است.




 سردرگمی در سیاست خارجی آمریکا



البته نکته‌ای که در اظهارات تیلرسون عجیب به نظر می‌رسد این است که معمولا جمهوریخواهان بیشتر به‌دنبال روش‌های سخت هستند و با وجود این‌که تیلرسون یک جمهوریخواه است از به‌کارگیری روش‌های نرم صحبت‌ کرده است.


حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، استاد دانشگاه علامه‌طباطبائی و عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با جام‌جم، طرح چنین مباحثی را از سوی آمریکایی‌ها نشان از آشفتگی سیاست خارجی این کشور دانست و اظهار کرد: از زمانی‌که ترامپ در مسند قدرت قرار گرفته، سیاست‌های سخت در قبال ایران دنبال شده و سازمان سیا ارتباطات گسترده‌ای را با گروه‌های تروریستی برقرار کرده تا به اقدامات تروریستی کور و ایذایی در ایران و مرزهای کشور دست بزند.


وی گفت: البته این موضعگیری‌ها در داخل به سود جمهو‌ری‌اسلامی ایران است، چون دشمنی‌ها در قبال جمهوری اسلامی ایران را واقعی‌سازی و توطئه‌ها در مورد ایران را اشکار می‌کند.وی طرح رکس تیلرسون و موضوع تغییر نظام سیاسی ایران را در مقطع فعلی کشور که انتخابات بسیار با شکوهی شکل گرفته، حماقت سیاسی دانست و گفت: در شرایطی که آمریکایی‌ها مساله‌دارترین قرارداد‌ها را با برخی کشورها که اعتقادی به دموکراسی ندارند، منعقد می‌کنند شاهدیم که تیلرسون اعلام می‌کند از سیاست تغییر حکومت در ایران حمایت می‌کند و از موضع قدرت نرم استفاده می‌کند.




 استراتژی بلندمدت و تاکتیک‌های مقطعی



مسعود گودرزی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم گفت: اصولا رفتار آمریکا با ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، دارای استراتژی بلند مدت و تاکتیک‌های مقطعی است.وی استراتژی بلندمدت در برنامه آمریکا را براندازی نظام جمهوری اسلامی و از بین رفتن مبانی فکری ایران در منطقه عنوان کرد و افزود: ایران در چارچوب استراتژی کلان آمریکا به عنوان یک متغیر مزاحم دیده می‌شود که تاکتیک‌های متفاوتی از جمله تحریم؛ مباحث حقوق بشری و.. درقبال آن اعمال شده است.


عضو کمیسیون امنیت ملی با اشاره به پشتوانه مردمی نظام که انتخابات اخیر کشور آن‌ را ثابت کرد، افزود: صحبت تیلرسون جدید نیست و ادامه داشته و خواهد داشت، اما نکته این است که آنان به دنبال یارگیری هستند و با طرح براندازی نرم قصد دارند از طریق تشدید تحریم‌ها، خلاف روح برجام عمل کنند و زمینه فشار بر جمهوری اسلامی ایران را بیشتر کنند تا به آنچه مد نظرشان است، برسند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار