۲۸ خرداد ۱۳۹۶ ۱۵:۰۹
کد خبر: ۹۰۷۸۳
segment-bb-business-201508-jpg-1395-05-18

نرم‌افزار سروش بیش از یک سال است که در تلفن‌های بسیاری از ایرانیان حضور خود را به ثبت رسانده است. این نرم‌افزار را می‌توان درواقع اولین اپلیکیشن بومی ایرانی دانست که سودای رقابت جدی با رقبای خارجی خود ازجمله تلگرام را دارد؛ اما شاید به‌جز همان خبر اولیه ورود این اپلیکیشن به بازار مجازی ایران تبلیغ جدی دیگری از این محصول تماماً ایرانی در رسانه ملی و حتی رسانه‌های دیگر ندیده باشیم.


به گزارش عطنا، روزنامه صبح‌نو در گزارشی که روز شنبه 27 خرداد ماه منتشر کرده است به شبکه‌های اجتماعی و درآمدزایی جوانان از آن پرداخته است که در ادامه با یکدیگر می‌خوانیم.


حالا دیگر از بیلبوردهای شهری تا برنامه‌های طنز تلویزیونی، برای خالی نبودن عریضه هم که شده، گهگاه یک‌بار با اشاره به موضوع بی‌آبی هشدار می‌دهند که با ادامه این وضعیت ایران طی چند سال آینده، آبی برای مصرف نخواهد داشت. البته این وضعیت نه فقط در ایران، بلکه در همه جهان حاکم است و در کنار دل‌مشغولی‌های بی‌انتهای جنگ و بحران آب‌ و هوا و وضعیت پناهندگان، کمبود و جنگ آب نیز به نگرانی‌های دولت‌ها و ملت‌ها تبدیل شده است.


نرم‌افزار سروش بیش از یک سال است که در تلفن‌های بسیاری از ایرانیان حضور خود را به ثبت رسانده است. این نرم‌افزار را می‌توان درواقع اولین اپلیکیشن بومی ایرانی دانست که سودای رقابت جدی با رقبای خارجی خود ازجمله تلگرام را دارد؛ اما شاید به‌جز همان خبر اولیه ورود این اپلیکیشن به بازار مجازی ایران تبلیغ جدی دیگری از این محصول تماماً ایرانی در رسانه ملی و حتی رسانه‌های دیگر ندیده باشیم و اگر تبلیغی نیز بوده به‌صورت کمپین‌های مردمی بوده است.


این را آقای سید جعفر خروشاد، مدیرعامل شرکت سروش که نرم‌افزار موبایلی سروش فعلاً تنها محصول شرکتش است هم تأیید می‌کند و می‌گوید به‌زودی قصد یک جهش بزرگ در بازار اپلیکیشنی ایران را داریم آنها حالا در کنار نرم‌افزارهای بومی دیگری چون «سلام» که نام خود را به «بله» تغییر داده در تلاش‌اند تا اقتصاد مقاومتی و استفاده از اندیشه ایرانی را در تولید و توسعه عملی کنند ولی با همه این حرف‌ها سروش بیشتر از یک سرو گردن از بقیه این اپلیکیشن‌ها بالاتر ایستاده است.


خروشاد در مورد رقبای داخلی‌اش می‌گوید: «تولید در ایران قطعاً کم است در حد 2 الی 3 تیم سراغ داریم ولی شبکه اطلاع‌رسانی فعال در ایران را آماری ندارم من ده اسم را می‌دانم ولی بالای صد هزار تا به‌جز یک برند هیچ برند دیگری را نشنیدم وقتی تعدادشان زیاد می‌شود برای ما مهم می‌شوند چون مخاطبان این شبکه‌ها برای ما مهم هستند. تولید در داخل که 2 تا 3 مورد بیشتر سراغ ندارم.»


طبق برنامه‌ها و ایده‌های تقریباً جالب و جذابی که شرکت سروش برای بالا بردن ممبر یا همان اعضا خود در مدت‌زمان کوتاه آتی دارد آنها امیدوارند در مدت بسیار کمی با یک برنامه‌ریزی به یک رکورد بزرگ دست پیدا کنند. تعداد عضو فعلی آنها تاکنون رقمی بالغ‌بر 500هزار کاربر را شامل می‌شود که از این تعداد 250 هزار کاربر فعال هستند. مقصود از فعال بودن کاربران به معنای این است که حداقل در طول یک هفته در سروش پیام ردوبدل کرده‌اند. خروشاد می‌گوید ظرفیت فعلی سروش رقمی بالغ‌بر 5 میلیون عضو است که آنها به این قانع نبوده و این رقم را به‌زودی تا 10 میلیون عضو ارتقا خواهند داد؛ اما سؤال اینجاست که چگونه سروش می‌خواهد با رقیب بزرگی مثل تلگرام رقابت کند.


 شاید در نظر اول خیلی‌ها این تفکر را داشته باشند که سروش بیشتر از هر چیز به فیلتر شدن تلگرام در یک‌زمان حساس دل‌خوش کرده است اما مدیرعامل این نرم‌افزار چنین اعتقادی ندارد. او خیلی رک و محکم می‌گوید به این بحث یعنی محدود شدن رقبا برای رشد محصول بومی معتقد نیست و آن‌قدر به کار تیم خود اعتماد دارد که این بحث‌ها را در معادلاتش نگنجانده. وی با ما ایده‌هایی را مطرح می‌کند که شنیدن‌شان ما را با او تقریباً هم‌نظر می‌سازد.


آن‌طور که تیم سروش آینده را برای خود ترسیم کرده‌اند سروش به‌هیچ‌وجه با تلگرام شباهت ندارد بلکه یک نرم‌افزار همه‌کاره خواهد بود که از گرفتن تاکسی تا خرید مستقیم و بی‌دغدغه در بازار را در برنامه‌اش گنجانده. سروش حتی مدت‌هاست با شرکت مخابرات در حال رایزنی است تا یک ابتکار بزرگ به خرج دهد و برگ برنده بومی بودن خود را در مقابل رقبا رو کند. نه اشتباه نکنید آنها ابداً از امتیاز داخلی بودن خود مانند ایران‌خودرو و سایپا نمی‌خواهند استفاده کنند بلکه با ایده‌هایی نو می‌خواهند بازار را بدون آنکه شائبه‌ای در میان باشد به دست‌گیرند.



تیم سروش



حقیقت آن است که اگر شناخت کلی از تیم جوان سروش داشته باشیم بیشتر به خلاق بودن این تیم و عدم نیازشان به ساختارهای انحصارگرایی پی می‌بریم آنها جمعی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه شریف و تهران و البته چند دانشگاه دیگر هستند اما تعداد شریفی‌ها دراین‌بین بیشتر از بقیه است که با همه این احوال این تیم با زحمت زیاد یک ایده خام را عملیاتی کرده‌اند. تیم سروش درمجموع با احتساب اعضایی که در بحث بازاریابی فعال‌اند 60 نفر است.



آیا بسیج پشت سر آن‌هاست


صداوسیما در این طرح آنها را یاری کرده ولی این همکاری آن‌گونه که انتظار می‌رود نبوده است. چه آنکه در سایت‌های صداوسیما همگام با سایت‌های خبری دیگر کشور اثری از سروش نیست ولی تلگرام را به‌طور قدرتمندانه‌ای مشاهده می‌کنیم. شاید این بیشتر از همه دیده‌شده که مبلغان مردمی سروش که کمپین‌های حمایت از این سامانه را نیز به راه انداخته‌اند بیشتر از بچه‌های بسیجی هستند و همین هم این شائبه را در نظر برخی ایجاد کرده است که این مجموعه از سوی سازمان بسیج موردحمایت جدی است اما حقیقت امر آن است که چنین چیزی درست نیست، ظاهراً آنها بیشتر ازآنچه تصور می‌شود مستقل هستند هرچند با صداوسیما کارشان را شروع کرده‌اند و نیز حمایت بچه‌های بسیجی از آنها هم بیشتر به خاطر حمایت از تولید ملی است چه آنکه سروش الآن پیشگام در عرضه محصول در این عرصه است، محصولی که حداقل نیازهای کلی مخاطب این فضا را با برندی ایرانی برآورده می‌کند.


 تیم تولیدکننده سروش مدعی هستند که نسبت به تلگرام قابلیت‌های بهتری هم در برخی امور دارند و مثلاً بیشتر از تلگرام به آپدیت کردن نرم‌افزار خود اهتمام دارند و نرم‌افزارشان هر هفته به‌روزرسانی می‌شود. خروشاد در موردحمایت نهادها از مجموعه‌اش می‌گوید:اینکه نهادها و سازمان‌ها ما را همراهی کنند نه این‌طور نبوده است. البته گروهی را مأموریت داده‌ام تا با بانک‌ها مرتبط شوند برای ارائه سرویس پرداخت بانکی، این دوستان هم بااینکه کار کند پیش می‌رود ولی در حال فعالیتی در این زمینه هستند.


 این می‌تواند ابزار رقابتی خوبی در فضای پرداختی‌ها باشد. البته راه انداختن هر کاری در ابتدا سخت است ولی به لطف خدا و کمک مطبوعات موقعی که تعداد کاربران ما از یک‌میلیون بالاتر برود این بزرگ‌ترین سرمایه ما خواهد بود اگر ما خوب وارد شویم و باکیفیت و خلاقانه سرویس‌دهی داشته باشیم یعنی سرویس‌های محلی را که رقبای خارجی ما نمی‌توانند ارائه بدهند، به کاربران ارائه بدهیم قطعاً مردم از چنین خدماتی که یک امتیاز محسوب می‌شود استقبال می‌کنند و همکاری‌ها هم بیشتر می‌شود. ما معتقدیم باید در یک زمین برابر رقابت کنیم لذا اینکه فضای برابر وجود داشته باشد بزرگ‌ترین حمایت از ماست و بیشتر از این هم چیزی نمی‌خواهیم.



 حمایت‌های دولت


باور کردنش سخت است اما باوجوداینکه چنین کاری یک کار دانش‌بنیان است و یک سال هم هست از مرحله طرح به اجرا در آمده است و به یک برند تبدیل‌شده ولی متأسفانه آنها هنوز در گیرودار پروسه اداری ثبت به‌عنوان شرکت دانش‌بنیان هستند و شرکت‌شان تحت چنین عنوانی نرفته تا موردحمایت قرار گیرد. البته در همین چند وقت اخیر اعلام شد که معاونت علمی ریاست‌جمهوری برنامه‌های حمایتی خود از پیام‌رسان‌های داخلی را با جزییات مطرح کرده و به اعلام شرایط حمایت از پیام‌رسان‌های بومی پرداخته است.


بر این اساس گفته شد که از سوی این معاونت به آن دسته از پیام‌رسان‌های داخلی که تعداد کاربران فعال آنان به یک‌میلیون نفر برسد یک‌میلیارد تومان کمک بلاعوض تعلق خواهد گرفت. اگر همین پیام‌رسان‌ها بتوانند تعداد کاربران خود را یک به دو میلیون نفر افزایش دهند، یک میلیارد تومان دیگر کمک بلاعوض می‌گیرند و درنهایت از ا استفاده‌کنندگان فعال آنها از ۲ به ۵ میلیون نفر افزایش یابد؛ به این دسته نیز یک میلیارد تومان دیگر کمک بلاعوض تعلق خواهد گرفت.


حال باید دید آیا با این شرایط سروش همچنان می‌تواند گوی رقابت را از رقبای داخلی برباید و جای تلگرام را بدون اتفاق خاصی تنها با تکیه به توانمندی‌های خود و سیستم خلاق جذب مشتری بگیرد که اگر این‌طور شود، این موفقیت تنها به بردن بازار ایران خلاصه نخواهد شد و یک جهش بلند در بحث فنّاوری و حتی صادرات آن به خارج از کشور نیز خواهد بود. سروش، اکنون به گفته مسئولان این شرکت علاوه بر مخاطبان داخلی 25 هزار کاربر خارجی نیز دارد که این نیز خود نور امید خوبی برای آینده این نرم‌افزار و بازار پیش روی آن است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار