۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ ۰۳:۰۱
کد خبر: ۹۰۵۰
در حاشیه جشنواره نشریات دانشجویی با «محمد مهدی فرقانی» عضو هیأت علمی دانشکده ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه‌طباطبایی و پژوهشکده ارتباطات این دانشگاه که عضو تیم داوری جشنواره بود، گفت‌وگوی کوتاهی داشتیم که می‌خوانید:

IMG_7474

جشنواره نشریات دانشجویی امسال نسبت به سال‌های گذشته چه تفاوتی داشت؟


کیفیت جشنواره، باید در یک نگاه جامع و همه‌جانبه مورد ارزیابی قرار بگیرد. سال گذشته در فرایند داوری جشنواره نبودم اما به طور کلی می‌توانم بگویم که پس از دوره‌هایی که شاهد محدودیت در فضای دانشگاه‌ها هستیم، آثارش تا چند سال در محتوا و ساختار نشریات باقی می‌ماند؛ اما نکته‌ای که می‌توان گفت این است که فضای فکری نشریات خیلی بهتر شده است و عقلانیت بیشتری بر نشریات حکمفرماست و عصبیت‌ها و پرخاشگری‌هایی که شاید در گذشته دیده می‌شد، کمتر شده است و همین مسأله نشان می‌دهد که فضای دانشگاه بهبود پیدا کرده است و دانشجویان در محیط آرام‌تر و عقلانی‌تر به تولید محتوا و گفت‌وگو می‌پردازند که این مسأله در جشنواره امسال و در نشریات دانشجویی مشهود است.

از نظر کار حرفه‌ای روزنامه‌نگاری، وضعیت نشریات دانشجویی در چه سطحی بود؟


ما از نشریات دانشجویی نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که همه عناصر و ساختارهای روزنامه‌نگاری حرفه‌ای را پیاده کنند. از نشریات دانشجویی باید به عنوان یک تجربه گذرا برای گروه‌های دانشجویی یاد کرد؛ اما برخی موارد هست که حتی در تجربه‌های گذرا هم باید رعایت شود که از این جمله باید به اصول اخلاقی اشاره کرد. به دلیل اینکه دانشگاه پایگاه تولید علم و فکر و نظریه است و به جامعه الگو می‌دهد و رفتارهای جامعه را رقم می‌زند؛ بنابراین رعایت اصول اخلاقی، حقوق دیگران و استفاده از واژگان و ادبیات مؤدبانه، مستند و عاقلانه می‌تواند کمک زیادی به روند عقلانی شدن جامعه داشته باشد و این چیزی است که ما از دانشگاه‌ها انتظار داریم و امیدواریم که مسئولان دانشگاه هم به نشریات دانشجویی کمک کنند. البته من به تحقق این مسأله خوش‌بین هستم.

فکر می‌کنید دستاورد چنین جشنواره‌هایی چیست؟


ببینید جشنواره‌ها به طور کلی می‌توانند چند کارکرد داشته باشند، یکی از آن‌ها این است که داوری و ارزیابی تخصصی و حرفه‌ای از کارها انجام شود و دست‌اندرکاران نشریات دانشجویی بتوانند وزن کارشان را در قیاس با دیگر گروه‌ها و نشریات دانشجویی بسنجند و این مسأله فرصت خوبی است که وقتی یک کار در معرض داوری قرار بگیرد، دست‌اندرکاران نشریات فرصت پیدا می‌کنند تا از خلال نقدها، نقاط ضعف و قوت خودشان را بشناسند و در راستای بهتر شدن تلاش کنند. نکته دیگر این است که این نوع جشنواره‌ها می‌تواند شناختی را به مدیران دانشگاه و در صورت بازتاب به سطوح مختلف اجتماعی منتقل کند و جایگاه مناسبی را برای این نوع فعالیت‌ها به وجود آورد، به این صورت نشریات دانشجویی رسمیت بیشتری پیدا می‌کنند و مطالباتشان بیشتر دیده می‌شود و جدی‌تر گرفته خواهند شد و می‌توان امیدوار بود که رشد بیشتری پیدا کنند چرا که فعالیت در نشریات دانشجویی نوعی تمرین مدنیت و نوعی تقویت و شکل‌گیری جامعه مدنی در کشور است که باید مغتنم شمرده شود.
منبع: ضمیمه ایران جوان روزنامه ایران
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار