۲۴ خرداد ۱۳۹۶ ۱۶:۳۷
کد خبر: ۸۹۹۶۰
sandogh refah

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به نادرست بودن برخی اعتراضات در مورد عملکرد اعطای وام های بانکی علی الخصوص در مقطع دکتری گفت: این صندوق اهتمام ویژه به ارائه مناسب و مطلوب تسهیلات مالی به دانشجویان دارد.


به گزارش عطنا به نقل از ایرانا، امروز، چهارشنبه ذوالفقار یزدان مهر اظهار کرد: فلسفه شکل گیری صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ارائه تسهیلات به دانشجویان مستعد و کم بضاعت بوده است.
وی گفت: نقشه جامع علمی کشور نیز منظور کرده که پرداخت وام بلاعوض از صندوق به دانشجویان به حداقل امکان برسد.
رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: اینکه برخی افراد اعتراضاتی را مطرح می کنند در اصل می خواهند از دولت حقوق بگیرند.
وی ادامه داد: صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در سال 93 به میزان 3 میلیارد و 700 میلیون تومان تسهیلات وام ارائه کرده که این رقم در سال گذشته به 60 میلیارد تومان رسید.
یزدان مهر خاطرنشان کرد: خوشبختانه امسال نیز بر اساس برنامه ریزی های انجام شده قرار است میزان وام به 110 میلیارد تومان برسد و تمام دانشجویان بتوانند از این امکان بهره مند شوند.
بر اساس این گزارش صبح امروز(چهارشنبه) جمعی از دانشجویان دکتری دانشگاه های روزانه تهران در اعتراض به شرایط ارائه وام ویژه دکتری، دغدغه های معیشتی، عدم ارائه حقوق ماهیانه به این دانشجویان، مقابل ساختمان مرکزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تجمع کرده‌اند.
علی عسکری محمدی یکی از دانشجویان دکتری معترض در گفت وگوی تلفنی با خبرنگار ایرنا با اشاره به بیانیه ای که در این زمینه به امضای 4 هزار دانشجو رسیده است، گفت: شرایط دانشجویان دکتری، بسیار اسف بار است و این سرمایه عظیم با بی تدبیری هایی که در گذشته صورت گرفته و تداوم آن در حال، با کمترین بازدهی، در حال فرسودگی است و این روزها به بحرانی برای کشور تبدیل شده است.
وی افزود: تاسف بارتر اینکه مسئولین امر به جای اینکه شرایط بحرانی را به درستی درک کرده و به دنبال حل بحران و ممانعت از تعمیق آن باشند با سیاست های خود این قشر فرهیخته و آینده ساز را بیش از پیش در مضیقه قرار می‌دهند.
این دانشجو ادامه داد: هر چه سیاست ها در راستای کاهش دغدغه دانشجویان باشد قطعا آثار آن را ایران عزیز خواهد دید و به طریق اولی دانشجویان مقطع دکتری اگر فراغ بال بیشتری از جهت هزینه ها و مخارج تحصیلی و رفاه نسبی (که حداقل حقوق قانونی شان هست) داشته باشند با علاقه و انگیزه بیشتری توان خود را صرف بالندگی علمی ایران عزیز خواهند کرد.
وی گفت: طبعا پولی سازی آموزش و حذف سیاست های حمایتی وزارت علوم از دانشجویان، تبعات خود را در کاهش رغبت تحصیلی و افت توان علمی و ایجاد مشغله های ذهنی کاذب برای دانشجویان را در پی خواهد داشت.
این دانشجو افزود: با کمال تاسف چندی پیش مسئولین، شرایط وام ویژه دکتری را به گونه ای تنظیم کردند که دانشجویان نتوانند از حداقل فرصت فعلی هم استفاده کنند و در صورت استفاده، با شرایط سخت دریافت و بازپرداخت مواجه شوند.
وی اظهار کرد: براساس قانون باید به دانشجویان دکتری حقوق ماهیانه تعلق گیرد، اما نه تنها حقوق داده نمی شود بلکه شرایط دریافت وامهایی که سال های پیش ارائه می شد، نیز سخت شده و دانشجویان نمی توانند حتی این وام ها را دریافت کنند.
رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه به خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس قوانین باید برای هر وام 10 میلیون تومانی یک نفر ضامن شود اما تصمیماتی ایجاد کردیم که این رقم تا سقف 15 میلیون تومان باشد و برای بیش از این مبلغ تا 32 میلیون و 600 هزار تومان دو نفر ضامن شوند.
یزدان مهر خاطرنشان کرد: صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به خاطر تسهیل در کار دانشجویان حتی در قراردادش با بانک عامل مقرر کرده که دانشجویان می توانند یک کارمند قراردادی و نه رسمی و یا فردی دارای پروانه کسب برای ضمانت به بانک ها بیاورند.
وی تصریح کرد: اینکه گفته شود شروع بازپرداخت وام دانشجویان پس از سنوات مجاز است نیز مطلب نادرستی است و کذب محض است.
یزدان مهر گفت: صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سنوات را 60 ماهه کرده و حتی دو سال زمان تنفس پس از فارغ التحصیلی به دانشجویان داده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار